DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Wednesday, May 05, 2010

Wujudkan Suruhanjaya Diraja seperti yang dikehendaki TETAPI pastikan pemberi KETERANGAN PALSU diHUKUM seberat-beratnya!


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Kita melahirkan rasa SIMPATI dengan ahli keluarga seorang remaja 15 tahun yang ditembak mati oleh polis akhir bulan lepas.. Memang SEDIH apabila kejadian tembak-menembak sebegini yang hanya WUJUD di negara-negara barat turut berlaku di negara KITA ini.. Kita jugak TIDAK nampak keWAJARan untuk seorang remaja 15 tahun diTEMBAK walaupun seBERAT mana pun keSALAHannya.. INI kerana, mengikut undang-undang, dia masih boleh diKIRA pesalah JUVANA jika didapati berSALAH sekalipun.. Habis BERAT hukuman pun kena masuk Sekolah Henry Gurney bukannya diTEMBAK macam penjenayah yang sering diBELA oleh ahli-ahli POLITIK tertentu..

Untuk itu, KITA mengALU-ALUkan cadangan penubuhan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat KES ini.. Ya.. Memang KES ini BERAT dan meMALUkan imej pasukan POLIS.. Malah, SUDAH ada tanda-tanda KES ini akan diPOLITIKkan dengan menjadikan POLIS sebagai KAMBING HITAM seperti mana SPRM dalam KES Teoh Beng Hock.. Pada kita, yang SALAH tetap SALAH tetapi apa yang perlu dicapai adalah keADILan untuk semua PIHAK.. Bukannya keADILan yang mengikut fahaman atau kepentingan ahli-ahli POLITIK tertentu.. Oleh itu, INISIATIF kerajaan menubuhkan PANEL KHAS untuk menyiasat kes INI amat dialu-alukan.. Cuma KITA rasa PANEL KHAS ini patut diNAIK-TARAFkan menjadi Suruhanjaya Diraja seperti yang dikehendakki oleh semua..

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0504&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_17.htm

NAMUN DEMIKIAN,

Kita jugak menuntut agar Suruhanjaya Diraja INI mempunyai KUASA untuk menasihati badan keHAKIMan negara agar MENGENAKAN HUKUMAN KERAS TERHADAP SESIAPA YANG MEMBERIKAN KETERANGAN PALSU DALAM SIASATAN KES INI!

Seperti yang KITA katakan tadi, KES ini sebenarnya telah pun dicampur-aduk dengan kepentingan POLITIK pihak-pihak tertentu.. Malah, mereka jugak menSENSASIkan KES ini bukan KERANA ingin membela pihak berkenaan sebaliknya kerana ingin berSIKAP "Tidak dapat TANDUK, telinga diPULAS".. Sudah tentu pihak-pihak INI ingin seBOLEH mungkin untuk mengaitkan pihak TIDAK berkenaan seperti Ketua Polis Negara yang mereka MUSUHi ke dalam KES ini.. Jika ini HASRAT mereka, sudah tentu ianya lari daripada prinsip keADILan yang sepatutnya..

Suruhanjaya Diraja yang diTUBUHkan WAJAR menyiasat segala keterangan SAKSI termasuk yang diHEBAHkan menerusi MEDIA seperti di BAWAH secara TELUS dan profesional..

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0504&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_03.htm

Kita percaya SAKSI utama kes ini seorang yang BERANI.. Jika TIDAK, takkanlah pada usia 15 tahun dah BERANI bawak kereta? SAKSI yang diSIASAT oleh Suruhanjaya Diraja INI jugak seharusnya berSEDIA untuk menJAWAB segala persoalan yang dikemukakan termasuk DAKWAAN dipukul oleh POLIS dan sebagainya tanpa perlu memBERIkan alasan seperti TRAUMA, takut dan sebagainya.. Pihak Suruhanjaya Diraja jugak wajar menyediakan PAKAR-PAKAR yang dikehendaki untuk menyiasat segala bentuk DAKWAAN yang dikemukakan.. Kalau segala ALASAN seperti TRAUMA dan sebagainya ditimbulkan untuk mengelakkan diri disoal-siasat, BUAT apa beriya-iya NAK mintak tubuhkan Suruhanjaya Diraja?

Jika terBUKTI wujudnya keterangan PALSU dari mana-mana PIHAK, Suruhanjaya Diraja WAJAR meminta agar pemberi KETERANGAN PALSU dan mereka yang berSUBAHAT dihadapkan ke MAHKAMAH dan diHUKUM seBERAT-BERATnya.. INI bukan perkara BARU kerana di negara-negara BARAT yang jugak mengamalkan DEMOKRASI, pemberi KETERANGAN PALSU biasa diHUKUM dengan seberat-berat HUKUMAN tanpa mengira pangkat atau kedudukan.. Sebagai sebuah NEGARA yang mengamalkan 'KEDAULATAN UNDANG-UNDANG', kita wajar menerapkan pemahaman sebegini agar selaras dengan tuntutan perlembagaan negara..

Jika didapati WUJUDnya campur tangan berunsurkan POLITIK daripada pihak-pihak tertentu, pihak Suruhanjaya Diraja wajar diberikan KUASA untuk mengatasinya termasuk bertindak mengikut aspek perundangan.. Malah, mana-mana ahli POLITIK yang cuba campur tangan jugak seHARUSnya dikenakan HUKUMAN BERAT sebagai pengajaran agar tidak sewenang-wenangnya memPOLITIKkan sesuatu ISU.. Jika TIDAK, kredibiliti Suruhanjaya Diraja jugak yang akan diperSOALkan kelak oleh mereka INI.. Kita TIDAK mahu jadik seperti KES Video Linggam yang akhirnya terBUKTI tak ada KES pun! Akibatnya, RUGI aje buat Suruhanjaya Diraja..

Jika INIlah bentuk keADILan yang hendak dicapai, maka seWAJARnya kita menyokong sePENUHnya cadangan untuk menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat KES ini.. TIDAK perlu mana-mana PIHAK rasa TAKUT atau GUSAR kerana MUSTAHIL untuk mendapat keADILan jika kita tiada keBERANIan untuk mencapainya..

Wallahualam..

2 comments:

Detguaq said...

Persepsi aku:

Tengok muka selambe derk budak ni aku sangsi bro....

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

HE!HE!HE!

Budak-budak sekarang tak sama dengan budak-budak dulu..

Sekarang ni, BUNUH orang pun ada..

Semuanya atas didikan mak bapak diorang.. Biasanya yang jenis ganas-ganas nih pasal mak bapak dia menganut 'fahaman' Pok Nik Alaihissalam la tuh......... HE!HE!HE!

Wallahualam..

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS