DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Tuesday, November 19, 2013

Siapakah yang akan jadik KONSULTAN berNILAI RM7.2 BILION kepada UMNO/BN selepas KALAH PRU-14 nanti?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Kita terTARIK dengan penDEDAHan beberara MP PR tentang bagaimana Kerajaan UMNO/BN telah memBAYAR seBANYAK RM7.2 BILION untuk KHIDMAT para KONSULTAN kepada penTADBIRan Kerajaan UMNO/BN sejak TAHUN 2009.. Yang memBUATkan RAMAI merasa TERKEDU ialah apabila ALASAN diBERIkan,

"Abilities of government researchers are limited in terms of expertise

Hmmn.. Entah kenapa kita seperti beberapa juruBLOG yang lain meRASAkan betapa DUNGU lagi DANGKAL sekali ALASAN yang diBERIkan.. Sebelum itu, apa KATA anda RUJUK jugak ULASAN dalam BLOG Paneh MIANG dan DIN Merican..

1) Bilo penjawat awam dilabel tak beguno.. ~ PANEH MIANG ->KLIK<-

2) More on RM7.2 billion in Consulting Fees ~ DIN MERICAN ->KLIK<-


Mungkin jugak SEBAB itulah MENTERI jaga PARLIMEN DS Shahidan KASSIM sendiri meMINTA perSOALAN tersebut diAJUkan kepada MENTERI Kewangan..

"Whether the amount is RM7.2 billion, this word was given by the MoF so they have to answer. Essentially, the amount is based on the negotiations so it is based on the contract in the tender," ->KLIK<-

Sebelum ini, keMENTERIan KEWANGAN apabila diTANYAkan SOALAN begini telah memBERIkan JAWAPAN seperti berikut.. Agak-agak anda masuk AKAL ke?

"The capabilities of government researchers are limited in terms of their competency and human resources. Hence, the government needs to appoint private consultancy firms so that the constraints of competency and human resources faced by government agencies will be resolved to ensure that projects and research are carried out according to plan,"

Jadik, perSOALannya apakah pulak peranan penJAWAT AWAM yang berKAITAN terUTAMAnya PTD? Dalam KONTEKS yang diNYATAkan, apakah PTD ini TIDAK KOMPETEN untuk meLAKSANAkan TUGAS-TUGAS seperti para KONSULTAN itu?


Secara keBETULan, kita jugak BARU aje mengHADIRi TEMUDUGA PTD beberapa MINGGU lepas.. Kita dapati ada INDIVIDU bekas TAJAan JPA ke 'OVERSEA', menguasai lebih dari DUA jenis BAHASA, telah ada PENGALAMAN KERJA dan memPUNYAi SARJANA bidang keJURUTERAan seperti kita.. Namun, kita meRASAkan seolah-olah TEMUDUGA PTD ini TIDAK SERIUS dan CALON-CALON yang diPILIH ialah mereka yang mungkin sek-sok akan memerlukan KONSULTAN untuk TUGASAN sebagai PEGAWAI kerajaan nanti.. Bukan untuk meREMEHkan sesiapa tetapi TIDAKkah itu memBERIkan 'HINT' kenapa kerajaan sanggup berBELANJA seBANYAK itu?

Kita terFIKIR apakah keWUJUDan para KONSULTAN kepada kerajaan kerana:

1) Para penJAWAT AWAM seperti PTD ini SENGAJA diPILIH di kalangan mereka yang TIDAK KOMPETEN untuk meMUDAHkan keMASUKan para KONSULTAN ini dalam URUSAN kerajaan?

2) Para PANELis TEMUDUGA jugak SENGAJA memilih mereka yang TIDAK KOMPETEN agar CALON-CALON ini TIDAK memBERIkan SAINGAN KERJAYA kepada mereka sendiri sebagai penJAWAT AWAM nanti?

Jika WUJUDnya 2 PERKARA seperti di atas, maka kita terTANYA-TANYA,

- Kalau sebelum ini penJAWAT AWAM seperti PTD yang akan meRANCANG bagi PIHAK kerajaan, apakah kali ini TUGASan tersebut akan diambil ALIH oleh para KONSULTAN?

- Apakah KONSULTAN yang meRANCANG manakala penJAWAT AWAM seperti PTD hanya sebagai peLAKSANA dan peNILAI tahap keBERKESANan sahaja?


Jadik, TIDAK HAIRANlah jika kita dapati BANYAK KONSULTAN yang KONONnya meNASIHATkan kerajaan ini memPUNYAi FUNGSI yang berTINDIH dengan TUGASan para penJAWAT AWAM seperti PTD.. Sebab itulah RAKYAT dapat meLIHAT BANYAK DASAR-DASAR kerajaan yang seakan menyusahkan mereka.. TAMBAHan pulak jika diTELITi kita dapati keBANYAKkan KONSULTAN ini WUJUD kerana nak BERIkan PELUANG kepada 'ANAK-ANAK VVIP' untuk merasa ada KUASA dalam kerajaan.. Walhal, OTAK mereka ini bukannya BETUL mana pun..



Sebab itu tak HAIRANlah jika 'BOSS' Pemuda UMNO sendiri boleh berTWITTER seperti di atas.. Almaklumlah, dia pun ada KAITAN jugak dengan ETHOS Consultant  dan 'LEVEL 4 Boys' semasa Pak MERTUAnya jadik PM dulu.. Sudah tentu mereka tak MAHU jika ada orang yang seTANDING keLULUSan dengan mereka menjadik penJAWAT AWAM kerana ianya akan 'KACAU DAUN' aje kepada mereka.. Maka diREKAlah ALASAN KONONnya takde 'EXPERTISE' tuh..

Wallahualam..      

1 comment:

Anonymous said...

Kat rumah ni ada ptd, dia punya sombong, mak oi dahsyat!!!!!

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS