DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Saturday, December 31, 2011

Ambang 2012 - Lagi 8 tahun untuk WAWASAN 2020 dan 'MIND-SET' mereka dalam SENARIO ini masih diTAKUK lama?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

2011 akan meLABUHkan TIRAI tak lama lagi.. Selepas itu tiba pulak TIRAI baru iaitu 2012.. Umur makin TUA, usia NEGARA kita jugak makin LANJUT.. Malah, tinggal 8 tahun aje lagi untuk mencapai WAWASAN 2020.. Sepatutnya kita jugak berTANYAkan kembali kepada diri sendiri.. Apakah yang mampu kita capai menjelang 2020 nanti? Apakah kita sudah berSEDIA untuk menjadi seperti MASYARAKAT dalam gambaran tahun 2020? Apa kata kalau anda semua meneliti SENARIO berikut untuk meNILAI?

Ini terjadi pada diri kita sendiri seMALAM.. Kita telah menempah tiket keretapi ke DESTINASI di pantai timur secara 'ONLINE'.. Malangnya, disebabkan satu INSIDEN, tiket 'ONLINE' tersebut telah lesap semasa dalam perJALANan ke KL Sentral.. Setibanya di KL Sentral, kita berGEGAS ke kaunter tiket untuk berTANYAkan samada tiket tersebut boleh di'TRACE' balik seterusnya dicetak semula.. Jawapan yang diBERIkan oleh petugas KAUNTER ialah kita dikehendaki memBELI semula tiket? Dia menyatakan bahawa KONONnya itu tidak ada dalam 'STANDARD Operating Procedure' (SOP) mereka untuk membantu penumpang dalam keadaan sedemikian? BAHLOL!

Memandangkan waktu untuk berlepas tinggal 30 minit lagi, kita menDESAK agar petugas KAUNTER tersebut mencari dan menCETAK semula tiket tersebut.. Sungguh meMALUkan petugas KAUNTER tersebut tidak TAHU cara mengGUNAkan SISTEM mereka sendiri? Oleh kerana kita pernah menJAWAT jawatan Jurutera ICT, kita pun cuba memBANTUnya dengan menerangkan bagaimana cara untuk 'TRACE' balik tiket tersebut.. Secara LOGIKnya, tiket tersebut boleh di'TRACE' menerusi butiran diri penumpang yang diSERTAkan semasa menempah secara 'ONLINE'.. Di zaman ICT ini, sepatutnya tugas sebegitu tidak seSUKAR mana pun kecuali kepada yang BUTA ICT!

Oleh kerana petugas KAUNTER tersebut MALAS dan seakan mahu balik cepat, dia meminta perTOLONGan RAKANnya di KAUNTER sebelah.. Oleh kerana masa SUNTUK, kita pun segera ke KAUNTER sebelah untuk berURUSAN secara terus.. Tiba-tiba petugas tersebut meLETAKkan tanda 'TUTUP KAUNTER' KONONnya tidak mahu memBANTU penumpang? Setelah diDESAK, akhirnya dia pun sudi untuk 'TRACE' kembali tiket tersebut dengan muka MASAM.. Malah, dia meMARAHi kita seolah-olah bukan TUGASnya untuk membantu penumpang? Setelah tiket diCETAK semula, dengan segera petugas KAUNTER itu meninggalkan tempat DUDUKnya dengan muka MASAM..

Adakah anda pernah mengalami pengalaman seperti dalam SENARIO tersebut? Mungkin TIDAK jika anda ialah warga ASING atau muka anda ala-ala Mat Salleh? Namun, jika anda bercakap bahasa Melayu dengan petugas KAUNTER, nescaya anda akan menerima LAYANan seperti yang kita TERIMA.. Adalah menJELIKkan jika diKATAkan terdapat SOP sedemikian rupa dalam agensi yang menyediakan perKHIDMATan keretapi.. SOP untuk tidak membantu penumpang? Mungkin sebagai petugas KAUNTER, OTAKnya ala-ala budak belajar TESL UPSI yang turunkan BENDERA muka DS Najib kat PWTC, tetapi pihak yang meRANGKA SOP untuk perKHIDMATan keretapi tersebut patut tahu SOP adalah untuk meMUDAHkan urusan dengan penumpang!

Patutlah agensi penyedia perKHIDMATan keretapi tersebut tak pernahnya UNTUNG sejak diSWASTAkan zaman Tun Dr. Mahathir lagi! Bukan sahaja LAYANan terhadap penumpang di KAUNTER ala-ala tahun 60-an, SOP yang ada pun mungkin diSEDIAkan oleh budak belajar TESL yang tak tahu apa itu ISO 9001 gamaknya? Patutlah perKHIDMATan keretapi masih diTAKUK lama.. Orang dah makin CANGGIH, kita masih mengHARAPkan IHSAN petugas KAUNTER yang berLAGAK mengalahkan CEO? Mungkin ini sebabnya kenapa agensi penyedia perKHIDMATan keretapi ini diKUNJUNGi oleh SPRM? ->KLIK<-

Mungkin kerana 'They are ROTTEN from the TOP to the BOTTOM'? Almaklumlah, agensi kerajaan warisan penJAJAH yang diSWASTAkan ini selalu menjadi SARANG LANUN-Lanun KORPORAT yang berORIENTASIkan nak meROMPAK RAKYAT aje!

Kita PERCAYA apa yang kita PAPARkan ini adalah LUMRAH pada zaman ini di mana OTAK-OTAK LIBERAL sering diMOMOKkan KONONnya bijak PANDAI dan diBERIkan tempat dalam GLC-GLC semata-mata untuk meROMPAK RAKYAT bagi menJANA keUNTUNGan atau memBUNCITkan perut sendiri.. Sedangkan KUALITI perKHIDMATan terutamanya yang meLIBATkan urusan secara TERUS dengan pelanggan / penumpang masih di zaman BATU! Sekiranya kita merujuk kepada SLOGAN DS Najib iaitu 'RAKYAT diDAHULUkan, penCAPAIan diUTAMAkan', agak-agak SPESIS perKHIDMATan macam nih diKIRA macam mana? Apa kata kalau DS Najib pakai TOPENG menyamar jadik RAKYAT biasa untuk menilai sendiri hasil KERJA OTAK-OTAK LIBERAL di GLC begini?

Apa yang diPAPARkan bukanlah kerana kita berANGGAPan puak-puak PR akan menJADI kerajaan yang lebih BAIK.. Bukan jugak kerana kita sama seperti puak-puak PR yang mana TAHI mereka bersepah di tengah JALAN pun mereka akan SALAHkan Kerajaan BN.. Bukan.. Itu bukan NIAT kita dan RAMAI lagi yang mengKRITIK.. Cumanya, janganlah melihat RAKYAT yang berURUSAN di KAUNTER seperti kita dalam SENARIO tersebut macam orang BODOH yang tak berPELAJARan.. Apatah lagi jika petugas KAUNTER mengAMALkan 'DOUBLE Standard' terhadap warga TEMPATAN.. Jangan ingat kami ini tidak tahu apa itu SOP! Mungkin kami yang menadah IHSAN di KAUNTER sebagai pelanggan /penumpang JAUH lebih HEBAT berbanding para LANUN KORPORAT yang berMAHARAJALELA sebagai 'BOSS' mereka? Ini semua POLITIK aje..

Itu baru salah satu GLC yang diWARISi daripada penJAJAH.. Bagaimana pulak dengan GLC-GLC lain yang memBERIkan perKHIDMATan tahap 'HAMPEH' tetapi berLAGAK bagus KONONnya ala-ala 'Worldwide MULTINATIONAL'? Banyak.. Bukan aje yang menyediakan perKHIDMATan keretapi aje.. Yang menyediakan perKHIDMATan LRT, bas henti-henti, TELEKOMUNIKASI, bekalan ELEKTRIK, air, GAS, petrol, TV Satelit, penerbangan TAMBANG murah, pemBERSIHan dan banyak lagi.. Apakah DS Najib dan kerajaan yakin LANUN-lanun KORPORAT ini semua akan meLAKSANAkan 'RAKYAT diDAHULUkan, penCAPAIan diUTAMAkan' atau 'RAKYAT diROMPAKkan, penCAPAIan dibakul-SAMPAHkan'? Lagi 8 tahun untuk WAWASAN 2020.. Apakah tahun 2020 baru nak berUBAH? Sementara tuh kasi ROMPAK dulu RAKYAT habis-habisan la kot?

SELAMAT TAHUN BARU MASEHI 2012..

Wallahualam..

No comments:

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS