DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

SALAM AIDILFITRI

SALAM AIDILFITRI

Thursday, July 29, 2010

Penglibatan guru dalam POLITIK - Jangan setakat tahu CAKAP aje..


ASSAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Kalau diimbas kembali zaman PRA-KEMERDEKAAN dahulu, kita akan dapati bahawa golongan pendidik merupakan TERAJU utama dalam saf kepimpinan UMNO pada masa itu.. Boleh dikatakan UMNO pada zaman tersebut hinggalah kepada zaman PASCA-KEMERDEKAAN didokong oleh golongan pendidik yang bersemangat NASIONALISME terhadap negara.. Ramai TOKOH-TOKOH terawal UMNO pada masa itu terdiri daripada bekas golongan pendidik.. Antaranya allahyarham Ibu Zain, allahyarham Za'ba, allahyarham Tan Sri Fatimah Hashim dan allahyarham Tun Ghafar.. Semangat untuk memajukan anak bangsa dilihat sebagai satu bentuk MOTIVASI untuk golongan pendidik pada masa itu menyertai UMNO..

Namun, disebabkan tuntutan untuk memajukan NEGARA dan demi melahirkan lebih banyak MODAL INSAN berkualiti untuk memajukan NEGARA, penglibatan GURU dalam POLITIK telah dihadkan.. Tujuannya agar golongan pendidik ini lebih FOKUS terhadap tugas sebenar mereka dan menumpukan sepenuh perhatian kepada bidang PENDIDIKAN.. Ini menyaksikan kurangnya penglibatan guru dalam POLITIK hingga menyebabkan golongan korporat menguasai arena POLITIK negara khususnya dalam UMNO.. Namun, pada masa itu UMNO memang KUAT dan tanpa penglibatan golongan pendidik pun UMNO mampu untuk menjadi parti POLITIK yang berkesan..

Ada PRO dan KONTRA apabila kerajaan kembali memberi keBENARan untuk guru lepasan IJAZAH boleh aktif dalam POLITIK dengan syarat mendapat kebenaran bertulis KSU terlebih dahulu.. Penglibatan guru dalam POLITIK dari satu aspek membolehkan dasar-dasar kerajaan diperjelaskan kepada RAKYAT dengan lebih menyeluruh..

http://www.agendadaily.com/cmspreview/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_19c1e61c-7f000010-1d956ad0-b92cf8c9

Namun demikian, yang NEGATIFnya dikhuatiri golongan pendidik ini sibuk berPOLITIK dan menjadikan sekolah sebagai medan untuk memecah-belahkan RAKYAT seawal usia lagi.. Bukan perkara BARU pun jika kita katakan pada hari ini kecenderungan berPOLITIK seseorang guru menyebabkan ada murid-murid mereka diLATIH untuk membenci tokoh-tokoh POLITIK tertentu.. Bukan PELIK jika ada murid-murid yang tidak tahu POLITIK dilatih untuk memijak gambar tokoh-tokoh POLITIK khususnya dalam UMNO.. Anda boleh TANYAkan ini kepada beberapa bekas guru dalam PAS dan PKR.. Takkan diorang tak tau pulak? HE!HE!HE!

Penyalah-gunaan ini sememangnya berlaku dan sering terbawa-bawa oleh guru yang GAGAL membezakan antara POLITIK dan tugasan HAKIKI mereka.. Sekolah yang sepatutnya menjadi tempat penyatuan dan BEBAS POLITIK telah menjadi medan untuk menyemarakkan perpecahan bersandarkan fahaman POLITIK.. Oleh itu, kita WAJAR bertanyakan kepada kerajaan, sejauh MANAkah pemantauan atau KAWAL SELIA yang akan dikenakan jika berlaku SALAH-LAKU oleh golongan pendidik ini seperti yang dinyatakan? Siapakah yang akan memantau dan memastikan golongan pendidik yang diberikan kebenaran untuk AKTIF dalam POLITIK tidak menyalah-gunakan kebenaran INI demi kepentingan POLITIK SEMPIT mereka?

Sekarang ini sudah menjadi keLAZIMan khususnya di peringkat pengajian tinggi untuk kita melihat ada golongan pendidik seperti pensyarah menyemaikan keBENCIan terhadap kerajaan kerana fahaman POLITIK SEMPIT mereka.. Malah, gejala ini sudah pun mnular di peringkat sekolah sedikit demi sedikit.. Ini berlaku kerana LEMAHnya pemantauan oleh pihak kementerian.. Tambah pulak Menteri Pengajian Tinggi dan Menteri Pelajaran sebelum ini diterajui oleh TOKOH yang LEMAU dan tidak TEGAS macam biskut masuk angin.. Mungkin DS Najib patut menilai semula KESESUAIan perlantikkan orang POLITIK dari Johor sebagai Menteri Pengajian Tinggi dan Menteri Pelajaran termasuk dari zaman PM ke-5 lagi..

Untuk itu, sepatutnya kerajaan merangka garis panduan atau MEKANISME yang KETAT bagi mengawal kegiatan berPOLITIK para guru ini agar tidak merosakkan institusi pendidikan NEGARA.. Bukan itu sahaja, PEMANTAUAN oleh Jabatan Pendidikan dan Jabatan Perkhidmatan Awam jugak perlu dilakukan dengan lebih KERAP, TEGAS dan TELUS.. Sepatutnya satu bentuk 'AKUJANJI' dikuatkuasakan untuk golongan pendidik yang ingin melibatkan diri dalam POLITIK.. Kerajaan seharusnya tahu bahawa 'KETERBUKAAN' yang dipraktikkan oleh PM ke-5 sebelum INI telah menghancurkan UMNO dan kerajaan.. Adakah kali INI kerajaan ingin mengulangi SEMULA 'keBODOHan LAMPAU' dengan memberikan keBEBASan tanpa PEMANTAUAN?

-> TERINGIN JUGAK NAK TENGOK APA AKAN JADI TERHADAP GURU YANG DIDAPATI BERSALAH MELAKUKAN KESALAHAN POLITIK WANG SEMASA PEMILIHAN PARTI! HE!HE!HE! <-

Wallahualam..

3 comments:

Pemerhati said...

Di peringkat awalnya UMNO, ramai guru yg menjadi ketua cawangan, ketua bahagian dan pegang berbagai jawatan dlm parti. Di masa itu, tidak ada politik wang. Sebab guru adalah orang yg terpelajar dan memang sudah terlatih utk memimpin orang. Guru2 membuat kerja2 parti dgn rela dan ikhlas dan tidak berlaku salah guna kuasa dan korupsi.
Kemudian, ahli2 korporat yg keparat telah mengambil alih jawatan2 parti di peringkat cawangan dan bahagian. Maka mulalah, ketua2 parti ini menabur duit utk mendapat sokongan. Mereka memegang jawatan hanya utk dapat habuan spt lesen2 perniagaan, lesen lori, AP, saham percuma, dll.
Jadi sekarang, UMNO perlulah berubah dan jatuhkan semua ketua2 cawangan dan bahagian yg terdiri dpd ahki1 korporat dan gantikan dgn orang2 yg tidak ada kepentingan diri dan sanggup berkerja utj rakyat.

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Sekarang ini semua orang nampak DUIT aje.. Budaya DUIT yang dipupuk oleh beberapa kerat ahli UMNO telah pun memakan diri..

Memang UMNO kena berubah, tetapi berapa kerat pulak yang jadik ahli UMNO sedar mereka kena berubah?

Wallahualam..

Kenn said...

Saya bimbang perkara seperti ini akan memburukkan lagi soal pembinaan negara yang sehingga kini tidak dapat di tangani oleh Sistem atau Dasar Pendidikan Negara yang ada. Sememangnya dasar ini patut dirombak rawat lama dulu lagi.

Apabila anak-anak kecil tidak terdidik dengan sewajarnya, maka akan hancurlah sesebuah negara itu dengan pelbagai gejala yang tidak diingini.

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS