DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Tuesday, March 27, 2012

Kenapa puak-puak EKSTREMIS ini TIDAK dianggap cuba meLANGGARi PERLEMBAGAAN NEGARA?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Kalau DULU kita sering diKEJUTkan dengan penCAPAIan CEMERLANG murid-murid kaum CINA dalam peperiksaan AM seperti SPM atau PMR.. Sekarang ini semakin ramai murid-murid kaum LAIN menDAPAT keJAYAan yang serupa.. Dalam KONTEKS ini, kita meLIHAT perKEMBANGan bahawa keBIJAKsanaan itu bukan lagi MILIK satu-satu KAUM.. Mana-mana KAUM pun boleh menjadi BIJAK asalkan berUSAHA dengan JUJUR dan IKHLAS.. Malangnya, ada jugak puak-puak EKSTRIMIS dalam kaum CINA ini yang GAGAL meLIHAT REALITI sebenar dan berSIKAP semacam mereka aje yang BIJAK!

Apabila memBACA TULISan juruBLOG SatD, kita hanya mampu mengGELENGkan KEPALA meLIHAT bagaimana puak-puak EKSTREMIS ini begitu berNAFSU mahu mengubah POLIRALISASI NEGARA ini yang MAJORITInya adalah Melayu/BUMIPUTERA.. ->KLIK<-

Dengan kata lain, mereka ENGGAN menerima Sistem PENDIDIKAN KEBANGSAAN sedia ada sebaliknya masih mahu memperTAHANkan sekolah-sekolah VERNAKULAR ciptaan mereka yang semakin TIDAK relevan pada ZAMAN ini.. Kenapa tak sekolah aje kat China? Ooo.. Rupanya kat China pun mereka ini cuma mampu belajar SASTERA aje..

Ilmu apa pun sebenarnya boleh diPELAJARi di NEGARA ini.. Bahasa hanyalah sebagai MEDIUM untuk pemBELAJARan.. Kalau nak belajar BIO-Teknologi dalam bahasa KEBANGSAAN pun boleh.. Malah, dalam KONTEKS NEGARA ini yang jelas tercatat dalam Perlembagaan NEGARA bahawa bahasa Melayu adalah Bahasa KEBANGSAAN, jelas sekali TUNTUTan puak EKSTREMIS ini sudah TIDAK RELEVAN langsung! Mereka hanya menCIPTA alasan-alasan yang TIDAK MUNASABAH untuk meWAJARkan penerimaan sekolah-sekolah VERNAKULAR ciptaan mereka yang TIDAK diMINATi oleh kaum sendiri!

Apakah OBJEKTIF sebenar mereka? Sudah tentu mereka mahu mengUBAH PERLEMBAGAAN NEGARA ini.. Selama ini pun mereka TIDAK pernah mengIKTIRAF perkara-perkara dalam PERLEMBAGAAN NEGARA seperti Bahasa KEBANGSAAN, Institusi KeSULTANan Melayu, keDUDUKan agama ISLAM dan lain-lain.. Pernahkah anda terBACA atau terDENGAR kenyataan puak-puak EKSTREMIS ini memperTAHANkan PERLEMBAGAAN NEGARA? Pernah? Yang mengHAIRANkan tu, ada pulak SPESIS Lebai-Lebai DUNGU seperti MP PAS Pokok Sena yang berSEKONGKOL dengan mereka ini.. Ini KES takde SPM tapi nak meNAMPAKkan diri tu BIJAK la tuh..

Kita tak HAIRAN pun jika mereka mengumpulkan 10 RIBU orang untuk menuntut perkara sebegini.. Kita jugak tak HAIRAN mereka sanggup menumbuk Timbalan Menteri yang seKAUM dengan mereka untuk menyuarakan TUNTUTan ini.. Walhal kaum mereka sendiri ENGGAN memilih perGURUan sebagai KERJAYA sebaliknya memilih kegiatan 'UNDERWORLD'? Merekalah puak-puak EKSTREMIS yang tahu pulak MARAH jika PERKASA atau GPMS menyuarakan TUNTUTan yang sama? Apakah puak-puak EKSTREMIS Melayu pada PANDANGan mereka ini TIDAK berhak berSUARA?

Jadik, apa kata kalau PERKASA, GPMS, AMANAH (Sampai bila nak simpan 'TELOQ'?) atau segala macam NGO-NGO Melayu turut sama menJADI EKSTREMIS demi memperTAHANkan PERLEMBAGAAN NEGARA ini? Sampai bila kita harus berTOLAK ansur dengan EKSTREMIS kaum CINA ini yang PERASAN mereka aje yang BIJAK? Jika ada keTEGASan dalam SOAL ini, mereka akan IKUT Sistem PENDIDIKAN sedia ada kerana mereka pun tak mahu anak-anak mereka tak berILMU! Jadik, NGO-NGO Melayu patut berSUARA dalam HAL ini.. Nak HARAPkan Pemuda UMNO? KAH!KAH!KAH!

Wallahualam..

10 comments:

-thethinker- said...

sbb depa hormat perlembagaan laa baru depa nak hak depa..
perlembagaan dah memang menjamin hak pendidikan vernakular selagi mengguna sukatan pelajaran kebangsaan , maka kerajaan haruslah menyediakan tenaga guru . itulaa yg termaktub dlm perlembagaan .

yg sekolah persendirian spt international school, sek persendirian cina , sekolah agama rakyat , yg tu tak masuk dlm perlembagaan , mati hidup tanggung sendiri.

Ada paham ?

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

BODOH! Pergi baca baliklah!

Tang mana WUJUDnya sukatan pelajaran kebangsaan kat sekolah vernakular Cina tuh, BODOH?

Nak ajar BM pun kena halau?

Wallahualam..

-thethinker- said...

ooiii Tukang Dok Peghati , hang ni malaysian ke ?? rakyat malaysia ka rakyat indon , hang tak tau ke SUKATAN PELAJARAN KEBANGSAAN dah digunapakai di SJK (C) sejak tahun 1960 lagi .. dah lebih 50 tahun dah .. hang google laa dulu ooii , malas tahap cipan

buat malu jee , tak tau tapi tunjuk pandai , kalau hang diam , orang tak tau hang tu bodoh bin piang

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Oii NGOK!

Lain kali BACAlah dulu apa yang diTULIS oleh SatD tuh!

Bacalah balik apa yang diTULSI dalam POSTING tuh! Apa yang diTUNTUT oleh mereka!

Paling penting, pergilah MASUK sekolah VERNAKULAR tu dulu tengok apa yang diAJAR di dalamnya!

BONGOK! Tak boleh diajar! KAH!KAH!KAH!

Wallahualam

-thethinker- said...

Bhs kebangsaan ialah bhs Malaysia , yg tu memang dlm perlembagaan , begitu juga penggunaan bahasa mandarin dlm sjk c , bhs tamil dlm sjk t , yg tu juga dah termaktub dlm perlembagaan .. yg depa tuntut ialah , guru yg mencukupi , laa ni tiap tiap sek pakai guru sambilan yg tak ada latihan formal pendidikan .. mcam tu kaa yg kita nak utk sistem pendidikan. Lagi satu tuntutan ialah , guru terlatih bhs cina dan guru terlatih subjek lain tapi fasih bhs cina kecuali subjek bhs melayu, inggeris , pendidikan seni . yg tu pun tak logik ka ?


tang apa yg diajar kat Sek Vernakular tuu , tak paya aku masuk pun aku tau laa , hang pii tengok sukatan pelajaran dlm sjk c di portal kementerian pelajaran . lepas tu hang compare ngan SK . hang tau tak , 15% pelajar SJK C ialah bukan cina dimana 10 % ialah melayu .. hang ingat melayu tu bodoh ke hantar ke sek vernakular kalau sek tuu guna sukatan negara China.
lain kali pikiaq pakai otak , bukan pakai lutut

-thethinker- said...

sorry , typo , 13% ialah non-chinese .. nak lebih details :

tahun 2000: (a) Bumiputera adalah seramai 56,727 (b) Cina seramai 539,908 (c) India seramai 10,193 dan (d) kaum lain seramai 6,239.

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Kan dah kata memang BODOH!

Guru sedia ada nak diHALAU, lagi kata nak GURU yang menCUKUPi? Lain kali baca betul2 !KAH!KAH!KAH!

Kalau kau dah tau 10% pelajar VERNAKULAR tuh Melayu, ko baca tak yang diorang nak HALAU guru-guru yang tak tahu MANDARIN? Nampak tak?

Ko ni nak bagitau apa sebenarnya? Tak ke BONGOK ke namanya bila fakta yg ko beri sendiri menyanggah apa yang ko HUJAHkan? Ke ko memang BONGOK? KAH!KAH!KAH!

http://ridhuantee.blogspot.com/

Sendiri tak faham ISU, ada hati nak nak SALAHkan orang lain? KAH!KAH!KAH!

Wallahualam..

-thethinker- said...

bagi 5 guru yg tak tau bahasa mandarin hanya bole ajar bhs melayu , seni jee , mana bole optimize .. kalau laa ni dgn ada guru tak tau bhs mandarin pun masih kena pakai guru sambilan , takkan itu dah jelas tak cukup guru..

ridhuan tee kata , dengar kata , dia selalu dengar kata , hearsay hearsay , cakap kedai kopi bole laa.. hearsay dia , sampaikan murid melayu nak dihalau , sapa bole caya .. lain kali , tanya ibubapa melayu yg hantar anak depa ke sek sjk c tu ,bukan hearsay kedai kopi .

jangan dok caya cakap orang , cakap najib ke , anwar ke , bukan bole caya 100% , kita tapis dulu , selidik dulu.

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Habis ko tu pulak dengan CAKAP LONGKANG dari mana? Habis diri sendiri yang berCELARU? KAH!KAH!KAH!

Wallahualam..

-thethinker- said...

sek 17, akta pendidikan 1996

17. Bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama.
(1) Bahasa kebangsaan hendaklah menjadi bahasa pengantar utama di semua institusi pendidikan dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan kecuali sekolah jenis
kebangsaan yang ditubuhkan di bawah seksyen 28 atau mana-mana institusi pendidikan lain yang dikecualikan oleh Menteri daripada subseksyen ini
(2) Jika bahasa pengantar utama di sesuatu institusi pendidikan adalah selain daripada bahasa kebangsaan, maka bahasa kebangsaan hendaklah diajarkan sebagai mata pelajaran wajib di institusi pendidikan itu.

sek 28 , menunjukkan bahawa sjk ialah sek kerajaan secara rasmi dan wajib diselenggara oleh kerajaan

28. Penubuhan dan penyenggaraan sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan. Tertakluk kepada peruntukan Akta ini, Menteri
boleh menubuhkan sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan dan hendaklah menyenggarakan sekolah-sekolah itu.

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS