DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Wednesday, July 29, 2015

RAKYAT patut menDESAK penubuhan SURUHANJAYA DIRAJA untuk SIASAT 1MDB dan jugak mengHAPUSkan para 'SYAITAN' dalam PMO..

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

MINTAK MAAFlah kalau kita KATAkan bahawa RAKYAT memerlukan lebih RAMAI PIHAK daripada mereka ini untuk menyiasat SKANDAL 1MDB.. Terus TERANGlah KATAlah bahawa mereka ini TIDAK lagi MAMPU untuk menJALANkan TUGAS mereka kerana RUANG terBUKA LUAS untuk mereka diANIAYAi atau pun mereka diPAKSA berSEKONGKOL untuk menyembunyikan perkara seBENAR..


Seorang daripada INDIVIDU dalam GAMBAR ini sudah diBERHENTIkan kerana KONONnya ada MASALAH keSIHATan walaupun dia sendiri PELIK dan UMUM mengeTAHUi bahawa hanya beBERAPA BULAN aje lagi dia nak PENCEN.. TIDAKkah itu menambahkan kePELIKkan kepada ALASAN dia diBERHENTIkan? RAKYAT memerlukan CAMPUR TANGAN yang lebih berKUASA jika TIDAK MAHUkan NEGARA ini terus diROSAKkan hanya kerana 1MDB..


Wahai RAKYAT Malaysia dan seluruh UMAT Melayu/ISLAM.. NEGARA yang kita CINTAi ini seBENARnya sedang diKUASAi oleh para 'SYAITAN' di PMO.. Mereka ini sangat berKUASA hinggakan apa sahaja keMAHUan mereka akan dituruti oleh DS Najib..


BLOG ini dah lama menDEDAHkan bahawa mereka ini pengKHIANAT yang menguasai kerajaan dan jugak UMNO untuk kePENTINGan mereka sendiri.. RAKYAT seharusnya TAHU bahawa tak ada GUNAnya pun jika RAKYAT mengHUKUM UMNO pada PRU-14 nanti kerana mereka ini bukan PEDULI apa pun selepas PUAS meROMPAK NEGARA mengGUNAkan PLATFORM UMNO sebagai kerajaan.. RAKYAT patut SEDAR bahawa mereka dalam GAMBAR itu TIDAK patut diBIARkan LEPAS BEBAS dan mereka perlu diHUKUM seperti Thailand dan Korea Utara mengHUKUM para pengKHIANAT NEGARA itu..


Mereka inilah di sebalik USAHA menJATUHkan TS Muhyiddin dan DS Shafie yang NYATA sekali menyuarakan RASA GUSAR tentang MASALAH 1MDB yang sepatutnya bukan MASALAH kerajaan atau pun MASALAH UMNO..


Para 'SYAITAN' di dalam PMO tadi seBENARnya sudah terlalu meLAMPAU dan begitu mengHAUSkan DARAH untuk keMUSNAHan NEGARA ini.. 1MDB seBENARnya hanyalah SALAH satu daripada keMUSNAHan untuk NEGARA yang diCIPTA mereka.. Di dalam PMO jugak ada para 'PUNAH-Sihat' yang RELA mengGADAIkan NEGARA di atas keBANGANGan seorang PM berNAMA DS Najib..


Apakah RAKYAT meRASAkan NEGARA kita ini semakin 'SECURE' dengan pengLIBATan mereka ini yang mengURUSkan kePENTINGan NEGARA di dalam kerajaan? Atau patutkah RAKYAT mengUBAH keFAHAMan mereka bahawa NEGARA kita semakin diROSAKkan oleh mereka ini? Itu pasallah TINDAKan perlu diambil oleh RAKYAT terhadap mereka ini..

PUNCA segala MASALAH ialah 1MDB.. 1MDB bukan sahaja menDATANGkan BALA kepada NEGARA ini.. 1MDB jugak menjadik BALA kepada UMNO dan seluruh kerajaan.. Ye la.. UMNO diKERAH untuk memPERTAHANkannya.. Seluruh JENTERA kerajaan diKERAH begitu jugak? TIDAKkah itu penyalah-GUNAan KUASA paling HEBAT dalam SEJARAH NEGARA ini?


CUKUP menJIJIKkan apabila orang-orang sebegini begitu sekali memPERTAHANkan 1MDB daripada memPERTAHANkan kePENTINGan RAKYAT dan NEGARA..


Sampai begitu sekali 1MDB diPERTAHANkan sehingga sanggup mengANIAYAi orang yang BANYAK berBAKTI kepada UMNO untuk setiap kali PRK seperti TS Muhyiddin Yassin dan DS Shapie Apdal? Selepas menZALIMi TS Muhyiddin dan DS Shafie, NAMPAKnya bukan MAIN GEMBIRA lagi DS Najib dengan ISTERInya? Begitu jugak NAFSU keGEMBIRAan jelas terPANCAR pada TPM yang BARU..


Kita terTANYA-TANYA jugak apakah RAKYAT patut sudah MULA menyedari betapa JAHATnya para PenCACAI DS Najib yang SUKA meMAINkan ISU KONONnya TUN DR. Mahathir pernah meROSAKkan SISTEM keHAKIMan NEGARA dan jugak berLAKU ZALIM kepada MANTAN TPMnya yang KUAT 'MenJUBOR'.. HARI ini, terBUKTI DS Najib lebih HEBAT dalam TINDAKannya terhadap PEGUAM NEGARA dan jugak MANTAN TPMnya sendiri berBANDING apa yang dFITNAHkan oleh PenCACAInya kepada TUN DR. Mahathir demi 1MDBnya.. Takde PELIKnya pasal PenCACAI yang diBAYAR oleh PMO ini pun RAMAI yang 'X'-PKR..

Malah, PAC yang sepatutnya TELUS pun dah diCABUL oleh DS Najib dengan mengKORUPkan beBERAPA orang AHLInya menerusi pemBERIan JAWATAN KABINET pada HARI ini.. Masih adakah lagi INTEGRITI mereka dengan penerimaan JAWATAN sebegini?


Malah RAKYAT jugak patut berTANYA apakah perlunya diWUJUDkan dua JAWATAN MENTERI MITI dalam ROMBAKAN KABINET tadi.. 


Apakah MUSLIHAT cuba diWUJUDkan dengan 2 orang MENTERI yang ada perTINDIHan KUASA dalam KABINET kali ini? Apakah DS Najib nak mengGADAIkan NEGARA kepada ini pulak demi 1MDB?


DAHSYAT sungguh.. Sekarang DS Najib akan cuba mengawal segala MAKLUMAT agar NEGARA ini dapat diKORBANkan demi kePENTINGan 1MDBnya? Lagi MUDAH pasal MENTERI 'DONKEY' yang mengawal SKMM sekarang.. Dah tentu AKSES kepada MAKLUMAT akan diSEKATnya..

Wallahualam..

21 comments:

Anonymous said...

Saya tak pasti dengan semuanya. Setiap hari saya doa Allah satukan rakyat Malaysia khususnya umat Islam dan lemahkan kekuatan musuh2 Islam dan gagalkan tipudaya mereka. Takut baca tulisan tuan seolah2 begitu pasti. ... Allah Maha Mengetahui apa sebenarnya berlaku. Apa salahnya kita semua mohon doa yg baik2 utk negara tanpa kita menghakimi. Takut kita silap.

Sasha said...

Tak ada syaithan pun di PMO

melainkan syaithan ciptaan pembangknag dan anasir luar (yahudi) dan kafir DAPyg nak merosakkan negara ini

Jgn adili Najib di media sosial

Tunggulah siasatan

Walaupun ditubuhkan Suruhanjaya Diraja, kalau dalam hati bukannya nak mencari kebenaran, maka akan sia sia jugak...

Kalau semua blogger berjanji, sekiranya ditubuhkan suruhanjaya DiRaja,maka mereka akan berhenti menulis sehingga siasatn selesai, maka barulah saya rasa penubuhannya berbaloi

Boleh tak??? Sekarang semua nak buat penghakiman sendiri

Berilah keadilan kepada Najib...

Selama ni pun tak ada bukti yg menunjukkan salah laku Najib melainkan cakap cakap kosong di internet dan berita dari sumber yg tidak sahih

Anonymous said...

Najib is the Chairman of 1MDB. He can't even explain what is happening. He is as blank as a blank can be. That concerns RM42 billion.

Billions in his own coffer which he can't explain to the rakyat.

You can't manage these and you want to manage the nation.

Najib is the prime suspect now but why did he drop TSMY.

Explain ... that was just what TSMY asked on behalf of the rakyat. WT*

Anonymous said...

@shasha..
Salam...

"Tunggulah siasatan"
Perkara2 sepeti di bawah ni tak perlu nak tunggu siasatan & boleh dijawab dengan spontan dan jelas untuk menutup segala "fitnah" yang bertebaran di media2 sosial & portal2 berita:
1. Duit dalam akaun DSN...betul pernah ada dalam akaun? ya atau tidak, simple & adil kan?
2. Duit dalam akaun DSR...mengaku memang akaun DSR (bagus, jujur), tapi tak ngaku samada pernah ada transaksi seperti di sebarkan ??? simple & adil kan?
jawab ni dulu, simple, direct, takde kena-mengena dengan 1MDB...

- Belum lagi cerita pasal Cash ke Aset ke "Just Unit"... perlu tunggu Audit atau PAC ke ?
- IPP & inherited Debtnya... apa justifikasi ? perlu tunggu siasatan?
- Jenis2 Pelaburan sebanyak RM 27B... perluk tunggu siasatan ke ?
- dan lagi, dan lagi, dan lagi.. semuanya daripada jawapan yang diberi oleh 1MDB sendiri yang TAK JELAS...jawapan sambil lewa ??? kenapa ? Something2Hide atau Everything2Hide ??

Kalau saudari rasa tau, bantu kami & silakan jawab Isu2 1MDB supaya kita sama2 dapat war2kan kepada mereka2 yang masih BLURRR....
Kalau tudak, elok cari jawapan2 untuk isu2 di atas atau kalau malas lebih baik dok diam2...

Wallahu'alam

Anonymous said...

Eii shasha tunggu soasatan nenek ngko kalo da bertangguh..kalo tunggu siasatan aper pasal AG di tendang, nape tak tunggu AG abis buat keje??!!

..eii shasha..rakyat tak adili najib di media sosial!!.. rakyat da MELUAT dgn bapok pukimak/ratu minang ni..dari PM smpi ke macai benak benak belaka.tak segan segan nak membodohkan rakyat..

Anonymous said...

Shasha??!!.. s**dal baru saper plak ni??!!..

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

DS Najib TIDAK LAYAK menDAPAT keADILan dalam KES 1MDB..

Anda LIHAT sendiri bagaimana PIHAK yang menyuarakan keBIMBANGan seperti TS Muhyiddin dan yang lain diHENTAM dan diLUCUTkan JAWATAN..

PEGUAM NEGARA dan PAC yang sedang menyiasat pun diGANGGU dan diperLAMBATkan..

Kita LIHAT sendiri bagaimana MENTERI KEWANGANGAN 2 dan 'SYAITAN' di PMO bersungguh mengALIHkan TUMPUan UMUM SIASATan kepada Justo yang takde KAITAN pun dengan JAWAPAN pasal HUTANG 1MDB..

SEMUA itu adalah CAMPUR TANGAN jelas untuk mengGANGGU SIASATan..

SeBAIKnya DS Najib diLUCUTkan JAWATAN demi keBAIKkan NEGARA dan diDAKWA ke MAHKAMAH sebelum dia sempat lari ke NEGARA BESANnya di Kazakhstan..

SEMUA 'SYAITAN' dalam PMO pulak diHADAPkan ke MAHKAMAH dan dikenakan HUKUMan SAMA seperti pengedar DADAH.. Anda patut SEDAR bahawa TIDAK ada NEGARA lain yang ada pengKHIANAT tahap sebegini..

RAKYAT di NEGARA ini patut SEDAR bahawa mereka diROMPAK secara SENYAP.. Jangan apabila keKAYAan NEGARA seLAMA 55 TAHUN lebih dah tiada, kita SEMUA menyesal pasal HIDUP macam Rohingya nanti..

Wallahualam..

Mohd Azmir Zakaria said...

Saya pun dah tak tahu mana yang betul mana yang salah. Kalau EDGE dan SR salah, tunjukkan yang betul. Siasatan audit perlu dilakukan untuk lebih kepastian tetapi pada masa yang sama DS Najib sendiri sepatutnya boleh menjawab soalan ynag diutarakan oleh rakyat secara jujur dgn fakta2 yang sepatutnya ada ditangan beliau. Apa yang berlaku skrg ini, mereka yang terlibat dalam siasatan diberhentikan dan ada pula diberi jawatan dalam kabinet. Kenapa beliau sendiri tidak menunggu sisasatan selesai sebelum memberhentikan AG dan juga memberi jawatan kepada anggota PAC. Itukan lebih baik kerana siasatan berkenaan 1MDB dapat diselesaikan dengan lebih cepat. Pegangan saya hanya satu Berani Kerana Benar, Takut Kerana Salah. Fikir2 kan lah.

Anonymous said...

sasha,
siasatan dan perundangan memang biar berjalan. tapi batang tubuhnya sekurang2nya jawab 'tak' kepada tuduhan. kalau boleh buat macam kes altantuya dia bersumpah dengan nama Allah.

jentayu

Anonymous said...

sekarang ni , bukan sbb najib x mahu letak jawatan . bukan sbb najib sayangkan kerusi PM ..tetapi najib tidak boleh letak jawatan . kesalahan dia adalah kesalahan JENAYAH /CRIMINAL . dia kne bertahan atau dia akan menghabiskan sisa2 hidup dia sama ada penjara ataupun lari dalam buangan .


jika dia tumbang , dia akan heret umno tumbang itu yg pasti . dia sudah tidak fikirkan ttg UMNO , ttg agama,bangsa dan negara . sbb itu x pyh buang masa tokoh2 umno ni nasihat najib ttg sayangkan parti

yg peliknya org2 umno tidak melihat ini dan tidak bole menggambarkan yg BN dan UMNO bakal tumbang .

muhamad Danial said...

Mula mula tunggu audit sekarang ni tunggu siasatan pulak eh celaka la skrip dok berulang2 tunggu siasatan sampai bila??? Sampai negara ni dah melingkup??? Celaka lah penyokong2 Najib memang celaka aku doa kan hampa semua celaka!

Anonymous said...

4:49:00 AM,

Kalau kita takut silap, ha nya berdo'a saja, jahanam lah bangsa Melayu dan Islam. Melanda landa lah ultra kiasu DAP.

Ultra kiasu = tak mahu kalah, tak mahu ketinggalan, asyik nak menang saja. Mereka tak takut silap. Tambah pulak, tahu salah, buat juga. Tahu Perlembagaan, buat buat tak tahu. Mcm mcm contoh boleh di keluarkan. Bahasa Melayu, umpama nya. Tak di endahkan mereka.

Kita diamkan saja, mereka menang, kita tertindas. Dah lah kita corot dalam banyak perkara. Mangkin teruk nanti kalau asyik berd'a saja tapi tak cuba kalahkan mereka. Takda siapa yang boleh sentiasa menang spt yang mereka hendakkan.

Anonymous said...

Sasha,

Sampai bila rakyat kena tunggu? Setakat ini takda siapa yang beri anggaran bila boleh selesai 1MDB, ekaun ekaun peribadi di Ambank dll isu.

Ha nya Jabatan Odit Negara kata Laporan Akhir di anggar siap di hujung tahun. Pastu PAC dah di rombak. Takda siapa ada kata bila PAC boleh siap siasatan. Pulak nya, salepas siap, laporan Odit Negara masih tak boleh di umumkan. Kena tunggu di bentang di Parlimen.

Gitu juga Pasukan Petugas Khas - takda siapa ada beri anggarkan bila boleh siap laporan. Pulak nya Peguam Negara yang menasihat nya dah di tukar. Tak tahu pendirian PN yang baru.

Takut ada syaithan ciptaan entah apa dan anasir luar (yahudi) di antara yang mendorongkan kpd keadaan sekarang.

Kalau nak kritik Najib di media sosial pun tak boleh, jadi sussana diktator le kita.

Sebab lama sangat menunggu dan takda anggaran bila isu isu boleh selesai, maka ada antara rakyat yang spekulasi. Terutama nya bila Najib kata tak pernah ambik duit untuk keuntungan peribadi. Rasa nya budak sekolah Menengah pun boleh pikir makna kata kata itu sebab dah nyata ada ekaun ekaun Ambank yang terima RM2.6 bilion.

Anonymous said...

Sdr Mohd Azmir,

Setuju, kalau EDGE dan SR salah, tunjukkan yang betul. Sekarang dah ada 3 versi email yang di curi Justo itu: versi yang "original" dia kata dia beri kpd 2 kumpulan di Spore termasuk businessmen, versi yang di "edit atau tampered", dan versi yang ada dlm fail atau dlm komputer PetroSaudi.

Sebab 1MDB ada kaitan perniagaan dengan PetroSaudi dan keadaan memerlukan, 1MDB sepatut nya boleh minta kebenaran/ persetujuan PetroSaudi mengakses fail mereka yang berkenaan saja, dan bandingkan mana yang betul naba yang tak. Takda langsung ura ura nak buat gitu. Nampak curiga le.

Setuju juga siasatan audit perlu dilakukan untuk lebih kepastian tetapi pada masa yang sama DS Najib sendiri sepatutnya boleh menjawab soalan ynag diutarakan oleh rakyat secara jujur dgn fakta2 yang sepatutnya ada ditangan beliau. Contoh nya, berkanaan ekaun ekaun bank yang di atas nama dia. Yang paling penting, beri sebab sebab mengapa dua firma odit di tahun tahun permulaan 1MDB di berhentikan sablom mereka siap kerja. Tak buat, timbul curiga lagi.

Setuju juga lagi dan curiga lagi bila mereka yang terlibat dalam siasatan diberhentikan dan ada pula diberi jawatan dalam kabinet. Kenapa Najib sendiri tidak menunggu sisasatan selesai sebelum memberhentikan AG dan juga memberi jawatan kepada anggota PAC. Banyak yang curiga nya.

Benar, Berani Kerana Benar, Takut Kerana Salah. Tapi ni nampak nya kes Berani menghentikan jawatan mereka yang berkenaan kerana Salah. Pembaca, tolong inggat: saya gunakan perkataan "Nampak nya". Siapa tak setuju, sila keluarkan hujah hujah mempertahankan nya dari segi hujah hujah yang di keluarkan ini.

Anonymous said...

Bole ke RCI tentukan UMNO menang PRU14.......ada cara halal ke nak dapatkan Najib undur.....atau di gantikan..........

Anonymous said...

Yang ni Najib akan patuhi ke -

Ensure 1MDB probe is independent, say MACC panels
The Star Online - ‎52 minutes ago‎

PETALING JAYA: The five independent oversight panels of the Malaysian Anti-Corruption Commission said the 1Malaysia Development Bhd investigations should remain “independent and free from interference”.

Anonymous said...

Dah keluaq dlm websites ada video Muhyiddin kata di rumah nya lepas kena sack bahawa Najib beri tau dia ada terima RM2.6 billion. Muhyiddin tanya, mengapa masukkan ke dlm ekaun bank dia. Video tuh tamat di situ.

Muhyiddin kata begitu depan depa yng datang ke rumah dia lepas pengumuman dia di gugurkan dari cabinet. MB Kedah Mukhriz Mahathir duduk di sabelah dia. Bekas Menteri Kadir Sh Fadzir pun ada di situ.

Malaysiakini hubungi Kadir, dia konfemkan itu berlaku tapi kata dia tak mau komen, dia kata itu ada lah "private conversation", Mukhriz dah kasi tau yang hadzir jangan rekod kata kata itu.

Pecah tembelang?

Anonymous said...

Pecanh tembelang sudah tentu.......yang diharapkan pecah ketabaran Najib supaya undur atau di gantikan dek UMNO...

Anonymous said...

Yang ni sedap dengor ----

MACC can haul up Najib for obstructing 1MDB probe, lawyers say
The Malaysian Insider - ‎4 hours ago‎

Gani was a key member of the special task force investigating the alleged chanelling of RM2.6 billion into the prime minister's personal accounts and the financial mismanagement at debt-laden 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Also in the task force ...

Anonymous said...

Yang ni plak kena pikior kalo nak join, sebab Polis dah warning tuh ---

#TangkapNajib gathering to go on this Saturday despite police warning
The Malaysian Insider - ‎12 minutes ago‎

"Until today, the prime minister of Malaysia has failed to answer how 1Malaysia Development Berhad (1MDB) can pay up their billions of ringgit in debts.

Anonymous said...

Lagi satu nak demo - Polis KL kata kalo ikut peraturan Peaceful Assembly Act, ok to demo ---

Bersih 2.0 to hold rally
Astro Awani - ‎15 hours ago‎

The Bersih 2.0 committee chaired by Maria Chin Abdullah also urged for action to be taken to restore public confidence into the probe involving 1Malaysia Development Berhad (1MDB). “To restore public confidence into the probe, we want Najib to reveal ...

WAAAH, BANYAK DEMO SANA DEMO SINI ORANG MARAH KAT NAJIB 1MADB NIH

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS