DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Monday, November 17, 2008

UMNO jadi PENGECUT dan TAKUT dengan kritikkan atau teguran Tun Dr Mahathir?



ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Semasa 'menjelajah' dari satu Blog ke satu Blog dan jugak dari satu Forum ke satu Forum, kita akan terperasan ada beberapa Blog dan Forum yang menyuarakan rasa kurang senang dengan kritikkan Tun Dr Mahathir terhadap pucuk pimpinan UMNO dan beberapa tindakkan Kerajaan yang dianggap merugikan rakyat.. Malah, ada jugak beberapa individu dalam Blog atau Forum terbabit menghentam anak Tun yang masih berada bersama UMNO iaitu Datuk Mukhriz semata-mata untuk membalas kritikkan Tun terhadap pemipin UMNO sanjungan mereka.. Ibarat pepatah Melayu, tak dapat tanduk telinga dipulas.. Puak-puak ini bukannya memikirkan isi-kandungan kritikkan Tun betul atau salah, sebaliknya kerana kritikkan sebegini boleh menjatuhkan pemimpin yang 'memberi rezeki 'MASYUUUKKK!' kepada mereka, maka mereka pun hentam balik Tun menerusi Datuk Mukhriz..

Benar, kita mengakui ramai rakyat terpengaruh dengan kritikkan Tun Dr Mahathir.. Ini kerana rakyat bukannya BUTA MATA dan BUTA PERUT macam sesetengah pemimpin UMNO.. Ramai rakyat sekarang ini lebih rasional, terbuka minda dan berani untuk bersuara apabila merasakan ada kepincangan yang dilakukan oleh UMNO atau Kerajaan.. Kritikkan daripada Tun bukannya kritikkan kosong atau tidak membina seperti yang biasa dilakukan oleh Lebai PAS atau puak-puak 'malas belajar' dalam PKR.. Masalahnya di sini apabila pihak yang dikritik tidak menerima kritikkan tersebut secara POSITIF untuk memperbaiki diri dan UMNO.. Ini kerana, UMNO bagi sesetengah pihak dalam pucuk pimpinan sudah menjadi medan untuk mecari makan atau 'memBUNCITkan perut' dengan membodek beberapa individu tertentu.. UMNO sudah tidak demokratik kerana apabila ahli akar umbi cuba menyuarakan kebimbangan yang sama, mereka dituduh tidak setia atau lari dari perjuangan parti..

Tun Mahathir jugak SAYANGkan UMNO.. Malah, Tun sudah berjuang lebih lama dalam UMNO daripada sesetengah pihak yang kurang senang dengan kritikkan Tun.. Mereka yang bersikap sebegini sebenarnya HIPOKRIT dan bukannya setia pun kepada UMNO.. Anda boleh mengukur kesetiaan mereka terhadap parti kali ini semasa pemilihan UMNO sedang berlangsung.. Berapa kerat sangat ahli UMNO yang memperjuangkan parti berbanding ahli UMNO yang memperjuangkan individu tertentu dalam parti? Malah ada yang dah pemimpin yang dikira 'LOSER' atau penyebab UMNO jadi 'LOSER' semasa pilihanraya umum ke-12 pun masih cuba ditonjolkan dan di'make-up'kan seolah-olah mereka ini 'BERSIH dan SUCI'.. Segala DOSA mereka yang menjadi penyebab pengundi meluat dengan UMNO cuba disembunyikan sebaik mungkin dengan cara mengusahakan agar mereka diLOBI atau dicalonkan kembali oleh ahli-ahli UMNO yang boleh diperdaya asalkan 'MASYUUUKK!'

Hakikatnya, UMNO gagal memahami isi kandungan kritikkan atau teguran Tun Dr Mahathir untuk memperkuatkan parti.. Sebaliknya pihak lawan seperti PAS, DAP dan PKR untung besar kerana mereka tidak perlu bersusah-payah untuk mencari hujah atau 'point' untuk menyerang UMNO.. Semasa Tun masih dalam UMNO, suara Tun dipinggirkan terus malah pucuk pimpinan UMNO sendiri tidak segan untuk 'menghentam' Tun walaupun mereka sedar jasa-jasa Tun terhadap karier politik mereka sendiri!Budaya sebeginilah yang membuat rakyat MELUAT dan menolak UMNO.. Namun, nampaknya mereka masih tak sedar diri dan cuba pulak menegakkan benang basah semasa pemilihan parti kali ini.. Takpe.. Teruskanlah usaha 'MURNI' sedemikian rupa.. Kita tunggulah Pilihanraya Umum ke-13 nanti dan saksikan UMNO akan TINGGAL BENDERA aje nanti..

Wallahualam..

5 comments:

Anonymous said...

Lee Kuan Yew said the relationship between Malaysia and Singapore has not always been smooth sailing, and so investing in the Iskandar Development Region (IDR) may not always be smooth sailing for Singaporean companies.

This is simply a statement of fact that nevertheless appears to have gotten local Umno leaders into a tizzy.

Every local Umno politician hopes to be in a position to be approving investment flows into the country because to stand as gatekeeper is a very lucrative position, and when public squabbles erupt between Umno politicians about who is the better "protector of malay privileges and rights", it usually means someone just wants a bigger cut of the investment action for himself.

Go figure that one.

Of course, the relationship between Malaysia and Singapore is special because of the race relations issue.

Singapore has been the favourite whipping boy of the Umno-controlled malay vernacular press for the last 50 years, and if anything are seen as even bigger devils than the local Chinese and Indian citizens of Malaysia in the eyes of Malaysia's malay Muslims.

The fact is Singapore's development model has meant that Singapore's malays are far better educated, far better equipped, far better paid, far more self-confident, and self-reliant to deal with globalisation than malay Muslims in Malaysia.

This makes Ketuanan Melayu, malay Agenda, and the NEP look like failed racist apartheid policies that have impoverished everyone except Umno cronies. Of course, Umno must demonise Singapore to maintain the illusion that Umno politicians are nationalists and not parasites, and more so if Singapore happens to be better educated, meritocratic, richer, and safer than Malaysia.

Malay Muslims in Malaysia have been brainwashed by Umno for the last 50 years into thinking that the Chinese and Indians both Malaysians and Singaporeans have gotten rich at their expense, and this perception probably won't change anytime soon because Umno does not have another elections winning formula if it dumps the present demonisation formulas.

Every time Singapore's first world achievements are compared with the sluggish competitiveness, economic, educational, professional, scientific, technological, and social standard in apartheid Malaysia, there is the predictable keris waving, baying for blood, and frothing at the mouth in every Umno up and down the country in Malaysia.

Although Chinese and Indian Malaysians have simply accepted the gross racial discrimination in business, education, and job as a fact of life in Malaysia, the non-apartheid non-NEP meritocratic Singaporean mindset may not have the stomach for this particular type of nonsense in the IDR.

I think Lee Kuan Yew is way too smart to think the demonisation process of the Chinese and Indians in the Umno-controlled malay vernacular press is going to stop anytime soon. How else is Umno going to win elections except by continuing to perpetrate the lie that the orang asing minorities in Malaysia are a threat to the malays?

Nevertheless Lee Kuan Yew may be hoping Chinese and Indian Singaporean investors will not be discriminated against in the IDR in comparison with investors from countries like China, Europe, Hong Kong, India, Taiwan, United Kingdom, and United States.

In the meantime, I am sure it will simply be business as usual for the rest of us in racial and religious apartheid Malaysia.

Anonymous said...

Got NEP, you complain! Abolish NEP, you make noise!

Become Ali Baba, you lament! Ask you to work hard, you don't want!

And you keep on blaming other communities for everything!

"Pathetic" is the word my malay friends!

UMNO PARTI PENJARA said...

Takdelah takut..
Tapi beringat :-)








Forum Generasi Muda
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Blog Pilihan Generasi Muda
http://pro-faizal.blogspot.com
Aura Baru Pemuda UMNO
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com

Pemerhati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

En Faizal - mungkin anda dapat bagitau BEZA antara 'TAKUT' dengan 'BERINGAT' kepada orang-orang UMNO setiap kali Tun Dr Mahathir menegur?

Wallahualam..

Anonymous said...

muahahhahah...kenyang beb......mauahhaha

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS