DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Sunday, August 15, 2010

Macam mana nak WUJUDkan PerKONGSIan TULEN jika 'KAKI PORNO' tu dah buat TUNTUTAN yang bukan-bukan?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

TAMAK HALOBA TAK HABIS-HABIS!

Sebelum ini kita pernah ceritakan bagaimana HEBATnya POLITIKUS daripada KAUM ini bijak bermain Wayang OPERA apabila mereka menghadapi masalah POLITIK.. Kali ini mereka secara TIDAK langsung telah menDEDAHkan betapa TAMAKnya mereka yang ingin memBOLOT segala-galanya di negara INI semasa Kongres Ekonomi Cina di sebuah hotel di sini hari ini.. Kita tertanya-tanya apakah PM kita SEDAR tentang apa yang diucapkan oleh 'KAKI PORNO' ini boleh mengancam keSTABILan sosio-ekonomi dan sosio-POLITIK antara KAUM di negara ini?

PM semasa meRASMIkan Kongres Ekonomi Cina telah menekankan tentang betapa PENTINGnya satu bentuk PeKONGSIan TULEN yang benar-benar jujur diwujudkan antara ahli perniagaan bumiputera dan bukan bumiputera bagi mencapai matlamat menjadi negara maju yang berpendapatan tinggi menjelang 2020.. PM juga mengatakan

"Perkongsian tulen tidak berlaku apabila bumiputera mendapat sesuatu kontrak (dan kemudiannya) 'mengalibabakan' kepada bukan bumiputera. Syarikat korporat besar (bukan bumiputera) pula biasanya akan melantik pengerusinya daripada kalangan bumiputera yang berpangkat.. Biasanya Tan Sri, Datuk Seri, bekas ahli-ahli politik atau bekas pegawai tinggi kerajaan dipilih menduduki kerusi tertinggi syarikat.. Ini bukan jawapannya (perkongsian tulen), ia adalah jalan salah dan perlu digantikan dengan kerjasama yang betul-betul seperti dalam bentuk ekuiti dan pengurusan,"

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0815&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm

Namun demikian, dalam MAJLIS yang sama, si 'KAKI PORNO' ini pulak mengatakan:-

"Gunakanlah pendekatan berdasarkan kepada merit atau marginal preference dengan memberi peluang sama rata kepada semua pihak untuk bersaing secara sihat dan adil.. Ia lebih baik kerana banyak kes terutama kontraktor kelas F yang semuanya adalah bumiputera apabila mendapat projek akan ‘mengalibabakan’ kepada pihak lain. Lebih baik berikan kepada mereka yang lebih layak berdasarkan rekod dan prestasi (tanpa mengira kaum),"

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0815&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_01.htm

Dalam KONTEKS ini, kita tertanya-tanya adakah 'ALI BABA' yang disebut mereka akan HAPUS jika pendekatan berdasarkan MERIT diwujudkan? Dengan kata LAIN, adakah sesiapa boleh beri JAMINAN bahawa 'ALI BABA' yang KONONnya sering dikaitkan dengan orang Melayu ini tak akan wujud pulak di kalangan kaum bukan Bumiputera khususnya mereka yang 'SEKAUM' dengan 'KAKI PORNO' ini? Adakah kerajaan boleh beri JAMINAN bahawa mereka yang 'SEKAUM' dengan 'KAKI PORNO' ini akan memberikan PELUANG yang sama kepada kaum Bumiputera atau SEBALIKnya memberikan bermacam-macam ALASAN untuk menutup peluang Bumiputera mendapat projek demi memBOLOTnya habis-habisan?

Untuk meWUJUDkan Pekongsian TULEN, seHARUSnya kedua-dua belah PIHAK kenalah berSETUJU untuk 'MEMBERI' dan MENERIMA' bukan hanya satu PIHAK sahaja yang kena 'MEMBERI' sementara satu pihak yang lain pulak enggan 'MEMBERI' sebaliknya nak BOLOT kesemuanya 100% kerana diDORONGi sifat TAMAK HALOBA semula jadi mereka turun-TEMURUN itu! 'ALI BABA' tak akan WUJUD jika hanya ada 'ALI' sahaja.. Sudah tentu keWUJUDan 'BABA' yang TAMAK HALOBA jugak memainkan peranan dalam konteks 'ALI BABA' ini! Samalah jika dikatakan Melayu penerima RASUAH -> Sebaliknya KAUM manakah pulak yang GALAK memberi RASUAH kepada Melayu? Anda TAHU jawapannya..

Yang lebih menyakitkan HATI, si 'KAKI PORNO' ini pulak memandai-mandai memberi cadangan berikut:-

1)Liberalisasi ekonomi - Membenarkan lebih ramai pelabur bukan bumiputera menjadi rakan kongsi dan kontraktor dalam kerja-kerja berkaitan dengan sektor minyak dan gas..

2)Peranan syarikat milik kerajaan (GLC) dalam MBE - Menggesa GLC membuka lebih banyak ruang kepada bukan bumiputera dan tenaga pakar luar menganggotai ahli lembaga pengarah syarikat berkenaan dengan tujuan melestarikan perkongsian kepakaran..

3)Mengekalkan bakat berpotensi daripada mengalir keluar - Meminta kerajaan tidak melupakan kebajikan sekolah vernakular dalam usaha meningkatkan kualiti pendidikan negara secara menyeluruh..

4)Merebut peluang dalam perdagangan dengan negara menggunakan bahasa Mandarin - Nilai perdagangan negara-negara utama di dunia dengan negara yang menggunakan bahasa Mandarin ialah sebanyak RM9.5 trilion setahun (AS$2.5 trilion) tetapi penglibatan Malaysia dengan negara berkenaan hanya sekitar dua peratus daripada jumlah keseluruhan perdagangan itu..

5)Penggalakkan lebih banyak sekolah vernakular akan membolehkan negara menghasilkan lebih ramai pelajar yang mahir berbahasa Mandarin dan kebolehan mereka boleh dioptimumkan bagi merebut peluang yang terhidang dalam pasaran dunia.

6)Rasionalisasi subsidi, gaji minimum dan pekerja mahir - Untuk mengatasi masalah pergantungan kepada tenaga buruh asing, MCA menggesa kerajaan melaksanakan dasar gaji minimum.

Kita masih boleh menerima yang no. 1, 2 dan 6 asalkan pihak-pihak yang terLIBAT berSIKAP jujur dan tidak mementingkan sifat TAMAK atau KIASU kaum sendiri.. Namun, demikian, kita KURANG SETUJU dan tak namapak apa KAITANnya dengan no.3,4 dan 5 yang diLIHAT lebih kepada tuntutan berbaur KIASU dan KOMUNIS semata-mata!

Cuba fikir, selama ini beribu jugak yang diLAHIRkan oleh lulusan vernakular Mandarin tetapi apakah PERANAN mereka ini dalam meningkatkan hubungan dagang negara ini dengan China? Apa yang kita LIHAT adalah kecederungan mereka memindahkan BISNES ke Shenzhen atau Hong Kong dengan alasan tenaga tempatan kurang itu-ini.. Yang teruk tuh, ada pulak menDISKRIMINASIkan tenaga tempatan KONONnya tak tahu Mandarin sedangkan kerja yang diPOHON langsung takde KAITAN dengan penguasaan bahasa tersebut?

Semua maklum banyak syarikat kita yang ingin berdagang di China menghadapi sekatan bukan kerana masalah BAHASA pun sebaliknya kerana PROSEDUR ketat negara itu sendiri.. Oleh itu, jelas sekali ALASAN untuk no. 3,4 dan 5 TIDAK lebih daripada alasan KIASU mereka yang jelas mengada-ngada dan hanya ingin menunjukkan SIKAP perKAUMan TEBAL mereka yang seumpama MEKAP TEBAL pelakon Wayang Opera!

PM sepatutnya SEDAR bahawa hasrat beliau yang INGIN meWUJUDkan perKONGSIan TULEN antara kaum INI dengan kaum Bumiputera telah pun GAGAL dalam majlis itu jugak.. Apabila si 'KAKI PORNO' atas kapasitinya sebagai Presiden MCA telah mengemukakan tuntutan bukan-bukan berasaskan perKAUMan sebelum sedia mewujudkan perKONSIan, jelas menunjukkan keTEBALan sikap KIASU mereka.. Malah, langsung tidak ada TANDA yang menunjukkan mereka benar-benar JUJUR untuk meWUJUDkan perKONGSIan TULEN seperti yang diHASRATkan oleh PM.. Jadik, nak kata apa lagi?

Wallahualam..

2 comments:

ahaa said...

Dah orang melayu suka sangat layan... kononnya berbudi. Kadok naik junjonglah. Tak pelik nanti jawapan PM: 'akan kita kaji tuntutan tersebut...' Biasalah tu, melayu kan baik, sampai tergadai habis hak melayu baru terlopong terkebil-kebil.

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Ada BAIKnya UMNO mula memikirkan untuk bergerak sendirian tanpa bergantung kepada pengkhianat dalam BN..

Wallahualam..

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS