DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Monday, May 09, 2011

RASIONALisasi SUBSIDI nih cetusan IDEA daripada pakar-pakar yang OTAKnya tidak RASIONAL kot?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Kita TAK nafikan mana-mana PEMIMPIN sesebuah NEGARA sudah tentunya menyimpan beberapa orang PAKAR atau yang buat-buat mengaku PAKAR.. Walaupun kita TIDAK tahu apakah JUSTIFIKASI yang sesuai untuk meNOBATkan seseorang sebagai PAKAR sekaligus menjadi PENASIHAT kepada PEMIMPIN, rasanya ILMU tanpa PENGALAMAN tidak CUKUP untuk menJADIkan seseorang itu PAKAR.. Malah, lebih CANTIK lagi kalau ada PAKEJ seperti ILMU + PENGALAMAN + IMAN untuk meLAYAKkan seseorang itu bergelar PAKAR.. Soalnya, adakah JUSTIFIKASI sedemikian yang dipakai oleh para PEMIMPIN kita untuk mendapatkan KHIDMAT mereka bagi menTADBIR negara?

Kalau ikut SEJARAH, perLANTIKkan beberapa orang yang buat-buat PAKAR sebagai 'TUAN Penasihat' kepada PM ke-5 atau lebih diKENALi sebagai 'LEVEL 4 BOYS' telah menyebabkan UMNO/BN nyaris terSUNGKUR dari persada POLITIK negara.. Malah, PENYAKIT beginilah yang menyebabkan keJATUHan banyak parti-parti POLITIK seperti LDP di Jepun, KONGRES di India dan Demokrat di Thailand.. KeGAGALan seseorang PEMIMPIN memBEZAkan antara mereka yang benar-benar PAKAR dan mahu berKHIDMAT untuk negara dengan yang buat-buat PAKAR tapi mahu menROMPAK negara akhirnya menyebabkan keJATUHan pemimpin itu sendiri.. Adakah kerajaan UMNO/BN jugak begitu akhirnya?

Kita TIMBULkan perSOALan sedemikian kerana kita masih KABUR apakah LOGIKnya meNAIKkan harga bahan MENTAH seperti GULA dengan usaha kerajaan untuk meRASIONALisasikan SUBSIDI.. ->KLIK<-

Kita jugak INGIN tanya apakah OBJEKTIF sebenar kerajaan meLAKUkan apa yang diKATAkan RASIONALisasi SUBSIDI? Adakah untuk menyusahkan RAKYAT atau untuk mencari ALASAN keKALAHan pilihanraya ke-13 nanti? Di atas KERTAS, memanglah OBJEKTIF yang diNYATAkan ialah untuk mengurangkan beban KEWANGAN kerajaan agar kerajaan dapat menyediakan lebih banyak PERUNTUKAN khususnya pemBANGUNan kepada RAKYAT.. Soalnya, adakah RAKYAT meRASAkan sedemikian pada HARI ini? Walaupun RAKYAT tahu pembangkang lebih banyak RETORIK, tetapi bukankah kerajaan yang patut memperBETULkan keadaan?

Rasanya tidak ada NEGARA yang langsung tidak berikan SUBSIDI untuk RAKYAT? Negara MAJU seperti US, Jepun dan negara EU pun banyak memBERIkan pelbagai jenis SUBSIDI agar negara mereka dapat berSAING di peringkat GLOBAL.. Kita SETUJU kalau pemBERIan SUBSIDI diAGIHkan kepada mereka yang benar-benar BERHAK.. Namun, apa yang kita LIHAT bila RASIONALisasi SUBSIDI diLAKSANAkan, yang KAYA langsung tak terjejas sebaliknya yang kurang KAYA atau MISKIN semakin JAHANAM hidup mereka.. Jadik, adakah INI bentuk penCAPAIan yang mahu diJAJAkan oleh kerajaan UMNO/BN pada KEMPEN pilihanraya kelak?

CONTOHnya apabila harga GULA diNAIKkan, sekaligus harga MAKANAN akan turut NAIK.. Memanglah tak ada orang makan GULA macam makan NASI tetapi harga MAKANAN di kedai-kedai tetap akan NAIK walaupun mungkin hanya sebutir dua GULA sahaja digunakan.. Adakah INI yang diKATAkan RASIONALisasi? Mungkin RAKYAT boleh diMOMOKkan KONONnya harga GULA di negara ini masih RENDAH berbanding di Thailand atau Indonesia tetapi adakah harga MAKANAN kita serendah harga MAKANAN di sana? Adakah setakat ini sahaja keCERDIKan PAKAR yang diUPAH oleh kerajaan untuk menJAYAkan RASIONALisasi SUBSIDI? Kalau macam ni, lebih baik SIMENkan mereka hidup-hidup lepas tuh SELAMkan dalam LAUT!

Apa GUNAnya kerajaan melakukan RASIONALisasi SUBSIDI jika tidak ada seorang pun RAKYAT yang dapat meNIKMATinya? Adakah kerajaan SEDAR bahawa PAKAR-PAKAR yang beriya-iya menJAYAkan RASIONALisasi SUBSIDI ini seolah-olah bekerja di alam DEWATA dan langsung tak 'LOOKING on the GROUND'? Menerusi MEDIA, kerajaan meMOMOKkan KONONnya ekonomi negara berKEMBANG dan sedang MAJU.. ->KLIK<-

HAKIKATnya, rakyat semakin terSEKSA dan langsung tak dapat meRASAi hasil daripada EKONOMI yang KONONnya berkembang.. Tok sah kata RAKYAT yang di KAMPUNG, di bandar lagilah lebih terSEKSA.. Harga BARANG semakin NAIK, pendapatan dan KUASA BELI rakyat masih diTAKUK lama.. Senario RAKYAT di bandar sebenarnya jauh lebih BURUK akibat keNAIKkan kos barang seperti GULA dan bahan mentah lain, HUTANG dengan BANK untuk pemBELIan rumah dan lain-lain serta bermacam-macam CUKAI atau surcaj yang tidak masuk AKAL.. Akhirnya, ke MANAkah HASIL kutipan atau 'ROMPAKkan' daripada RAKYAT ini diSALURkan?

Yang NYATAnya, RASIONALisasi SUBSIDI ini langsung tak menJEJASkan pihak yang 'memperGUNAkan' kerajaan untuk meRAIH keKAYAan seperti ahli-ahli POLITIK, ahli-ahli korporat dalam GLC, tokey-tokey kaum PENDATANG yang dapat PROJEK atau TENDER kerajaan, pegawai-pegawai TINGGI kerajaan atau PBT dan PAKAR-PAKAR seperti yang kita MAKSUDkan.. Bukankah mereka ini yang tidak BERHAK mendapat sebarang SUBSIDI? Sebaliknya yang semakin terTEKAN dan diSEKSA adalah R-A-K-Y-A-T.. Kalau di BANDAR, gaji RM3+++ tak menJAMIN apa-apa pun.. KUALITI hidup semakin MEROSOT tetapi kerajaan UMNO/BN masih beranggapan PAKAR-PAKAR mereka melakukan perkara yang BETUL!

Wallahualam..

No comments:

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS