DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Saturday, January 31, 2015

Sampai bila 'ALASAN' meNAIK-TARAF SISTEM pengangkutan AWAM diGUNAkan untuk memBUNCITkan PERUT orang tertentu?

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Apa PANDANGan anda mengenai SISTEM pengangkutan AWAM di NEGARA kita? Bagi kita di dalam BLOG ini, kita RASAkan segala penambah-BAIKkan untuknya hanyalah berTUJUAN untuk memBUNCITkan PERUT orang-orang tertentu aje.. Sepatutnya, pengangkutan AWAM yang EFISIEN mengGALAKkan orang RAMAI untuk mengGUNAkannya seterusnya mengurangkan keSESAKkan di JALAN raya.. MALANGnya, itu langsung TIDAK berLAKU di BANDAR BESAR seperti KL dan PJ..


Walhal dah ada LRT, KOMUTER, MONOREL, ERL dan bakal ada MRT pulak tapi anda boleh SAKSIkan sendiri keSESAKkan JALAN RAYA terUTAMAnya pada pagi Isnin dan petang Jumaat setiap minggu.. Kenapa tatkala kita asyik menambah 'GENRE' pengangkutan AWAM tetapi MASALAHnya langsung HARAM tak pernahnysa selesai? Lagi semakin BURUK ada la..


Ini kerana keBODOHan PIHAK yang memBUAT peRANCANGan di keMENTERIan dan pihak yang meLAKSANAkan pulak peRANCANGan yang BODOH itu berada di SPAD, JPJ, JKR dan PBT.. Sebagai perUMPAMAan, bolehkah anda mengatakan LADA itu PEDAS tanpa anda meRASAinya sendiri dengan LIDAH anda? Itulah yang patut diTUJUkan kepada mereka yang meRANCANG tetapi GAGAL menyelesaikan MASALAH.. Kita nak TANYAlah, BERAPA kali agaknya keKERAPan BUDAK-BUDAK PTD yang KONON-KONONnya maha HEBAT bab meRANCANG di keMENTERIan itu mengGUNAkan pengangkutan AWAM untuk ke tempat KERJA? Boleh JAWAP?

Takde bukan? Malah beBUDAK PTD di keMENTERIan berKENAan yang KONON-KONONnya maha HEBAT meRANCANG untuk RAKYAT MARHAEN ini turut SAMA menambah keSESAKkan di JALAN raya dengan segala KENDERAAN 'MEWAH' mereka.. Ye la.. Kan ada ELAUN untuk itu? Bukannya mereka kena NAIK BAS beRAMAI-RAMAI macam peKERJA KILANG pun? Kalau kena begitu maunya meLOLONG meRAYU kat MAK BAPAK yang ber'TITLE'kan DATUK, TAN SRI dan sebagainya mintak USAHA untuk keluarkan mereka dari PTD lepas tuh mintak masuk pulak KONGLOMERAT ASING demi menjaga STATUS keELITan mereka dan SUKU-SAKAT mereka.. 


Anda tak akan mampu menyelesaikan MASALAH jika anda sendiri TIDAK berada di dalam MASALAH terSEBUT.. Nak CONTOH lagi? Semalam kita menyaksikan sendiri keSUSAHan para penumpang BAS ke Pantai Timur yang diPINDAHkan ke TBS selepas Hentian Putra di PWTC diTUTUP.. TAHUkah anda BANYAK manakah 'PIT-Stop' yang perlu mereka berATUR di TBS sebelum mereka dapat naik BAS?

1) 'PIT-Stop' PERTAMA: BerATUR untuk menukarkan TIKET BAS yang diBELI dengan 'BOARDING PASS' ala-ala nak naik 'FLIGHT'..


2) 'PIT-Stop' KEDUA: BerATUR untuk pengeSAHan 'BOARDING PASS' terSEBUT sebelum TURUN guna 'ESCALATOR' ke TERMINAL BAS masing-masing..


3) 'PIT-Stop' KETIGA: BerATUR dan menunggu sebelum menaiki BAS di TERMINAL yang ditetapkan.. 


Mungkin 'PIT-Stop' sebegini diWUJUDkan untuk memBASMI 'ULAT Tiket' atau BAS HARAM yang TIDAK berDAFTAR.. Namun demikian, ia akan menyusahkan penumpang terUTAMAnya apabila berLAKU keSESAKan di MUSIM peRAYAan.. Opps.. Tak perlu FIKIR kot pasal BUDAK-BUDAK PTD yang HEBAT meRANCANG tadi mananya beRAYA kat dalam NEGARA kot? Tak pun bila MUSIM peRAYAan, mereka naik 'FLIGHT' atau ada LALUan KHAS di 'HIGHWAY' untuk mereka aje?

Kita pernah TEGASkan sebelum ini bahawa TBS langsung TIDAK sesuai untuk penumpang BAS dari KL atau PJ ke Pantai Timur.. Ianya pasti akan menyeksa penumpang terUTAMAya apabila menjelang MUSIM peRAYAan nanti.. Antara FAKTOR penyumbang yang boleh kita KEMUKAkan di sini ialah:

1) KeDUDUKan TBS itu sendiri di selatan KL yang menyukarkan AKSES untuk para penumpang dari Ampang, Ulu Klang, Keramat, Damansara, PJ dan Sungai Buloh.. 


TBS itu sendiri terLETAK di KAWASAN yang mana JALAN-JALAN ke sana sentiasa SESAK.. Oleh itu, ianya menyukarkan untuk para penumpang dari LOKASI yang dinyatakan tadi meRANCANG perJALANan mereka untuk ke TBS.. 

2) MengGUNAkan pengangkutan AWAM untuk ke TBS? Inilah paling KELAKAR..  Anda dari AU3 Keramat menuju ke TBS mengGUNAkan pengangkutan AWAM seperti LRT.. Agak-agak berapa LAMAkah MASA yang anda perlu HABISkan?


Naik Putra LRT di Setiawangsa / Datuk Keramat - Tukar LRT Sri Petaling di Masjid Jamek (Selepas 5 LRT Stesen) - Turun di TBS (Selepas 7 LRT Stesen)

Kalau anda dari Damansara Utama untuk ke TBS mengGUNAkan LRT pulak,

Naik Putra LRT di Kelana Jaya - Tukar LRT Sri Petaling di Masjid Jamek (Selepas 10 LRT Stesen) - Turun di TBS (Selepas 7 LRT Stesen)

Sudah tentu anda lebih menyeksakan diri sendiri jika mengGUNAkan KOMUTER dari arah PJ, Sentul atau Rawang untuk ke TBS.. Entah BERAPA BANYAK pulak MASA anda akan terBUANG hanya untuk menaiki BAS di TBS ke Pantai Timur..

3) Kenapakah Hentian Putra dekat DEKAT HQ keBANGGAan UMNO itu berTAHAN lebih 30 TAHUN sebagai TERMINAL UTAMA ke Pantai Timur? JAWABnya kerana:


AKSES lebih MUDAH untuk para penumpang dari LOKASI seperti dinyatakan tadi.. Cuba FIKIRkan BALIK.. Kalau mengGUNAkan Putra LRT, anda hanya perlu TUKAR di Masjid Jamek kemudian cuma 2 stesen aje selepasnya.. KOMUTER pun MUDAH pasal KOMUTER samada dari Pelabuhan Klang atau pun Seremban pasti akan BERHENTI di Stesen Putra.. Kalau dari arah Ulu Klang, Ampang atau Keramat pun boleh aje naik TEKSI.. SeKURANG-KURANGnya, MASA perJALANan untuk menaiki BAS itu boleh diRANCANG oleh penumpang berBANDING di TBS.. 

KeBIASAan BAS ke Pantai Timur ini mengGUNAkan 'ROUTING' seperti berIKUT:

Klang - Shah Alam - KL - Pantai Timur
Putrajaya - Kajang - KL - Pantai Timur
Kajang - KL - Pantai Timur

Seperti kita SEBUT di awal tadi, JALAN-JALAN ke TBS adalah jalan yang selalu SESAK.. Sebab itulah BAS-BAS ini sering keLEWATan daripada JADUAL berLEPAS kerana diLENCONGkan ke TBS.. Mereka yang meLENCONGkan perJALANan BAS ke Pantai Timur ini ke TBS adalah sangat 'BANGANG' kerana BAS yang sepatutnya dah masuk KL terpaksa berPATAH BALIK ke TBS sebelum berPATAH semula menuju ke KL..


Kita SETUJU jika Hentian Putra itu diTUTUP kerana sudah terlalu UZUR.. Namun demikian, memindahkan perKHIDMATan BAS di sana ke TBS adalah perBUATan BODOH lagi 'BANGANG'.. Bukan sahaja menyeksa penumpang dari KL.. Malah mereka yang datang dengan BAS dari Pantai Timur pun terpaksa TURUN nun JAUH di selatan KL pulak.. SEMUA maklum bahawa BAS-BAS ke Pantai Timur pasti akan ke Gombak sebelum masuk ke Plaza Tol Karak meneruskan perJALANan.. Kenapa ianya TIDAK diambil KIRA sebelum memindahkan OPERASI terSEBUT?

Kerajaan boleh aje memBINA seBUAH HENTIan BAS di Gombak yang DEKAT dengan AKSES LRT.. AKIBAT ke'BANGANG'an meRANCANG oleh BUDAK-BUDAK PTD dan jugak  ke'BANGANG' meLANTIK MENTERI PENCEN yang dah 'MENOPAUS' lagi 'DEADWOOD' sebagai PENGERUSI SPAD, maka jadiklah ianya SLOGAN - RAKYAT diketepikan, FULUS memBUNCITkan PERUT diUTAMAkan!.. Err.. Dengar KATAnya, tatkala HARGA bahan API semakin menurun, PENGERUSI SPAD menCADANGkan nak NAIKkan HARGA TAMBANG pengangkutan AWAM?


Wah.. Makin BUNCITlah PERUT mereka? KOS HIDUP takde pulak menurun? Oh ye, perlu ke diSEBUTkan siapakah yang begitu 'BANGANG' meLANTIK dia ini?


HE!HE!HE! Mintak MAAF KATAlah, setakat inilah kita tak pernah lagi JUMPA mana-mana INDIVIDU yang diLANTIK olehnya ini 'PERFORM'kan KERJA mereka dengan BAIK.. SEMUAnya JENIS mengipas TUAN demi memBUNCITkan PERUT sendiri..

Wallahualam..

4 comments:

Anonymous said...

Penubuhan SPAD...
antara langkah BANGANG kerajaan
Stkt nak bg jawatan kt kroni
Baik x payah


Mat Umno Pendang

Unknown said...

setujuuu sangaatttt.......pernah tunggu anak buah naik bas dari kelantan, kol bagitau dah sampai tol gombak pukul 4 petang , tapi sampai pukul 8 mlm belum sampai tbs, nak tau kenapa ? semua jalan ke tbs memang sesak macam ulat taik kalau hari bekerja. memang perancangan bangang

Anonymous said...

Kalau budak2 ptd ni cerdik, benda ni dh dlm kepala masa merancang. Kt mana2 jabatan dan kementerianpun, geng2 ptd ni lah yg rasa cerdik dan bijak. Masalahnya mereka sentiasa perasan hebat, tetapi menyusahkan. Ptd dan spad, dua entiti yg merugikan.

Anonymous said...

PTD manja. Biasanya ada panel utk study benda2 ni. Dlm panel terdiri drp org2 kementerian & lecturer2 dr U yg pro pembangkang. Bukan terrer pun depa ni. Harap Ada PhD tapi bodoh.

Depa ni mana penah naik pengangkutan awam pun. Bab melingkup duit gomen no satu.

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS