DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Friday, October 10, 2014

'KeJAYAan' DASAR-DASAR kerajaan HASIL pemikiran DS Najib yang tak akan diSEBUT semasa pemBENTANGan BAJET 2015..

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Selepas keNAIKkan HARGA PETROL RON95 seBANYAK 20 sen, NAMPAKnya ada yang mengHARAPkan ke'AJAIB'an dalam pemBENTANGan BAJET 2015 esok.. Yang paling KETARA kita NAMPAK ialah untuk KAKITANGAN Kerajaan sendiri..


Ya.. BENTANGlah BAJET untuk 20 TAHUN akan datang sekalipun.. KAKITANGAN AWAM tetap akan menerima 'HABUAN' yang meLIMPAH RUAH berBANDING kita SEMUA yang beKERJA dengan SWASTA ini.. TAMBAHlah lagi sehingga TIDAK ada lagi mereka ini yang perlu kepada segala 'BENEFIT' KAKITANGAN kerajaan seperti keMUDAHan segala macam 'LOAN', RAWATan perUBATan dan segala macam ELAUN.. Biarkanlah kami yang beKERJA di SEKTOR SWASTA ini diPERAH untuk menampung keSEMUA itu menerusi CUKAI.. PerSETANkanlah RINTIHan kami yang diTINDAS oleh MAJIKAN dan terpaksa menerima keNAIKkan KOS ini..


Kita dah SEBUTkan semalam bahawa kenyataan seorang MENTERI 'PUNAH-Sihat' seperti di bawah ini sangat-sangatlah menyakitkan HATI lagi MENIPU.. IRONInya, MENTERI yang TIDAK berTANDING PRU ini lebih diyakini oleh DS Najib berBANDING dengan MENTERI atau MP UMNO/BN yang berTANDING PRU?


Kita CUKUP yakin bahawa segala perkara di bawah ini langsung diperSETANkan aje oleh kerajaan pada BAJET 2015 esok HARI.. Apa lagi 'GULA-GULA' mereka?


1) KETIADAAN PELUANG PEKERJAAN UNTUK PARA GRADUAN..


BerDASARkan apa yang kita sendiri ALAMi, memang GRADUAN di NEGARA ini sangat MALANG.. Sedangkan kita ini yang berkeLULUSan luar NEGARA dan diTAJA oleh kerajaan pun masih TIDAK ada 'CAREER Path' yang BETUL, apatah lagi GRADUAN IPT tempatan yang TIDAK ada PENGALAMAN 'INTERACTION' dengan orang ASING? Antara DILEMA para GRADUAN yang MALANG ini ialah seperti berikut:-


  • Jika mereka beKERJA dengan SWASTA, mereka TIDAK akan diBAYAR setimpal dengan 'FRESH Graduate' SAMA seperti KAUM lain.. Nak tak nak, mereka kena jugak beKERJA walaupun diTINDAS sehingga berTAHUN-TAHUN dalam 'CAREER Path' mereka.. GAJI pulak memang macam SIAL.. Jika mereka kerap berTUKAR KERJA pulak, MAJIKAN yang BARU akan meNILAI mereka sebagai berMASALAH walaupun HAKIKATnya mereka ini diTINDAS..


  • Apakah peluang untuk mereka beKERJA dengan kerajaan? Kita TAHU terlalu TERHAD sekali tempat untuk beKERJA di sektor kerajaan.. Kita sendiri pernah menDUDUKi TEMUDUGA M41 dan N41.. Terus-terang KATAlah, walaupun ada keLULUSan HASIL TAJAan JPA dan PENGALAMAN KERJA dengan SUBSIDIARI kerajaan pun belum tentu akan terPILIH.. Tak usahlah kerajaan KELENTONG dengan mengatakan KONONnya TIDAK menepati KRITERIA.. RAKYAT boleh meNILAI sendiri dengan meRUJUK kepada DASAR-DASAR kerajaan sedia ada.. Siapakah yang mengGUBAL dan meLAKSANAkan sesuatu DASAR selain mereka?

Ya.. Mungkin kerajaan ambillah seorang dua untuk mengaburi KONONnya GRADUAN yang biasa-biasa pun diambil beKERJA.. Namun demikian, HAMPIR keSEMUA yang diambil sebagai N41 atau M41 ni ada 'CABLE'nya atau paling LEKEH pun pernah jadik AHLI KELAB UMNO atau yang seTARAFnya.. 


Ya.. Kerajaan akan KELENTONG dengan mengatakan KADAR PENGANGGURan para GRADUAN di NEGARA ini rendah.. Mana tak RENDAHnya jika GRADUAN yang ada 'MASTER' tetapi kena JUAL kerepek diKIRA SAMA? ADILkah demikian? Kita CABAR kerajaan DEDAHkan pulak MENTERI keSAYANGan DS Najib ini dulu sebelum jadik MENANTU PM ke-5 dan TKP UMNO dulu KERJA sebagai apa? HE!HE!HE!


2) PEMBANGUNAN PRASARANA DAN INFRASTRUKTUR UNTUK KEPENTINGAN WARGA ASING YANG BEKERJA DI NEGARA INI


KONDOMINIUM dengan HARGA beRATUS RIBU diBINA untuk siapa? Berapa KERATkah RAKYAT sendiri yang tinggal di dalamnya? Begitu jugak dengan PEJABAT MEWAH di KLCC, Bangsar South, Damansara, Cyberjaya dan Jalan Tun Razak.. Berapa BANYAKkah PREMIS atau PEJABAT yang diMILIKki atau diSEWA oleh FIRMA tempatan?

Kita SUKA ambil Cyberjaya sebagai CONTOH.. Semasa PM ke-4 YAB TUN DR. Mahathir mengINISIATIFkannya dahulu, ianya berTUJUAN sebagai 'HUB' bagi TEKNOLOGI ICT di rantau ini.. Dengan KATA lain, TUN MAHUkan Cyberjaya ini menjadi peneraju TEKNOLOGI ICT yang diDOMINASI oleh SYARIKAT-SYARIKAT tempatan yang beKERJASAMA dengan FIRMA ICT antarabangsa.. HARI ini apa sudah jadik selepas penTADBIRan 2 PM? Berapa BANYAKkah SYARIKAT yang diKUASAi oleh RAKYAT sendiri di sana? Berapa BANYAK pulak SYARIKAT ICT ASING yang mengambil kesempatan menempatkan PEJABAT mereka di sana?


Segala INSENTIF yang diBERIkan oleh kerajaan telah diambil kesempatan oleh SYARIKAT ICT ASING ini untuk memBINA 'SUPPORT Centre' bagi menyokong OPERASI mereka di peringkat GLOBAL.. Di dalam 'SUPPORT Centre' ini pulak, berapa RAMAIkan peluang peKERJAan yang diBERIkan kepada RAKYAT sendiri? JAWATAN apa pulak yang diBERIkan? Apakah JAWATAN TINGGI seperti 'Country MANAGER' atau hanya sekadar 'OPERATOR' tukang angkat 'CALL'? Selain itu, di manakah pulak keWUJUDan PRODUK ICT tempatan di Cyberjaya? Adakah ada PRODUK ICT tempatan sebagai SAINGan kepada PRODUK ICT ORACLE, CISCO atau pun GOOGLE?


Inilah BUKTI bagaimana kerajaan menjadikan RAKYAT sendiri seUMPAMA 'KERA diHUTAN diSUSUkan, ANAK sendiri MATI keLAPARan'.. Agaknya mungkin PM DS Najib meRASAkan RAKYAT sendiri tak LAYAK bukak SYARIKAT di Cyberjaya lalu diBERIkan kepada SYARIKAT ICT ASING kot? RAKYAT yang KERJA di situ pulak kenalah KERJA sebagai 'OPERATOR', kerani, 'RECEPTIONIST' atau juruTEKNIK? Ye la.. RAKYAT kenalah menerimanya ASALkan kerajaan dapat KELENTONG bagi menunjukkan KADAR PENGANGGURan di NEGARA ini sentiasa rendah aje..   


3) PENUBUHAN AGENSI YANG BERTINDIH FUNGSI DENGAN PERANAN AGENSI LAIN


Untuk apa AGENSI sebegini diTUBUHkan? Ianya hanyalah sekadar 'Re-BRAND' kepada AGENSI yang diLUPUSkan atau sekadar nak bagi JAWATAN kepada ANAK-ANAK VVIP yang takde KERJA? Cuba anda LIHAT peranan PEMANDU, 1MDB dan TalentCorp.. TIDAKkah AGENSI kerajaan sedia ada sebenarnya boleh menanggung peranan mereka? TIDAKkah penubuhan AGENSI 'NASI Tambah' sebegini menambahkan lagi BEBAN KEWANGAN kerajaan dan NEGARA jugak? Kita ambil penJELASan berTULIS DS Najib  sendiri tentang 1MDB.. ->KLIK<-

"Agensi itu yang ditubuhkan bagi mengumpul dana dengan membawa masuk pelaburan langsung asing untuk projek negara dan menerbitkan bon, turut menerima pinjaman daripada institusi kewangan domestik dan antarabangsa."

Aik? Bukan ke membawa masuk peLABURan ASING itu TUGAS Matrade, MIDF dan MIDA? Penerbitan BON pulak boleh diLAKUkan oleh GLC yang mengURUSkan DANA seperti KWSP, Tabung HAJI atau PNB? Jadik? Apa perlunya diWUJUDkan 1MDB?

"Sementara itu, Najib berkata 1MDB menerajui projek jangka panjang untuk memanfaatkan pelaburan dan kepakaran antarabangsa bagi pelaburan yang mempunyai nilai pengganda yang tinggi dan inovasi. Beliau berkata antara projek yang sedang dijalankan ialah Projek Bandar Malaysia, yang sebahagiannya membabitkan pembangunan rumah mampu milik, khusus untuk golongan eksekutif muda.

Perdana Menteri berkata projek Bandar Malaysia, projek pembangunan bersepadu memajukan semula Lapangan Terbang Sungai Besi, akan menjadi ikon kepada kelestarian kehidupan di bandar Kuala Lumpur. Selain itu, Najib berkata 1MDB juga memberi tumpuan ke atas sektor tenaga dengan membeli aset-aset tenaga Tanjong Energy Holdings, Genting Sanyen dan Jimah Energy Ventures Sdn Bhd. Ini bagi memenuhi aspirasi kerajaan untuk memastikan jaminan tenaga mampan dalam jangka panjang, katanya."


Kerajaan dah ada MOSTI, MIGHT dan MSC bagi peLABURan pengGANDA TINGGI dan INOVASI, kenapa pulak kena diWUJUDkan lagi peranan SAMA untuk 1MDB? PemBANGUNan peRUMAHan untuk RAKYAT pulak boleh diBERIkan kepada UDA atau AGENSI kerajaan NEGERI seperti PKNS? Kenapa pulak 1MDB kena BUAT? Begitu jugak PROJEK TENAGA seperti yang diNYATAkan itu boleh aje diBERIkan kepada TNB atau kepada Suruhanjaya TENAGA? TNB aje ada bermacam anak SYARIKAT, takkan takde satu pun boleh diGUNAkan untuk TUJUAN terSEBUT?

Jadik? NAMPAK tak apakah kesesuaian untuk keWUJUDan AGENSI seperti 1MDB ini? Itu belum lagi kita perSOALkan keWUJUDan PEMANDU dan TalentCorp yang jelas mengambil-ALIH TUGAS kerajaan dan keMENTERIan tertentu? TIDAKkah apa yang kita perKATAkan ini memBUKTIkan keWUJUDan AGENSI-AGENSI ini SEMUA hanyalah dengan TUJUAN untuk ANAK-ANAK VVIP diBERIkan JAWATAN? Apa pun, seperti yang kita SEBUT di awal tadi kita yakin apa yang kita TULIS ini langsung TIDAK akan diambil PEDULI oleh kerajaan 'RAKYAT diDAHULUkan'!

Wallahualam..

12 comments:

Anonymous said...

dah mmg majikan kakitangan awam adalah kerajaan. so kerajaan lah putuskan boleh naik ke tak. yg keje swasta nak dengki knp? org kerajaan x bising pun swasta dapat 5-6 bulan bonus. rezeki masing2 la. aku dah penah keje swasta ngan kerajaan dua2 ada perks tersendiri. kalau nak citer dr segi monetary, keje swasta lg untung, tgk company juga la. kalu nak bonus kasi company korang untung la. dah untung tuntut diorg bayar bonus. kalo rugi manjang mcm mana company nak bayar bonus? lps tu nak tampung bonus korang2 suma maka harga produk yg syarikat ko keluarkan pun kena la naikkan. akhirnya kerajaan jugak yg kena maki bila harga barang naik sedangkan untung company yg korang keje bersama2 korang yg turut dpt bonus. dah x dapat keje kerajaan ko dengki plak kata kroni bagai. ko penah pegi interview keje kerajaan ke?

Anonymous said...

Sebuah Artikel Yg Bagus Berfakta dan menyeluruh. Hebat & Tahniah atas memberi kesedaran.

MBD Jugak Nak terbitkan RM8.5 Billion SUKUK.. Memimjam LAGI.

Nak apungkan saham.. Dapat Duit Lagi?

Nanti aper yg tinggal HANYALAH HUTANG, HUTANG, HUTANG, BANGKRAP, BANGKRAP BANGKRAP SANA SINI

Anonymous said...

Anom 7:59AM

Kakitangan Kerajaan Majoritinya KRONI.. Kalau Mak Bapak Kerja Kerajaan - Anak-anak depa pon kerja Kerajaan, sekor dua mesti kerja kerajaan.

Kalau Tak pakai Cable.. Dalam.. Jalan Dok Beranganlah Nak Kerja Kerajaan..

Ini Fakta..

Kerja Pemalas Lembap habis, Nak naik gaji memanjang.

Rasuah, - Woooi Satu Jabatan Boleh Buat Rasuah.. HaramJaddah kau orang nie..

Anonymous said...

Ah jib gong akan umumkan yang harga kang kung dah turun walaupun harga petrol naik ... tun tuah pun makan kang kung semasa menghadap raja cina ... kira kang kung ni termasuk standard makanan diraja ler ...

Anonymous said...

Satu artikel yang kupasannya sangat bagus.

Ini lah realitinya hidup sebagai orang muda sekarang ni.Suka atau tidak kena telan.
Kerja kerajaan dahlah payah (aku dah buru kerja kerajaan dari aku grad sembilan tahun lepas, temuduga M41 dah dua kali, cikgu dua kali, belum masuk lagi jawatan2 kerajaan lain yang aku kira jumlahnya dalam 14 kali). Sampai aku sendiri tertanya- tanya, kerajaan nak graduan yg macam mana aku pun tak tahu- ijazah dah ada sampai master, biasiswa JPA lagi, pengalaman dah sembilan tahun.Agaknya aku kena ambik phd kot.

Paling terbaru bln lps interviewer kata umur aku dah kategori tua untuk mohon jawatan. Ntahlah. Agaknya dah takde alasan dah nak tolak aku, umur pulak jadi isu.

Mangkuk yang bagi komen kat atas(yang kerja kerajaan) angkuh betul. Ko dulu kerja swasta mana beb. Swasta jangan pukul rata. Ko jangan banding dgn petronas ke, shell ke atau kompeni cina besar2 ke. Kalau kompeni cina pun belum tentu tangga gaji ko sama dgn kaum diorang.Gaji kat kompeni aku ni,kerja dah sembilan tahun masih lagi tak dapat cecah gaji fresh graduate yang baru kerja kerajaan. Bonus pun takde. Kurang-kurangnya org kerja kerajaan ada gak rasa kenaikan, walau takde bonus. Ini tempat aku ni, dah empat tahun gaji tak naik.At least kerja kerajaan ada pencen. Kalau dah tetap tak yah potong EPF dah. Kami ni, dah lah gaji kecik, berapa sen la yang tinggal dah tolak cukai, epf semua.

Patutnya mulut lancang ko tutup aja. Patut bersyukur dan dengar rintihan kitaorang ni.

Pasal rumah pulak, sampai la ni aku tak dapat beli rumah. Harga rumah macam haram. Tapi aku teringat kata Tun M, sebab ada orang beli, harga rumah tak mahu turun2.

Waima diorang tetapkan peraturan harga sejuta warga asing baru boleh beli, utk org singapore setakat sejuta malaysia apa barang. Kalau kerajaan tak buat sesuatu, padan muka, malaysia ni penuh rakyat asing. Kita ni kena ikut mcm brunei, warga asing tak boleh beli hartanah. Nak beli kereta kat sana pun ketat gila peraturannya (Member kerja kat brunei).

Apa boleh buat, "rakyat didahulukan"...

expvte said...

Ada anjing2 yg sudah melalak dengki dengan rezeki sebagai penjawat awam. Kroni atok ko anon, ko ingt SPA tu nk kenal ke sape mak bapak ko? Ko ingt panel penemuduga tu atok kau ke? Rezeki dengan usaha, Tuhan izinkan.. kalau bapak ko PM sekalipun tp Tuhan xbg ko rezeki nk keje dgn Krjn ko takkan dapat.

Masa 90-an dlu gaji swasta berlipat2 ganda.. sampa ramai yg lari ke company2, kilang2. Kerjay asbg guru sekor pun xminat.. last choice.. apakah kakitangan awam dengki atau bising? kami tetap kerja berjimat2 pada kadar yg mampu. Geng company pakai keta2 baru.. kami naik moto dn bas je..

tp skrg bila Tuhan beri rezeki pd kakitangan awam kenapa menyalak mcm anjing? org2 yg xkeje dgn govt? rasuah dlm company lg kuat dn byk utk jd sub vendor dgbnya sbb dlm company mana ada integriti bersistematik mcm govt.

Dlm govt ko makan duit sesen rasuah tunggulah sblm pencen nnt pasti akan kena jugak. takkan lepas. Bodoh sgt lah pengomen atas. Yg rasuah dn malas di mana2 pun ada. Kakitangan awam 1.7 juta.. bukannya sikit..bukan malaikat.. bodoh anon atas.

Krtunan ko jgn hrp lah dpt masuk keja gomen sbb ko fitnah dan busuk hati.

-ex-private-

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

-ex private-, Kakitangan AWAM takkan berTAHAN lama pun jika kerajaan diJATUHkan.. Kalau RAKYAT buat macam kat Thailand atau Pakistan jatuhkan kerajaan, kamulah yang meREMPAT pasal bukan ada PRODUKTIVITI pun.. Jangan kami kat LUAR nih tak TAHU apa AKTIVITI kamu, AKTIVITI JUSA kamu, AKTIVITI KSU kamu dll..

Kamu INGAT kalau DAP La'anatullah tuh jadik kerajaan, orang macam kamu tuh akan KEKAL berKETURUNAN sebagai penJAWAT AWAM? Takdenya.. Kamulah orang pertama yang akan di'SWASTA'kan dan lepas tuh meLALAK sakanlah kamu macam kami SEMUA pada HARI ini..

SeBUSUK-BUSUK mereka yang kerja Swasta HARI ini, mereka yang mengGERAkkan NEGARA dengan hasil CUKAI yang diKUTIP kerajaan.. Mereka yang kerja di INDUSTRI dan di 'FIELD' yang mana kamu takde pun nak LAKUkan.. Sebaliknya apa yang kerajaan bagi BALIK kepada mereka ini? KeNAIKkan KOS sara HIDUP?

Kalau suatu HARI kePENTINGan golongan ini TIDAK diJAGA SAMA sepeti kerajaan dok jaga KAKITANGAN AWAM yang belum tentu UNDI kerajaan masa PRU, DS Najib bakal jadik PM terAKHIR UMNO/BN la.. Itu boleh aje diLAKUkan.. Tengok kat Selangor sebagai CONTOH..

Wallahualam..

Anonymous said...

Salam Saudara-saudara,

TAK ADIL mengatakan penjawat awam semua ada latar belakang KRONI dan TAK ADIL mengatakan penjawat awam TAK BAYAR cukai. Sila SEMAK potongan CUKAI yang PENJAWAT AWAM kena BAYAR setiap BULAN dan latar belakang KELUARGA dan AKADEMIK penjawat awam sebelum komen agar tak nampak JAHIL.

SEMUA ada FUNGSI dan PERANAN masing-masing. Hanya NIAT saja yang BERBEZA. SAMA macam tuan punya BLOG dan orang-orang yang KOMEN kat sini JUGAK.

Makcik Sambal Petai.

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Mak Cik Sambal Petai, keTIDAK ADILan itulah yang sedang berLAKU sekarang ini..

Wallahualam..

Anonymous said...

Anom Ex-Pat, Mak Cimk Sambal belcan dan Anom Pro Kerajaan..

Kau Orang Sah pekerja Kerajaan Yang lembab, Boddoh lagi Banggang lah Aku Katakan..

Tak dinafikan pasal kelayakkan akademi, semua dapat interview, kelayakkan cukup, sampai ader yang dah terlebih umur..

Kalau Kau Pergi Kursus BTN kau tahu sendirikan Macam mana PTD haramjaddah yg ambik pekerja..

Tengok.. Kau pernah UNDI aper? Mak Bapak Kau UNDI aper? Mana Kawasan Kau?

Kelayakkan Akademik .. Weii Sistem pembelajaran kat Msalaysia nieh.. Setiap Tahun Berapa Puluh Ribu Graduan Keluar?

Berapa Ribu yang melebihi Syarat???

Isu Rasuah.. kat mana2 Dalam Jabatan Kerajaan Rasuah-Rasuah Rasuah..

Satu Jabatan Rasuah rujuk kes Imigresen.. Rujuk Kes Kastam

Kalau siasat Polis, Pendaftaran.. kau tunggu ajer lah.

Waiima Pusat Zakat pon Rasuah... ader dulu pernah Blogger Dedahkan..

Aku pekerja Swasta, pas tu bisness sendiri, nak masuk tender apa2 kalau tak der duit kopi.. maknernya Kau Minom Kopi sendiri lah jawap dia..

Mungkin jugak sampai masa dah, Kerajaan BN UMNO Jatuh, Biar DAPigs cuci Kakitangan Mel;ayu yang pemalas, perasuah.. pergi bubuh CINA, baru Melayu nak sedar..

Melayu Dalam Kerajaan bila kita kata mereka Rasuah Tak nak Mengaku, Pemalas Tak Nak Mengaku..

Nak buat surat pon ambil masa sebulan..

Masalahnya Pegawai Kerajaan cakap Kalau Cina, dia mintak aper pon dia orang bagi... Jadi Banyak Melayu pon bagi jugak rasuah kerana tercabar dgn kata2 hina tuuh, pokoknya biar cina tak dapat.melayu dapat, tapi kuasa duit melayu tak ader, kita bagi ikan sardin, cina bagi kerapu, jenahak..

Tunggulah Pembalasan drp Allah wahai Penjawat Awam Pemalas dan Perasuah.

Anonymous said...

Sorry lah, Aku komen Keras, Kasar supaya Siapa Yang Makan Cili tuuuh TERASA LAH PEDASNYA.

Aku pernah deal dgn Penjawat Awam Yang PEMALAS, PERASUAH..

Bukannya aku reka citer

Laa nieh Dah penden Pon.. Nak Tahu apa jadi kat dia lepas pencen..

Duit Haram Mana ada Berkat...

Anonymous said...

Anon komen keras,

Dapat dilihat keKECEWAan saudara semua terhadap KAKITANGAN KERAJAAN. Tetapi buat keNYATAan pukul rata seperti itu memang sangat TAK ADIL. Izinkan saya membalas KOMEN KERAS saudara setakat termampu:

Kau Orang Sah pekerja Kerajaan Yang lembab, Boddoh lagi Banggang lah Aku Katakan..
- Bagaimana saudara menilai keBODOHan dan keLEMBAPan seseorang hanya kerana tak berSETUJU dengan saudara. Nampak familiar tak SITUASI ni dengan kenyataan POLITIK?

Tak dinafikan pasal kelayakkan akademi, semua dapat interview, kelayakkan cukup, sampai ader yang dah terlebih umur..
- Terlebih UMUR bagaimana maksud saudara? 40 tahun usia paling TUA untuk join servis. Ada 20 tahun lagi untuk berkhidmat sampai PENCEN. Boleh juga PENCEN AWAL jika mahu.

Kalau Kau Pergi Kursus BTN kau tahu sendirikan Macam mana PTD haramjaddah yg ambik pekerja..
- Saya pernah IKUTI kursus BTN yang pada saya cuba beri keFAHAMANan pasal keNEGARAan dan sisi lain SEJARAH bangsa untuk diFIKIRkan. Apa yang jadi dengan PEKERJA yang PTD haramjaddah ambik tu?


Tengok.. Kau pernah UNDI aper? Mak Bapak Kau UNDI aper? Mana Kawasan Kau?
- Setahu saya sebagai negara DEMOKRASI sesiapa pun berhak memilih sebagai RAKYAT. Tetapi sebagai PENJAWAT AWAM, wajib berkhidmat untuk GOVERNMENT OF THE DAY dan rakyat. Sekali lagi, bergantung kepada niat. Saya tak percaya POLITIKUS bulat-bulat.

Kelayakkan Akademik .. Weii Sistem pembelajaran kat Msalaysia nieh.. Setiap Tahun Berapa Puluh Ribu Graduan Keluar?
- Malaysia ada 10 IPTA, beberapa ratus IPTS, Politeknik dan Kolej Komuniti tak TERMASUK institusi latihan lain. Setahun beberapa ribu graduan KELUAR? KERJA KOSONG adalah sangat terhad maka persaingan untuk yang TERBAIK amat PERLU. Adakah masih mahu SALAHkan orang lain sekira diri sendiri tidak LAYAK?

Isu Rasuah.. kat mana2 Dalam Jabatan Kerajaan Rasuah-Rasuah Rasuah..
- Sekali lagi PUKUL RATA. Bagaimana pula Jabatan yang tidak mempunyai AKSES TERUS kepada RAKYAT, seperti sektor DASAR contohnya?

Aku pekerja Swasta, pas tu bisness sendiri, nak masuk tender apa2 kalau tak der duit kopi.. maknernya Kau Minom Kopi sendiri lah jawap dia
-Kalau saudara PEKERJA SWASTA bagaimana pula ada BISNES SENDIRI? Majikan benarkan kah? Apa jua status tender boleh diRUJUK secara terus dan telus dengan MOF. Sila semak e-Perolehan.

Mungkin jugak sampai masa dah, Kerajaan BN UMNO Jatuh, Biar DAPigs cuci Kakitangan Mel;ayu yang pemalas, perasuah.. pergi bubuh CINA, baru Melayu nak sedar
- Saya YAKIN tak SEMUA ORANG setuju dengan keNYATAan busuk hati begini. Benar KATA ORANG Melayu seperti sekumpulan KETAM dalam BAKUL yang akan menjatuhkan sesama sendiri.


Melayu Dalam Kerajaan bila kita kata mereka Rasuah Tak nak Mengaku, Pemalas Tak Nak Mengaku
- Tak SEMUA rasuah dan PEMALAS saudara. Dalam SWASTA pun ada juga.

Saya tahu orang akan berkata "Sudahla nak ungkit pulak, orang dah bayar gaji pun nak bising" tetapi saya kena jelaskan kata-kata penghinaan macam ni. Saya setuju banyak kelemahan penjawat awam tetapi untuk mengatakan semua begitu AMATlah TAK ADIL. Kesian CIKGU yang mendidik, PENSYARAH yang mengajar, ASKAR yang mengawal, DOKTOR yang merawat. Pernahkan saudara terfikir ada diantara mereka yang BEKERJA 24 malah 48 jam tanpa HENTI?

Semua ada FUINGSI dan PERANAN masing-masing. Semuanya berGANTUNG pada NIAT.

Tunggulah Pembalasan drp Allah wahai Penjawat Awam Pemalas dan Perasuah.
- ALLAH MAHA ADIL dan akan sentiasa mengetahui keBENARan.


ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS