DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Monday, September 13, 2010

Kelantan mendapat Sultan baru - sedikit pandangan dari Blog Kickdafella..

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Apa yang berlaku di Kelantan pada HARI ini sangat-sangat mengejutkan.. Hari ini kita menyaksikan bagaimana seorang Sultan yang masih lagi HIDUP boleh digantikan berbeza dengan keLAZIMan di negeri-negeri lain.. Kita percaya Pok Nik 'ALAHISSALAM' mengetahui dan 'meRELAkan' perkara ini berlaku demi SURVIVAL POLITIK Lebai PAS di Kelantan.. Setakat ini kita masih menunggu REAKSI daripada Kerajaan Pusat, Majlis Raja-Raja, UMNO, PERKASA dan jugak respon rakyat awam berkenaan peralihan kuasa yang boleh dikatakan secara TIBA-TIBA ini..

http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_1b63fcca-cabec5bb-154de0b0-d08a5a1a

Sebagai FAKTA, setakat yang kita TAHU belum pernah lagi perkara sebegini berlaku di negeri-negeri lain sejak semua 9 negeri berSULTAN digabungkan ke dalam Persekutuan Malaysia.. Apa yang berlaku di Kelantan telah membuka LEMBARAN BARU dalam institusi beraja di negara INI.. Mungkin Sultan-Sultan Melayu jugak patut 'TAKE NOTE' dengan perkara sebegini..

- Apakah semasa Almarhum Sultan Johor GERING dahulu, berlaku perkara sebegini?
- Apakah semasa Almarhum Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan GERING dahulu, berlaku perkara sebegini?

Sebab itulah kita katakan apa yang berlaku di Kelantan adalah UNIK dan IRONInya nak tak nak kena diKAITkan dengan SURVIVAL Kerajaan Lebai PAS yang masih ingin menDOMINASI POLITIK dan KUASA di Kelantan.. Apakah wujudnya KOMPLOT antara mereka ini? Menurut BLOG Kickdafella:-

Ia di lakukan berdasarkan peruntukan 23A di dalam Undang-Undang Perlembagaan Tuboh Negeri Kelantan yang dikatakan telah diwartakan pada 22 Julai 2010.

Ini merupakan peruntukan baru dalam Perlembagaan Tuboh Negeri.

Sebelum ini tiada peruntukan di dalam Undang-Undang Tuboh Negeri membenarkan seorang Sultan diturunkan dari tahta melainkan dengan kerelaan atau setelah baginda mangkat.

Sebelum ini ura-ura untuk meminda Perlembagaan Tuboh Negeri telah kencang bertiup semenjak awal 2010 lagi. Bagaimanapun adalah disangkakan bahawa sebarang usaha meminda Undang-Undang Perlembagaan Tuboh Negeri hendaklah dilakukan di Dewan Undangan Negeri Kelantan dan dengan mendapat persetujuan tidak kurang daripada 2/3 ahli Dewan.

Bagaimanapun, sumber blog ini yang berada di Majlis Permahsyuran tersebut memberitahu bahawa, di luar pengetahuan banyak pihak, sebarang bentuk pindaan Undang-Undang Perlembagaan Tuboh Negeri yang melibatkan tahta boleh dipinda menerusi Majlis Penasihat Sultan. Adalah difahamkan badan tersebut telah melakukan pindaan ini.

Menurut The Malaysian Insider pula, pindaan tersebut telah diwartakan pada 22 Julai 2010.


http://kickdefella.wordpress.com/

Dengan KATA lain, BLOG tersebut memBAYANGkan seolah-olah ada pihak 'memperCEPATkan' peralihan KUASA dari seorang Sultan kepada Pemangku Sultan melalui beberapa pindaan oleh Majlis Penasihat Sultan walaupun secara TRADISI dan amalannya, peralihan KUASA hanya dilakukan jika seseorang Sultan MANGKAT atau atas-atas sebab seperti yang dinyatakan dalam Perlembagaan Negeri..

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0913&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_05.htm

Jika TAKDIR Allah SWT tiba-tiba menjadikan Baginda SEMBUH, bagaimanakah pulak dengan STATUS perlantikkan tersebut?

Di sini, timbul pulak pertanyaan tentang apakah begitu 'LIMITED' kuasa seorang Pemangku Sultan sehinggakan memerlukan peralihan kuasa daripada seorang Sultan yang masih lagi hidup? Apakah wujud halangan seorang Pemangku Sultan untuk menjalankan tugas-tugasnya semasa Sultan sebenar masih dalam keadaan GERING? Kita serahkan kepada keBIJAKsanaan para pembaca untuk mengKAJI dan menyelidiki sendiri JAWAPAN kepada persoalan ini.. Kita jugak mengalu-alukan KOMEN yang membina berhubung persoalan ini.. Jangan diTANYA pulak persoalan ini kepada Lebai PAS, pasal mereka tengah KEMARUK KUASA.. IMPLIKASI apa yang berlaku hari ini sangat BESAR dan mungkin boleh merubah negara INI menjadi sebuah REPUBLIK di kemudian hari..

Apa pun, kita masih tertanya-tanya apakah penjelasan Kerajaan Negeri terhadap perkara-perkara berikut semasa Sultan masih GERING ketika ini?

- Sudahlah MB sendiri berLAGAK tak nak mengadap Sultan pun ketika Baginda masih GERING di hospital?

- Semasa Baginda hendak menDAPATkan rawatan di Singapura, baginda diHALANG dan kereta kenaikkan Baginda diSEKAT macam PENJENAYAH - Setakat ini masih belum ada penjelasan mana-mana PIHAK pun..



- Hari ini Baginda menyaksikan sendiri bagaimana kuasa Baginda sebagai Sultan telah diambil-alih seperti yang dinyatakan.. Kenapa TIDAK ada perisytiharan bahawa Sultan yang GERING hilang keUPAYAan untuk menjalankan TUGAS?

Apa pun, kita sebagai RAKYAT hanya mampu berTANYA soalan yang pasti tidak akan mendapat RESPON atau JAWAPAN yang seWAJARnya.. Daulat Tuanku..

Wallahualam..

2 comments:

Anonymous said...

Pada saya yang harus mengunakan akal ialah Pemangku Sultan itu sendiri, jika ianya atas kehendak komplot baginda boleh tolak cadangan untuk memasyhurkan baginda sebagai sultan yang baru. Kalau ada otak tak kan seorang anak rela ayahnya diperbuatkan begini. Namun terpulanglah...tanya diri sendiri, ALLAH lebih mengetahui dan hukumNYA akan menanti.

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Berat hendak mengatakan pasal ini semuanya hanyalah kisah sesama ANAK-BERANAK tetapi telah pun diganggu-gugat oleh pihak LUAR..

Sebaik-baiknya diselesaikanlah atas nama kekeluargaan tanpa perlu campur tangan pihak LUAR, apatah lagi mereka yang mahu menDOMINASI kuasa POLITIK tapi tak nak kerja untuk RAKYAT..

Kita sebagai RAKYAT hanya mengHARAPkan yang terbaik.. Kita tak mahu sebuah keluarga berpecah-belah hanya kerana TAKHTA.. Apatah lagi seluruh rakyat Kelantan bergantung nasib kepada Sultannya..

Apa yang berlaku sudah pun dijadikan MODAL oleh pihak yang anti keSULTANan Melayu untuk memBURUK-burukkan bangsa Melayu sendiri.. Inilah yang cuba kita ELAKkan..

Soalnya, RAMAIkah yang tahu apa disebaliknya?

Wallahualam..

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS