DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Tuesday, February 16, 2010

Kesalahan menghina mahkamah terang-terang berlaku, KDN buat apa?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Antara banyak-banyak kementerian dalam susur atur kabinet PM ke-6, Kementerian Dalam Negeri (KDN)lah yang kalau kita perhatikan betul-betul seolah-olah dok PEJAM mata bila berlakunya perlanggaran undang-undang di negara ini.. Apasal KDN nih 'SLOW' sangat dalam tindakkan, kita pun TAK tahu.. Tak habis-habis dengan slogan 'BERI AMARAN', 'AKAN MEMANTAU SITUASI' dan 'AKAN MENGAMBIL TINDAKKAN'.. Namun, takat tu je la.. Bak kata pepatah orang putih yang diterbalikkan, "WORDS SPEAKS LOUDER THAN ACTIONS".. Kalau dulu orang bukan main GERUN dengan KDN terutamanya dengan menteri seperti allahyarham KING GHAZ, menteri KDN sekarang ada ke sesiapa yang GERUN?

Apabila Penasihat PKR sesuka hati mengadakan ceramah 'ROADSHOW' berhubung dengan KES 'menJUBOR'nya yang masih lagi dalam perbicaraan, TIDAK ada sesiapa pun dalam kerajaan yang bersuara bahawa tindakkan Penasihat PKR itu melanggar undang-undang dan boleh diKENAkan keSALAHan MENGHINA MAHKAMAH.. Sepatutnya, KDN kena bertegas dengan perlanggaran undang-undang yang SERIUS seperti ini.. Bukan setakat AMARAN aje, malah mereka yang melakukan keSALAHan MENGHINA MAHKAMAH ini sepatutnya didakwa di mahkamah kerana menggunakan ceramah-ceramah UMUM untuk mendedahkan dan menimbulkan PERSEPSI berat sebelah terhadap KES yang masih dalam perbicaraan..

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0216&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_06.htm

Kalau laporan MEDIA seperti Utusan Malaysia diTUDUH sebagai MENGHINA MAHKAMAH oleh peguam OKU kepada Penasihat PKR, bagaimana pulak dengan Penasihat PKR sendiri yang mengadakan 'ROADSHOW' tanpa mempedulikan perlanggaran undang-undang? Kenapa KDN memBISU?

KES 'menJUBOR' ini sebenarnya KES antara seorang TOKOH politik dengan seorang rakyat biasa.. Sebagai orang POLITIK, sudah tentu Penasihat PKR akan menggunakan pentas-pentas CERAMAH untuk menyuarakan pandangan yang KONONnya dia tidak bersalah.. Bagaimana pulak dengan rakyat biasa seperti Saiful Bukhari? Adakah dia diberi RUANG dan PLATFORM yang sama untuk bersuara seperti Penasihat PKR? Mahkamah sahaja satu-satunya PLATFORM yang dia ada dan dia telah pun mengGUNAkannya..

Kita kena INGAT bahawa Penasihat PKR terlampau diberi keBEBASan untuk memutar-belitkan perjalanan proses penghakiman sedangkan semua MAKLUM :-

1) Dia TIDAK pun berani berSUMPAH laknat?
2) Dia jugak yang menangguhkan tarikh perbicaraan sehingga LEBIH 20 kali?
3) Dia jugak yang cuba menukarkan HAKIM perbicaraan tanpa sebab-sebab KUKUH?
4) Dia jugak sekarang ini yang terang-terang melakukan keSALAHan MENGHINA MAHKAMAH bersama para penyokong DUNGUnya?

Bukan setakat platform CERAMAH sahaja, malah banyak penerbitan buku-buku, tulisan di media milik pembangkang malah di medan SIBER yang jelas memBUKTIkan pengHINAan mahkamah sedang berlaku.. Namun, sekali lagi kita KECEWA dengan tiadanya TINDAKAN sewajarnya oleh KDN.. Bagaimana rakyat nak mendapat keADILan jika hak mereka untuk itu diketepikan dengan MUDAH oleh permainan POLITIK seperti apa yang Penasihat PKR lakukan?

Untuk itu KDN dengan segala agensi di bawah kementerian yang ada seharusnya memastikan proses pengHAKIMan berjalan LANCAR dan KEDAULATAN UNDANG-UNDANG dapat ditegakkan.. Jangan SAMPAI suatu masa nanti rakyat TIDAK melihat keSERIUSan kerajaan sendiri untuk menegakkan undang-undang sedia ada.. Sebaliknya rakyat beranggapan undang-undang hanya MAINAN orang POLITIK seperti Penasihat PKR untuk MENAFIKAN hak mereka mendapat keadilan..

KITA tidak mahu sikap Menteri KDN semasa dia mengetuai Pemuda UMNO dahulu terbawa-bawa ke dalam KDN.. Kalau dulu semasa dia mengetuai Pemuda UMNO, dia telah 'MENJEMPUT MASUK' seorang PESALAH POLITIK WANG yang telah mengkucar-kacirkan partinya sendiri sebagai Timbalannya.. Kali ini kita HARAP la menteri yang jaga 'KEY PERFORMANCE INDEX' tuh mengeluarkan MEMO terhadap Menteri KDN berhubung dengan keLALAIan dia ini..

Wallahualam..

4 comments:

Anselmo said...

Look bro, this is not our police officer didn't know or doesn't know what action going to take, but our minister are so afraid. May be our beloved interior minister have own agenda more than our nation. Or this minister came from elite circle (ex PM son's) not dare enough to fight for justice.

PUTRA MERDEKA said...

buat bodo jer...mcm biasa

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Tak kisah le dia datang dari 'ELIT CIRCLE' ke apa 'BELIT CIRCLE' ke apa ke.. Tapi apa yang kita mahu adalah tindakkan bukannya buat BODO atau tak tahu menahu..

Wallahualam..

taktau said...

menteri kata saya tak tau perkara ini...sama dengan lambakan pendatang asing dia pun tak tahu...

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS