DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Sunday, July 11, 2010

Apa sudah jadi dengan KPI setiap Kementerian? Dah dibakul-sampahkan pulak ke?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Sudah LAMA kita tak dengar tentang KPI para Menteri.. Mengikut OBJEKTIF asalnya, KPI untuk para Menteri diWUJUDkan untuk memastikan prestasi setiap kementerian mencapai standard yang ditetapkan.. Bekas KM Pulau Pinang telah diTUGASkan untuk mengukur dan memantau keberkesanan KPI setiap kementerian yang wujud dalam kabinet 1 MALAYSIA PM kita..

http://www.1malaysia.com.my/latest-news/kpi-menteri-di-jpm-dr-koh-tsu-koon-dipantau-pmbm

Keuwujudan KPI seperti ini adalah BAIK.. Soalnya, setakat MANAkah rakyat dapat menilai keberkesanannya? Adakah memadai dengan kenyataan MEDIA setiap Menteri dengan mengatakan "Kementerian saya baik-baik saja," sedangkan rakyat pulak melihat sebaliknya?

Kalau diteliti, setiap kementerian diwujudkan untuk menangani setiap aspek yang boleh dikawal dalam sesebuah NEGARA.. Sebagai contoh, jika ada masalah berkaitan dengan jalan atau struktur pembinaan, ada kementerian yang bertangung-jawab.. Begitu jugaklah dengan aspek seperti pendidikan, keselamatan, pekerjaan dan banyak lagi.. Masing-masing ada kementerian yang diwujudkan.. Cuma yang menjadi persoalan adalah setakat manakah ketelusan kementerian ini melaksanakan tanggung-jawab mereka seperti yang digariskan?

Kita katakan sedemikian kerana kita melihat MASIH banyak 'KELOMPONGAN' atau 'KETIRISAN' yang berlaku dalam beberapa kementerian.. Perkara INI bukan sukar sangat pun untuk diNILAI.. Anda hanya perlu keluar bersiar-siar sekitar KL dan anda akan dapati BANYAK perkara yang sepatutnya menjadi tanggung-jawab kementerian tertentu tetapi seolah-olah TIDAK ada sebarang tindakkan yang diambil.. Berikut adalah beberapa SENARIO yang boleh dilihat setiap hari:-

1) Jika anda seorang pejalan kaki, anda akan dapati terlampau BANYAK sampah sarap yang gagal diuruskan dengan berkesan oleh pihak berkuasa tempatan.. Malah, anda boleh melihat sampah sarap di jejantas, celah-celah tanaman hiasan, di kaki lima dan di lorong-lorong.. Tidak ada sesiapa pun yang membersihkannya dan SAMPAH sarap bertambah setiap hari.. Bukankah KEMENTERIAN WILAYAH PERSEKUTUAN DAN KESEJAHTERAAN BANDAR seharusnya mengambil langkah PROAKTIF untuk menyelesaikan keadaan JIJIK ini? Tidak MALUkah kita memPROMOSI KL sebagai destinasi pelancongan tetapi SAMPAH SARAP tidak terURUS?

2) Pengemis dan golongan 'HOMELESS' jugak semakin ramai di KL.. Anda boleh melihat kelibat mereka ini setiap hari di Bukit Bintang, sekitar Jalan Tun Razak dan Jalan Ampang, Chow Kit, Pudu dan sekitar masjid-masjid utama di KL.. Apa ini? Adakah ini menunjukkan KL setaraf dengan London? Baru-baru ini sebuah Rumah Kebajikan di Titiwangsa diarahkan pindah.. Di manakah kePRIHATINan KEMENTERIAN PEMBANGUNAN WANITA KELUARGA DAN MASYARAKAT? Atau cukup sekadar Menterinya tayang muka bermekap tebal kat TV sahaja?

3) Harga rumah sekitar KL sudah mencecah RM 200,000 walaupun untuk sebuah apartment.. Semakin sukar untuk golongan berpendapatan sederhana untuk memilikki rumah di KL.. Malah, jika beli rumah '2nd HAND' pun, mereka pasti menghadapi masalah dengan urusan guaman yang dilihat sengaja melengah-lengahkan urusan tukar milik hingga ada yang terpaksa membayar kepada BANK walaupun belum menerima KUNCI rumah yang dibeli.. Tidak ada sesiapa pun yang memberikan perlindungan kepada golongan INI.. Namun, KL juga menyaksikan pertambahan KONDOMINIUM dan 'SERVICE APARTMENT'yang teramat MEWAH dan sudah tentu bukan untuk golongan berpendatan sederhana.. Rakyat sendiri MEREMPAT, orang asing diRAI sebegitu rupa? Adakah KEMENTERIAN PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN diwujudkan untuk orang asing dan golongan KAYA sahaja?

4) Gejala SOSIAL jugak semakin BURUK di KL.. Anda boleh melihat pelajar sekolah PONTENG dan menghisap ROKOK pada waktu persekolahan di sekitar stesen LRT, pusat membeli-belah dan tapak konsert.. Mungkin KEMENTERIAN PELAJARAN terlampau SIBUK untuk meMANSUHkan PMR dan UPSR selepas berjaya meMANSUHkan PPSMI hingga Menterinya terlepas pandang perkara sebegini?

5) Itu belum lagi kita sentuh tentang penguat-kuasaan oleh pihak berkuasa di bawah KDN meliputi tentang JENAYAH, penguat-kuasaan tentang harga dan kualiti barangan pengguna di bawah seliaan KPDNKK dan rungutan pengguna terhadap KUALITI serta harga tambang pengangkutan awam seperti TEKSI di bawah LPKP.. Semua KEMENTERIAN dan AGENSI ini seolah-olah GAH pada NAMA tetapi tidak pada TUGASAN mereka.. Anda boleh melihat setakat mana penguat-kuasaan mereka di sekitar KL..

Itu baru SENARIO sekitar KL.. Belum lagi SENARIO melibatkan seluruh NEGARA.. Kalau takat KL sahaja kita sudah boleh MENILAI tahap keberkesanan sesuatu kementerian dan tahap keRAJINan para menterinya turun padang, bagaimana pulak agaknya jika diambil kira KPI mereka di seluruh negara? Nak PM kena turun padang baru nak bekerja? Agaknya para menteri ini INGAT jawatan mereka tuh PUSAKA tok nenek diorang agaknya.. Bila KALAH PRU, salahkan rakyat?

Hari INI kita melihat para menteri yang rata-ratanya diWARISI daripada era PM ke-5 langsung tidak DINAMIK, lemah dan sibuk menjaga KARIER POLITIK masing-masing.. Ada jugak yang sibuk dok selit nama dalam KONTRAK atau projek sana-sini dengan harapan jika KABINET 1 Malaysia ini tumbang PRU-13 atau nama mereka diGUGURkan nanti, mereka masih 'MASYUUUKKK!!'.. Yang kesiannya RAKYAT la.. Kualiti HIDUP tak berubah, negara dah semakin HANCUR..

Wallahualam..

2 comments:

Anonymous said...

zmn skrg nie..mnteri2 yg ade bkn sbuk nk tlg PM..tp sbuk nk pnuhkn poket sndri...rkyat d bior kn aje..yer laa...yg pntg poket sndri..bkn nye kebajikan rkyat...

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Macam tu le Menteri Malaysia.. Fulus nak, pangkat nak, keje suruh orang lain buat..

Wallahualam..

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS