DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Saturday, November 22, 2014

Kemungkinan WUJUDnya AGENDA ala-ala 'Kajang MOVE' pada PerHIMPUNan AGONG UMNO 2014 nanti?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

POLITIK adalah SENI yang PENUH dengan TIPU MUSLIHAT dan jugak saling TIKAM-menikam seSAMA sendiri.. HARI ini payah BENAR nak CARI seorang AHLI POLITIK yang BETUL-BETUL menyifatkan POLITIK sebagai USAHA memBERIkan kePIMPINan terBAIK.. Hampir SEMUA AHLI POLITIK yang ada pada HARI ini TIDAK boleh diPERCAYAi dan hanya berMATLAMATkan memBUNCITkan PERUT sendiri aje.. Sebab itulah BANYAK sekali 'MOVEMENT' mereka yang sukar diBACA dan seringkali pulak menyusahkan RAKYAT seperti Kajang 'MOVE' dulu..

Menjelang PAU 2014 minggu DEPAN, BLOG ini ingin menimbulkan 'RUMOURs' tentang WUJUDnya 'MOVE' yang seakan-akan SAMA dengan Kajang 'MOVE' di Selangor.. BEZAnya ialah Kajang 'MOVE' ialah daripada KETUA PARTI yang nak menJATUHkan PEMIMPIN BAWAHan mereka.. Manakala 'MOVE' yang mungkin TIMBUL pada PAU 2014 ini pulak ialah yang BAWAH tuh nak TIKAM yang ATAS..


Siapakah yang di ATAS dan siapakah yang di BAWAH? Untuk itu, anda kena berFIKIR sedikit.. Seperti mana yang kita TAHU, sebelum ini TUN DR. Mahathir pernah mengKRITIK beBERAPA POLISI kerajaan di bawah kePIMPINan DS Najib yang dianggap meRUGIkan.. Malah, TUN sendiri pernah menyatakan sebegini di dalam BLOGnya dalam BULAN Ogos lalu,


Kita PERCAYA ada SEBABnya kenapa TUN KECEWA sedemikian RUPA.. Sudah tentu bukan kerana TUN masih mengejar keMEWAHan atau PROJEK pada USIA yang sudah lanjut ini.. KeKECEWAan TUN seLAMA ini ialah kerana PEMIMPIN selepas beliau GAGAL meneruskan keCEMERLANGan NEGARA yang pernah diBINA oleh 4 PM terdahulu.. Sebaliknya, mereka lebih SIBUK memPOPULARkan diri sendiri walhal mereka GAGAL menarik SOKONGan RAKYAT pada PRU lalu.. 

Ya.. FAKTAnya TUN telah menarik SOKONGan terhadap DS Najib.. Walaupun begitu, TUN TIDAK pulak KELUAR dari UMNO seperti mana beliau pernah BUAT semasa PRESIDEN UMNO ialah TUN Dollah.. TUN jugak TIDAK menDESAK DS Najib meLETAK JAWATAN pun? Oleh itu, DS Najib masih boleh lagi menarik NAFAS LEGA dan masih lagi boleh meRASA 'SECURE' untuk sementara waktu! 


Namun begitu, NAMPAKnya ada PIHAK sedang meRENCANAkan satu 'MOVE' berDASARkan TEGURan dan penarikan SOKONGan oleh TUN tadi.. Seolah-olah seIRINGan dengan penarikan SOKONGan oleh TUN, PIHAK yang diMAKSUDkan sedang cuba meRENCANAkan 'MOVE' berMULA pada PAU 2014 ini memPOPULARkan dirinya seterusnya bagi menDAPATkan SOKONGan AHLI-AHLI UMNO.. Dalam beBERAPA TAHUN akan datang, dia akan cuba meNOBATkan diri sebagai pengGANTI kepada DS Najib ini.. AYAT-AYAT TUN tadi akan diperGUNAkan untuk menunjukkan seolah-olah DS Najib ini GAGAL dan dialah yang perlu mengGANTIkan DS Najib itu..


Mungkin bagi menunjukkan dia seolah-olah 'AKRAB' dengan TUN, maka adalah beBERAPA juruBLOG cuba menyebarkan 'GAMBAR perPADUan'nya dengan TUN dalam beBERAPA MAJLIS di bawah keMENTERIannya.. Pada MASA yang SAMA, dia yang sebelum ini sentiasa 'COVERLINE' segala TINDAKan DS Najib tiba-tiba pulak telah menyuarakan perkara ini untuk perWAKILan UMNO pada PAU 2014..

"Kita tidak pernah tutup ruang perbahasan, malah saya tak pernah dengar ucapan yang tidak ada teguran kepada pemimpin dalam Perhimpunan Agung UMNO. Kritikan tetap menjadi amalan namun secara sopan, dan bersopan tidak semestinya bermaksud kritikan itu tidak dirasai langsung. Kita parti Melayu, kita ada budaya, nak sampaikan teguran mesti dengan cara yang tepat dan baik...maknanya tetap sampai kepada pemimpin," ->KLIK<-

RASAnya TIDAK ada orang yang sebegitu BODOH untuk TIDAK TAHU siapakah PEMIMPIN yang sering diKRITIK dan diTEGUR pada HARI ini di dalam UMNO.. Tok sah dok KATA AHLI-AHLI UMNO, malah RAKYAT seluruh NEGARA pun TAHU pasal perkara ini.. UMNO hanya ada satu 'KEPALA' aje dan ianya JAWATAN yang diPILIH bukannya JAWATAN SYOK sendiri macam 'KETUM' di dalam PKR tuh..

IRONInya, kenapakah agaknya tiba-tiba perkara sebegini diTEKANkan olehnya pada PAU 2014 kali ini? Sedangkan sebelum ini TIDAK pernah pun dia berKATA sedemikian terMASUKlah semasa PAK MERTUAnya menjadik PM dahulu? Kenapa agaknya ye? Malah, sebelum ini dia sendiri yang sering memBELA kePIMPINan DS Najib terMASUKlah dalam memutuskan beBERAPA perkara yang meRUGIkan NEGARA seperti peMANSUHan ISA, pemBERIan BR1M dan BANYAK lagi? Selain itu, keMENTERIannya jugak BANYAK menDAPAT PERUNTUKan untuk diBAZIRkan dalam pengANJURan beBERAPA AKTIVITI yang meMALUkan PARTI seperti ini..


Jika anda INGAT suatu ketika dulu, USAHA yang SAMA pernah diCETUSkan oleh SALAH seorang NAIB PRESIDEN UMNO sekarang berHUBUNG SOAL pemBERIan PROJEK semasa PAU 1997 dulu terhadap PRESIDEN PARTI pada MASA itu iaitu TUN sendiri.. Mungkin dengan me'RECYCLE' IDEA yang SAMA dan disesuaikan pulak dengan KRITIKkan TUN dan 'MOOD' RAKYAT terhadap DS Najib, maka 'MOVE' ini cuba diGERAKkan pada PAU 2014 kali ini.. DiTAMBAH pulak dengan BERITA pasal keNAIKan HARGA RON95 dan DIESEL pada 1 Disember nanti..


Maka ini SEMUA akan menjadik pemangkin kepada 'MOVE' yang diMAKSUDkan.. Apakah para 'PUNAH-Sihat' DS Najib ini mampu memBERIkan NASIHAT bagi mengHALANG 'MOVE' ini dari meREBAK sedangkan mereka secara SEMBUNYI tuh amat mengALUkan PIHAK di sebalik 'MOVE' ini mengGANTIkan DS Najib?


Inilah UNTUNGnya jika anda berFAHAMan LIBERAL seperti mereka ini.. Anda TIDAK perlu meRASA berDOSA apatah lagi diKEKANG oleh AJARan AGAMA jika mengKHIANTi seSAMA sendiri menerusi 'MOVE' tadi.. Tu la.. Siapa SURUH PERCAYA sangat kat PUAK-PUAK LIBERAL tuh.. Bukankah nanti yang RUGInya ialah RAKYAT dan NEGARA jugak?

Wallahualam.. 
   

4 comments:

Anonymous said...

SELAMATkan negeri JELAPANG PADI KEDAH, pusaka nenek moyang kita yg. sungguh INDAH ni – jadikan kpg-kpg SAWAH PADI Islam/Melayu sbg. TANAH RIZAB MELAYU dgn. SEGERA! Kem. Pertanian PERSEKUTUAN harus ambil alih dan bantu PESAWAH PADI kita yg. amat MALANG di KEDAH ni! Dan mana UMNO/PEMUDA UMNO KEDAH - TIDOQkah?!
Lihat PESAWAH Padi BUMIPUTERA Islam/Melayu kita di KEDAH sedang mengalami KEROSAKAN padi tiba-tiba– ini mesti diSIASAT dgn. segera! Lihat di - http://www.utusan.com.my/berita/nasional/200-pesawah-hadapi-masalah-serangan-karah-padi-1.27661, 22 November 2014:

ROSLI Ahmad (kanan) dan Abdul Rahman Ahmad menunjukkan padi rosak tangkai dan berhampas di Merbok, Sngai Petani, Kedah, semalam. – Utusan/Abd RAZAK OSMAN

SUNGAI PETANI 21 Nov. – Kira-kira 200 pesawah di beberapa buah kampung di Merbok dekat sini, diancam kerugian setelah tanaman padi yang bakal dituai dalam tempoh 20 hari lagi diserang penyakit karah padi.

Antara petani yang terlibat ialah pesawah di Kampung Sungai Baru, Tempoyak, Hutan Gelam, Batu Hampar, Pengkalan Bujang, Jilid 4, Jilid 5 dan lain-lain kawasan.
Seorang petani di Jilid 5 Merbok, Hashim Halim, 63, berkata, pendapatannya pada musim ini pasti terjejas dengan penyakit yang melanda padi di sawahnya itu.

“Saya bergantung pendapatan dengan hasil kerja sawah sahaja dan saya hairan tiba-tiba pokok padi diserang penyakit, tangkai jadi kering dan penyakit ini merebak dengan cepat. Banyak batang padi kering di hujung tetapi buah padi tidak berisi lagi,” katanya ketika ditemui hari ini.

Menurutnya, apabila pokok padi di¬serang penyakit, ramai pesawah terpaksa menanggung kerugian kerana upah jentera membajak dan kos benih padi masih belum dilunaskan kerana mereka menunggu hasil padi pada musim ini.

“Sepatutnya dalam tempoh 20 hari lagi kami akan menuai padi, namun kami hampa kerana pokok padi diserang penyakit,” ujarnya.
Seorang lagi pesawah, Abdul Hamid Ismail, 60, dari Kampung Hutan Gelam berkata, ramai petani tidak dapat memastikan jenis penyakit itu tetapi masing-masing percaya ia adalah karah padi.

“Pelbagai jenis racun telah digunakan tetapi serangan penyakit ini terus mere¬bak. Ini merupakan kali pertama saya menghadapi masalah ini dan saya sangat sedih,” katanya.
Dalam pada itu, Ketua Unit 5 Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Kampung Sungai Baru, Zakaria Sahara, 59, berkata, padi yang diserang penyakit tidak dapat dijual kerana pengilang tidak akan membeli padi yanmempunyai masalah. “Saya sendiri membeli tiga jenis racun pada musim ini tetapi nampak¬nya tidak juga memberi sebarang hasil, pokok padi rosak dan buahnya menjadi hampas,” katanya.

Sehubungan itu, Zakaria merayu PPK dan Jabatan Pertanian Daerah Kuala Muda mengambil langkah segera bagi mengelakkan kejadian sama berulang pada musim tanaman akan datang.

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Aku syaki ada perancangan paling LICIK utk. MENGHAPUSkan kpg-kpg. SAWAH PADI pusaka nenek moyang kita, di seluruh Tanah Melayu ni oleh si PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM dan TUAN Barat/ZIONISnya – dgn. cara menyebarkan BENIH/BAJA/RACUN ULAT (Pesticides) GENETIK (GMO), yg. boleh menyebabkan padi MUSNAH akibat pembiakan-tidak-terkawal “Superweed/Superbug“ serta toxin yg. boleh menyebabkan penyakit KANSER dsbnya. Di India cthnya, hampir 300, 000 petani INDIA MISKIN telah membunuh diri akibat penggunaan BENIH/BAJA/RACUN ULAT GMO yg. MAHAL ini – dan mereka juga akhirnya yg. terpaksa MEMAJAK tanah pd. Tuan Tanah-Ceti kaya yg. terus MERAMPAS tanah mereka, apabila tidak dpt. membayar balik hutang bila tanaman rosak - Lihat di http://www.globalresearch.ca/monsantos-gmo-creations-caused-291000-suicides-in-india/5414521 , Monsanto’s GMO Creations Caused 291,000 Suicides in India, Indian Farmers Facing Debt, Reliance on GMOs, By Mike Barrett, Global Research, November 17, 2014, Natural Society; dan di - http://www.globalresearch.ca/former-pro-gmo-biotech-scientist-admits-gmos-arent-safe-refutes-claims-by-monsanto/5410850 , Former Pro-GMO Biotech Scientist Admits GMOs Aren’t Safe, Refutes Claims by Monsanto, By Christina Sarich, Global Research, October 30, 2014, Natural Society!

Aku masih ingat lagi bagaimana kpg. halaman nenek moyang aku yg. begitu indah dgn. sawah padi di P. Pinang, diJAHANAMKan si PENDATANG KAPIRDAJAL, dgn. MO membeli tanah sawah seorg. penduduk kpg. miskin; lepas tu bina kilang yg. keluaqkan sisa kimia yg. turut hancoqkan akhirnya, seluruh tanah sawah kat kpg. tu. Maka, jenerasi muda pun terus BERHIJRAH kat bandaq dan kaum PENDATANG terus beli dua pertiga kpg. - itulah cara mereka MENJAHANAMkan kpg-kpg PUSAKA BUMIPUTERA Islam/Melayu. Masa tu, manalah nenek moyang kita nak tahu komplen - apalagi org. miskin dan tak bersekolah akibat diPIJAK si PENJAJAH British/Zionis-KEPARAT!

Nasib baik tanah nenek moyang kami tu belum diGADAI - walau ada saudara mara yg. TAMAK nak jual; sebab itu kpg-kpg SAWAH PADI Islam/Melayu PUSAKA nenek moyang kita yg. amat bernilai ini, mesti dijadikan Tanah Rizab Melayu SEGERA!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Dan si mamat-kari-ZUMBA ni sekrg. bukan main seronoklah dgn. KM S'wak pula - galak dok bergambaq sakan! Apalagi, KM yg. bilang dia PANTANG dengaq perkataan 'PENDATANG'!

Di Barat sekalipun, PENDATANG yg. bermakna 'IMMIGRANT' - tak pula diHARAMkan kerana hak KHAS BUMIPUTERA (NATIVE) nya juga amat penting teramsuk bawah undg-undg US/EU!

Tapi pemimpin Islam/Melayu asyik TUNDUK kpd. bangsa PENDATANG mcm-KULI - sedgkan puak PENDATANG RASIS asyik boleh HINA BUMIPUTERA Islam/Melayu adalah PENDATANG dan asyik MEROMPAK Tanah Rizab Melayu kita!

Jadi KM tu, jgnlah nak BONGKAK sgt. nak jaga hati kaum PENDATANG memanjang - pi TANGKAP sungguh-sungguh CEO-CEO/TAUKEH-TAUKEH BALAK/Kelapa Sawit yg. BERLAMBAK dah MERAMPAS Tanah/Hutan Adat BUMIPUTERA S'wak dah BERDEKAD lamanya; dan sampai ke peringkat TERTINGGI; bukan hanya subkontraktor/drebar lori balak termasuk dlm. industri balak HARAM! Dan SITA habis harta-harta TAUKEH-TAUKEH balak terutamanya sy. besar korporat kaum PENDATANG; termasuk banglo-banglo mewah depa kat tepi pantai Miri; yg. disyaki MERAMPAS Tanah Negeri dgn. sewenangnya!

Makcik Sambal Belacan.


Anonymous said...

Veteran UMNO dulu tidak memastikan pelapis UMNO yang cukup semangat untuk membela agama bangsa dan tanah air. Mereka membiarkan puak liberal yang menjadi pelapis.... hasil nya dapat kita lihat dah....

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS