DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Saturday, April 16, 2011

FINALE PRN Sarawak - Betapa SAKITnya hati DAP La'anatullah melihat seorang PRIBUMI kembali menjadi KM Sarawak!


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Akhirnya keputusan PRN Sarawak sudah pun dikeTAHUi umum.. TAHNIAH kepada Pehin Sri Taib Mahmud kena BERJAYA kembali sebagai Ketua Menteri Sarawak.. Walaupun banyak kerusi BN diRAMPAS oleh DAP tetapi secara UMUMnya undi warga PRIBUMI Sarawak masih berpihak kepada Pehin Sri.. Malah baru sebentar tadi SELURUH Malaysia menyaksikan Pehin Sri mengangkat SUMPAH sebagai KM Sarawak di hadapan YDP Negeri Sarawak.. Kita PERCAYA ramai pemimpin DAP La'anatullah amat SAKIT HATI melihat upacara tersebut..

Ye la.. Semua MAKLUM sasaran UTAMA kempen DAP La'anatullah selama tempoh berKEMPEN ini hanyalah Pehin Sri sahaja.. Siap ada poster besar panggil Pehin Sri sebagai 'ANJING' lagi.. MALANGnya usaha JAHAT mereka ini GAGAL dan sekarang tidak ada sebab lagi untuk PRIBUMI Sarawak meRASAkan DAP dan kaum yang MEYOKONGnya patut diberi LAYANAN istimewa lagi kerana mereka jelas TIDAK mengHORMATi suara MAJORITI di Sarawak iaitu suara PRIBUMI negeri ini! Yang KELAKARnya itu, kita jugak bakal menyaksikan 3,4 orang PRIBUMI yang bersekongkol dengan DAP akan diTABALkan sebagai 'ANJING DAP' oleh kaum mereka sendiri kelak!


Namun demikian, secara keSELURUHannya BN patut meRANGKA strategi baru untuk PRU ke-13 nanti.. Kita menJANGKAkan PRU ke-13 akan berlaku dalam tempoh 1 tahun dari sekarang.. IRONInya, PRN Sarawak kali ini ternyata telah memBUKA mata DS Najib dan TS Muhyiddin betapa tidak berTERIMA kasihnya satu kaum yang terang-terang menyokong DAP walaupun BN selama ini tidak pernah GAGAL membantu mereka.. UMUM mengetahui ramai di kalangan kaum yang diMAKSUDkan berjaya mengumpul keKAYAan melebihi kaum majoriti Melayu/BUMIPUTERA dan PRIBUMI di negara ini selama BN memerintah tetapi atas sifat TAMAK turun-temurun kaum ini, mereka menjadi seperti ANJING yang mengGIGIT tangan si pemberi MAKAN! Sudah TIBA masanya BN terpaksa ber'KASAR' sedikit dengan kaum ini mulai sekarang!

Nak tak nak, BN kenalah menerima HAKIKAT bahawa:-

1) PRU-13 nanti akan mengulangi SENARIO PRU tahun 1969 yang menyaksikan pertembungan POLITIK berasakan KAUM..

2) Sudah tiba MASAnya BN mengubah penDEKATan terutamanya apabila berURUSAN dengan kaum yang dikeTAHUi penyokong TEGAR DAP ini.. Nyata sekali mereka tidak mengHARGAi konsep 1 Malaysia walaupun dah naik PENAT DS Najib menerangkan kepada mereka..

3) UMNO dan parti-parti yang berCIRIkan PRIBUMI seperti PBB sepatutnya mula menDEKATkan diri dengan kaum masing-masing dan menjaga kePENTINGan mereka..

4) Para pemimpin UMNO pun berhentilah dari 'diTAJA' oleh tokey-tokey kaum penyokong tegar DAP ini untuk kegiatan POLITIK mereka! Sampai bila nak mengKHIANATi bangsa sendiri?

5) Sudah tiba masanya DS Najib bertindak menukarkan kepimpinan Pemuda BN dari UMNO dan diganti dengan Pemuda BN dari PBB atau mana-mana parti PRIBUMI Sarawak.. Nyata sekali mereka lebih PATRIOTIK dan sayangkan BANGSA berbanding Ketua Pemuda UMNO pesalah POLITIK WANG sendiri!

6) Blogger pro-UMNO/BN atau pro Melayu/BUMIPUTERA + PRIBUMI juga sewajarnya bersatu dan berKONGSI maklumat untuk menghadapi PRU ke-13.. Kita HAIRAN dengan SIKAP beberapa BLOGGER pro-UMNO/BN yang lebih suka membuat RAMALAN ala-ala Tok Nujum tak bertauliah tentang menang-KALAH berbanding berJUANG habis-habisan menDEDAHkan keLEMAHan pihak lawan sampai ke saat-saat akhir semasa PRN Sarawak kali ini!

Kita bukan meBERITAHU perkara RETORIK dalam BLOG ini.. Kita bercerita tentang perkara yang terang-terang berlaku depan MATA sekarang.. Adalah jelas pertembungan POLITIK sedemikian akan berlaku pada PRU ke-13 nanti.. Apakah UMNO/BN yakin akan kekal dipilih RAKYAT jika mengekalan strategi sedia ada dan mengetepikan kaum Melayu/BUMIPUTERA? Nyata sekali MB-MB UMNO di Semenanjung patut berGURU dengan Pehin Sri Taib jika mahu mengekalkan keKUASAan UMNO di negeri masing-masing!

Orang Melayu/BUMIPUTERA amat mengHARAPkan agar UMNO kembali menDEKATi mereka seperti era kepimpinan 4 PM terdahulu.. UMNO jugak mempunyai tugas BERAT untuk memulihkan PERSEPSI generasi muda Melayu/BUMIPUTERA yang semakin diLALAIkan dengan hiburan berUNSUR Hedonisme! DiSARANkan agar pendekatan berUNSURkan ISLAM dilakukan.. Kalau diLIHAT komen-komen generasi muda ini dalam BLOG, Facebook dan Twitter, nyata sekali mereka hilang ARAH tuju sebagai orang Melayu beragama ISLAM hingga ada yang tidak KISAH dengan masa depan mereka di NEGARA ini! Ini semua kerana UNSUR peROSAK yang berselindung di sebalik nama 'NEW POLITIC' yang dipelopori oleh Ketua Pemuda UMNO peSALAH politik WANG dan kuncu-kuncunya seperti TM IPT!

SOALnya sekarang mampukan DS Najib dan TS Muhyiddin bertindak CEPAT untuk mengubah penDEKATan sebelum tibanya PRU ke-13 nanti?

Wallahualam..

1 comment:

Zakir said...

SEkarang, telah tiba masanya kerajaan BN perlu mempertimbangkan kembali konsep 'ambil hati' kepada masyarakat cina, bukan sahaja di sarawak, tetapi juga di seluruh semenanjung. Ibarat tidak mengenang budi, bunga yang kerajaan beri, najis pula yang dibaling balik kepada kerajaan. Telah terlalu banyak kemudahan khas kepada kaum cina kerajaan berikan, telah tidak tersenarai permintaan2 mereka yang telah kerajaan tunaikan termasuklah permintaan yang kelihatan amat berat sebelah dan terlalu 'perkauman', malahan kerajaan dilihat begitu ambil berat setiap hal ehwal masyarat cina di negara ini. Tetapi, mereka tidak pernah menghargai, apatah lagi membalas jasa budi kerajaan ini. PRN Sarawak baru2 ini yang menunjukkan 50% masyarakat cina terutama di bandar2 tidak menyahut seruan kerajaan tetapi semakin kuat berpihak kepada pembangkang perkauman (DAP) memberi gambaran sebenar bagaimanakan hati perasaan bangsa yang satu ini.

Justeru, kerajaan perlu lebih realistik dan seimbang dalam melaksanakan permintaan setiap kaum di negara ini dan mengutamakan dahulu rakyat yang benar2 mengenang budi. Betapa ramainya kumpulan rakyat yang menyokong kerajaan BN selama ini yang perlu diberikan pembelaan (bukan pembelaan individu semata2, tetapi membela nasib kaum tersebut secara kolektif dalam segenap segi dengan mengutamakan ekonomi, kemudahan infrasruktur tempat tinggal, pendidikan dan pemilikan harta). Jika sebelum ini, kerajaan kelihatan cuba mengambil hati pengndi2 cina dengan harapan mereka memihak kepada kerajaan sehinggalah kerajaan kelihatan seolah2 mengetepikan keperluan prasarana kaum lain yang 'totok' menyebelahi kerajaan, kini sepatutnya kerajaan melebihkan kumpulan yang berjasa ini dengan memberi keutamaan kepada mereka dahulu dalam apa jua segi. Ini kerana, dari merekalah kerajaan dapat mengekalkan kuasa memerintah sehingga hari ini, termasuk di sarawak.

Janganlah kerana terlalu ingin mengambil hati kaum yang ternyata tidak pernah mengenang jasa ini mengakibatkan kaum2 yang sejak sekian lama setia kepada kerajaan 'merajuk hati' dan kecewa. Jika perasaan kumpulan ini tidak dijaga sebaiknya, natijahnya amat besar sekali kepada pengekalan kuasa BN di masa akan datang. Pengalaman tsunami PRU 12 lepas cukup mengajar kerajaan akan berkuasanya rakyat jelata. Kerajaan perlu mengutamakan rakyat yang menyokong kerajaan dahulu, kemudian barulah kepada rakyat yang tidak mengenang budi itu. Dan biarlah kumpulan yang satu lagi itu dengan dunia mereka sendiri bersama2 parti pembangkang hingga mereka sendiri sedar kedudukan mereka dan biarlah perasaan sayangkan negara ini datang secara semulajadi dari benak hati mereka sendiri. Cinta tidak boleh dijual beli, tetapi mengajar betapa berharganya cinta itu perlu diasuh supaya manusia2 yang buta hati itu sedar di mana bumi di pijak, di situlah sepatutnya langit di junjung.

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS