DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Sunday, December 02, 2012

POLITIK Kilang LYNAS ~ "Lu kalau lu tak HABIS SEKOLAH, lu jangan BODOHkan orang pergi SEKOLAH!"



ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

RAMAI di kalangan kita sendiri mengKAGUMi keJAYAan kaum peMAKAN BABI di dalam perNIAGAan.. Sejak KECIL lagi kita diMOMOKkan dengan KISAH mendiang TS Boon Siew dan TS Lim Goh TONG yang datang ke Malaya zaman penJAJAHan British sehelai sePINGGANG tetapi akhirnya menjadi TAIKUN yang berJAYA.. Namun, adalah SILAP jika kita menanam PERSEPSI bahawa kaum yang diMAKSUDkan itu berJAYA dalam perNIAGAan kerana mereka SEMUAnya berPELAJARan TINGGI.. TIDAK.. Ianya TIDAK benar sama sekali.. RAMAI di kalangan mereka BERHENTI sekolah kerana ingin berNIAGA sendiri.. Namun, itulah yang diTANAM dalam PEMIKIRAN kita dan generasi kita sekian lama..

Kita tak NAFIkan bahawa kaum yang diMAKSUDkan memang RAJIN apabila berNIAGA.. Mereka jugak BIJAK mencari PELUANG dan TIDAK saling menDENGKI sesama kaum mereka.. Ini berBEZA dengan peNIAGA kaum Melayu/BUMIPUTERA yang boleh diKATAkan agak peMALAS.. Kalau orang bukak RESTORAN MEWAH, kaum Melayu/BUMIPUTERA ini hanya memadai dengan bukak GERAI watau WARUNG.. Peluang perNIAGAan pun hanya mengHARAPkan TENDER dan PROJEK kerajaan.. Yang JELIKnya tuh, ada pulak SPESIS yang KAYA dengan BELI SAHAM ECM Libra KONONnya kerana 'KAWAN kasi DUIT'? Sedangkan, apa peKERJAannya masa tuh untuk dapat PINJAMan sedemikian?

Inilah SIFAT kaum Melayu/BUMIPUTERA.. Tak pernahnya KREATIF dalam perNIAGAan dan hanya nak KAYA secara CEPAT aje.. Namun demikian, kaum peMAKAN BABI itu cepat KAYA dalam perNIAGAan bukan SEMUAnya kerana mereka JUJUR.. RAMAI jugak yang MENIPU dan 'TRICK' dalam URUSNIAGA untuk cepat KAYA walaupun TIDAKlah seJIJIK 'MALAUN' yang BELI SAHAM ECM Libra dengan cara yang diNYATAkan tadi.. 'TRICK' inilah yang diSEMAI dalam kaum ini sejak berGENERASI untuk MENIPU kaum-kaum lain di NEGARA ini.. Sebab itulah mereka 'BISING' kalau kaum lain KAYA seperti TS Mokhtar Al-BUKHARY walhal orang DUNGU pun tahu keKAYAan kaum yang TAMAK ini..

Dalam KONTEKS yang diNYATAkan, 'TRICK' yang SAMA jugaklah dibawak oleh kaum peMAKAN BABI tersebut dalam arena POLITIK NEGARA.. Oleh kerana SIFAT kaum Melayu/BUMIPUTERA ini yang MUDAH kena 'TRICK' dan RAMAI jugak SPESIS takde sijil SPM seperti MP Pokok SENA tapi kuat MERAPU, senang aje terMAKAN 'TRICK' sedemikian.. Antara CONTOH 'TRICK' sedemikian yang dibawak ke dalam arena POLITIK NEGARA ialah berKAITAN dengan ISU Kilang LYNAS.. Bukan MAIN HEBAT lagi kaum tersebut memperBODOHkan orang.. Seperti mana PARTI PAS, sudah tentulah TARGET mereka ialah SPESIS macam Lebai-Lebai DUNGU PAS yang tak ambil SUBJEK Kimia masa SPM..


Ya.. Kaum peMAKAN BABI itu memang HEBAT memperBODOHkan orang dalam ISU Kilang LYNAS ini.. HAKIKATnya, sampai sekarang mereka GAGAL untuk memBUKTIkan apakah yang mereka TAKUT sangat dengan kilang itu.. Kaum peMAKAN BABI ini cuma menimbulkan PERSEPSI KONONnya Kilang LYNAS itu seperti janakuasa NUKLEAR yang KONONnya boleh ROSAK bila-bila MASA aje.. Adakah mereka BODOH atau cuba memperBODOHkan orang RAMAI?


Walaupun RAMAI pihak cuba meng'EDUCATE'kan kaum ini tetang FAKTA sebenar, tetapi mereka ENGGAN menerimanya.. OTAK mereka telah diajar untuk menolak FAKTA daripada pihak yang bukan sekaum dengan mereka.. Selain itu, mereka ni manalah HABIS SEKOLAH pasal pakat BERHENTI untuk berNIAGA sendiri.. Itu pun RAMAI yang dok ANGGAP mereka nih BIJAKsana..

Yang patut diKESALkan di sini bukan kerana melihat betapa RAMAI kaum peMAKAN BABI itu memBUKTIkan mereka sebenarnya BODOH.. Sebaliknya kerana RAMAI di kalangan kaum Melayu/BUMIPUTERA seperti Lebai-Lebai DUNGU PAS turut sama diperDUNGUkan walaupun boleh memBACA sendiri.. KeMENANGan pihak Kilang LYNAS di MAHKAMAH memBUKTIkan bahawa segala MOMOKkan kaum peMAKAN BABI ini hanyalah dengan AIR LIUR semata-mata.. Mereka GAGAL memBUKTIkan baik secara KAJIAN mahu pun secara ILMIAH tentang DAKYAH PENIPUan mereka selama ini terhadap Kilang LYNAS.. Namun, mereka tetap KOMITED untuk terus memperBODOHkan orang kerana POLITIK!

Apa yang mereka DENGKI sangat dengan Kilang LYNAS ini?

- Adakah kerana ianya mengambil RAMAI pekerja kaum Melayu/BUMIPUTERA?

- Adakah kerana TIDAK mahu perSAINGan pengeluaran Nadir BUMI di NEGARA benua ASAL mereka terjejas?

- Adakah kerana kilang ini TIDAK didirikan di Pulau Pinang atau Singapura yang diKUASAi oleh kaum peMAKAN BABI ini?

Ya.. Kaum ini memang DENGKI dan TAMAK segala-galanya.. Sepatutnya mereka ini diBERIkan MESEJ yang JELAS dalam SOAL ini agar mereka tahu tahap keBODOHan mereka sudah TIDAK RELEVAN lagi di ZAMAN sekarang..

"Lu kalau lu tak HABIS SEKOLAH, lu jangan INGAT orang lain BODOH macam lu!"

MALANGnya, RAMAI PEMIMPIN POLITIK kita masih MENAGIH SOKONGan kaum ini walaupun mereka menunjukkan keBODOHan mereka sedemikian RUPA!

Wallahualam..

2 comments:

Anonymous said...

Mahkamah telah membuktikan bahawa Lynas tidak mkendatangkan apa-apa kemudaratan kepada rakyat tempatan dan amnya pada negara ini. Memang yang telah dinyatakan oleh YB dalam wawancaranya banyak kebenarannya. Puak-puak ini sebenarnya iri hati dengan kejayaan kerajaan dah cuba menidakkan kejayaan ini. Ada segelintir orang kita yang tidak sedar diri bahawa mereka sebenarnya menjadi barua kepada kumpulan yang sengaja mahu menidakkan kejayaan.Kita orang Melayu patut pandai berfikir dan menilai sesuatu yang baik dan buruk dan tidak terikut-ikut dengan tindak tanduk kumpulan penentang ini. Kalau orang-orang ini dah bodoh dan jangan kita pula terikut menjadi bodoh.

Anonymous said...

kalau betul selamat kenapa tiada negara nak terima? Ekonomi semua negara di dunia juga tergugat sekarang. Negara mana yang tak nak duit?

Ok...biarlah proses lynas betul betul selamat. Siapa yang hendak ditakbirkan untuk spot check lynas dan pastikan semuanya mengikut "standard". Malaysia bina stadium bumbung pun runtuh atau beli kapal selam yang tak boleh selam...Masalah malaysia ialah tiada kawalan yang betul.

Saya tiada membantu siapa tak kira BN atau PR. Semua bangsa pun ada orang jahat. Adalah tanggungjawab kerajaan untuk merangka akta akta untuk mengawalnya. Tak kira melayu,cina dan india yang bersalah semua tangkap dan dihukum. Kalau adil, siapa berani buat salah???

Lihatlah hong kong yang ada kebebasan media. Awak tahu siapa MB MB mereka paling takut? Media jawapannya...Siapa buat tak betul siapa mati...Itulah yang rakyat nak, kerajaan yang berfikir untuk rakyat...Apakah anda tidak begitu?

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS