DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Monday, November 26, 2012

RINTIHan dan DILEMA DS Najib yang diperSETANkan oleh ahli-ahli UMNO sendiri..



ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Kita PERHATIkan ada beberapa juruBLOG mengKRITIK DS Najib sempena PAU kali ini kerana mereka meLIHAT dasar DS Najib yang terlalu LIBERAL terhadap kaum bukan Melayu/BUMIPUTERA.. Ini menyebabkan kaum bukan Melayu/BUMIPUTERA naik 'TOCANG' hingga ada yang mengGUNAkan pemBOHONGan untuk membuat TUNTUTAN seperti apa yang berlaku HARI ini apabila kaum peMAKAN BABI berHIMPUN memBANTAH Kilang LYNAS dan Pelan PemBANGUNan Pendidikan Malaysia (PPPM).. Para juruBLOG tersebut meLIHAT dasar LIBERAL DS Najib sebagai PUNCA dan menyisihkan kePENTINGan kaum Melayu/BUMIPUTERA..

Kita tak menyalahkan para juruBLOG yang mengKRITIK sedemikian.. Mereka mengKRITIK kerana SAYANGkan bangsa mereka yang dilanda pemBOHONGan demi pemBOHONGan oleh kaum peMAKAN BABI yang diMAKSUDkan.. Namun demikian, kita ingin mengajak para juruBLOG tersebut agar melihat jugak keDUDUKan DS Najib pada HARI ini.. Kita terasa SIMPATI jugak dengan dia.. Kenapa kita KATAkan sedemikian? TerBUKTI SUKAR untuk DS Najib memulihkan UMNO/BN selepas PRU-12 lalu.. Kalau PRESIDEN Obama pun mengaku SUKAR untuk memulihkan keROSAKkan yang dilakukan Bush.JR, begitu jugak DS Najib..

Hari ini DS Najib berada dalam keDUDUKan TIDAK MENANG dan TIDAK jugak KALAH.. UMNO TIDAK mendapat SOKONGan Melayu/BUMIPUTERA seperti mana yang diNIKMATi semasa ZAMAN 4 PM terDAHULU.. SUKAR untuk UMNO memulihkan SOKONGan kaum Melayu/BUMIPUTERA pada tahap 70% seperti PRU-11.. HAKIKAT inilah yang terpaksa diTELAN DS Najib.. Bukan SALAHnya tetapi SALAH ahli-ahli UMNO sendiri semasa ZAMAN PM ke-5 telah menerima BULAT-BULAT keAHLIan para MALAUN berOTAK LIBERAL menerusi Pemuda UMNO! UMNO sendiri telah diLIBERALkan bila mengangkat para MALAUN ini sebagai PEMIMPIN!

Apakah DS Najib yang memilih para PEMIMPIN sebegini? TIDAK.. DS Najib hanya menJAWAT JAWATAN PRESIDEN UMNO selepas para MALAUN begini diNAIKkan.. Para MALAUN berOTAK LIBERAL ini bukan sahaja berKUASA dalam UMNO, malah diSERAPkan jugak dalam agensi kerajaan dan jugak GLC-GLC.. Sudah tentu DS Najib TIDAK mampu memBERSIHkan UMNO kerana UMNO sendiri TIDAK diSOKONG 100% oleh golongan NASIONALIS Melayu/BUMIPUTERA selepas PRU-12.. Nak TAK nak, DS Najib terpaksalah BEKERJA dengan para MALAUN tersebut hinggalah pemilihan UMNO diJALANkan semula.. Itu pun jika UMNO masih MENANG PRU-13!

RINTIHan DS Najib ini sebenarnya telah pun diSUARAkan dalam WAWANCARA dengan BERNAMA dan UTUSAN Malaysia sempena PerHIMPUNan AGONG UMNO..

SOALAN: Ada pendapat Umno sukar uruskan sebahagian Ketua Bahagian kerana dianggap sebagai 'warlord'. Bagaimana nak tangani perkata ini?

NAJIB: Itu termasuklah disiplin organisasi. Termasuk kita semua. Kalau kita tak terima arahan mengikut 'chain of command', maknanya kita dah melanggar disiplin dan akibatnya kita boleh kalah dalam perang. Dah terbukti dalam banyak sejarah. Saya sebut tadi Perang Badar, Uhud dan perang-perang lain. Juga peristiwa pilihan raya sebelum ini. Ada kawasan kita patut menang tapi kita kalah bila tiada disiplin organisasi.

SOALAN: Sejauh mana disiplin dah bertambah baik sejak Datuk Seri menerajui Umno dan BN?

NAJIB: Mereka dah beri ikrar dan pengakuan. Tun Mahathir pun bantu, jumpa mereka, dah angkat tangan sumpah pengakuan. Dalam perhimpunan agung pun dah berikrar. Saya tak berupaya buat lebih daripada itu. Saya dah buat apa yang boleh saya buat. Jadi terserah kepada tubuh badan sendirilah. Kalau mereka tak langgar sumpah... saya tak tahulah. Itu terserah kepada mereka. Itu antara mereka dengan Tuhan.

BerDASARkan TRANSKRIP di atas, DS Najib sendiri mengakui keSUKARan beliau untuk mengawal SIKAP para MALAUN berOTAK LIBERAL yang hari ini menjadi PEMIMPIN UMNO di peringkat PUSAT, BAHAGIAN dan CAWANGAN.. DS Najib diLIHAT menyerahkan sendiri kepada ahli-ahli UMNO untuk menentukan keMENANGan mereka pada PRU-13 kali ini.. Kalau mereka TEKAD untuk memBERIkan keMENANGan kepada UMNO, mereka akan mematuhi DISIPLIN PARTI dan akan berJUANG dalam satu PASUKAN seperti yang diHASRATkan DS Najib..

Selanjutnya, di dalam WAWANCARA yang SAMA jugak DS Najib mengakui bahawa SOKONGan kaum bukan Melayu/BUMIPUTERA terUTAMAnya kaum peMAKAN BABI yang berTERASkan pemBOHONGan masih diRAGUkan.. KATAnya,

SOALAN: Banyak dengar remarks dari orang Cina, mereka suka Najib tapi tak suka parti. Seolah-olah perubahan yang berlaku dalam parti masih belum memenuhi apa yang masyarakat Cina mahu. Contohnya, ada suara-suara yang tak senada bila Datuk Seri cuba bentuk Umno menghadapi politik baru.

NAJIB: Dalam sistem sekarang ini, kalau mereka suka saya sebagai Perdana Menteri, mahu tidak mahu mereka perlu beri sokongan kepada parti. Kalau tak pihak lain yang akan jadi PM dan bukan saya. Maknanya orang lain yang dia tak nak jadi PM akan jadi PM. Dan tonggak dalam sistem kita ialah sesiapa yang jadi PM. Jadi kalau dia nak saya sebagai PM yang boleh bawa transformasi kepada negara kita sebagaimana yang mereka dah yakin selama ini, jadi mereka perlu beri sekongan kepada saya. ->KLIK<-


Kita NAMPAK bahawa DS Najib menegaskan kaum tersebut terpaksa menerima dirinya dan PARTInya jika mereka SUKAkan kePIMPINannya.. Secara JUJURnya, kita meRASAkan kaum tersebut sebenarnya lebih REALISTIK dalam beberapa PRU sebelum ini.. Namun demikian, kita HAIRAN kaum yang UMUMnya bersikap REALISTIK dalam segala HAL akhir-akhir ini mengGUNAkan pemBOHONGan sebagai MODAL POLITIK mereka termasuk dalam ISU Kilang LYNAS, Loji PETROLEUM Pengerang dan KES keMATIan TBH.. Ini sesuatu yang TIDAK boleh diMAAFkan dan SENTIMEN perKAUMan kaum ini jelas meNAMPAKkan keBODOHan!

KeSIMPULannya, DS Najib memang boleh diKRITIK.. Seseorang PEMIMPIN yang ENGGAN menerima KRITIKkan sepatutnya boleh diBAKUL-SAMPAHkan sahaja seperti Penasihat PKR anak-beranak, DINASTI Lim dan SINGH anak-beranak serta Pok Nik 'ALAIHISSALAM'.. Dalam SOAL kePIMPINan DS Najib, secara JUJURnya, kita TIDAK NAMPAK pun mana-mana PEMIMPIN yang lebih LAYAK selain dia pada HARI ini untuk menerajui sebuah NEGARA seperti Malaysia ini.. Ini yang patut kita SEDAR apabila mengKRITIK kePIMPINannya.. Jika UMNO sendiri menolak OTAK LIBERAL, sudah tentu PRESIDEN pun kena TERIMA.. SOALnya UMNO pada HARI ini menolak ke TIDAK kepala OTAK LIBERAL dalam PARTInya ini?

Wallahualam..

5 comments:

Ahmad said...

Apabila PM ke 5 resign, ahli UMNO dan org melayu kembali menaruh harapan kepada UMNO. malangnya Najib menolak sokongan org melayu ini dengan menunjukkan sikap tidak yakin dgn pengundi melayu. senario yg dilihat hari ini amat memalukan apabila PM yg berketurunan melayu dan memimpin parti melayu lebih cina drp cina. Saya org melayu dan pemimpin UMNO caw, tidak pernah rasanya maruah saya sebagai org melayu dan ahli UMNO tercemar seperti hari ini akibat perbuatan Najib. najib harus sedar org cina bukannya budak2.Org Cina tiada masalah dgn UMNO/BN, malah mereka menikmati faedah yg bukan sedikit semenjak UMNO/BN memerintah, tetapi mereka tidak mengundi BN kerana dasar bodoh Najib yg menguntungkan mereka selagi mereka mengundi pembangkang. Seharusnya Najib bersuara melayu, mengutamakan undi orng melayu dan membawa UMNO memenangi undi melayu dengan ini pastinya org cina juga akan kembali kepada MCA/BN untuk memastikan mereka ada suara ataupun memastikan melayu tidak menguasai sepenuhnya kerajaan. Tetapi dgn dasr Najib yg mengabai, memalukan serta menjauhkan undi melayu dari UMNO/BN maka pastinya cina akan tetap mengundi DAP. Maka Najib jadilah seperti pepatah yg dikejar tak dapat yang dikendong berciciran. Najib! sudah-sudahlah mengunakan kedudukkan yg diperolehi dari org melayu untuk menyembah cina. Tumpukan usaha memenangi hati dan undi melayu. biarkan MCA dan MIC menguruskan undi dari kaum mereka. Sekiranya Najib kembali kepada orng Melayu tugas MCA dan MIC bertambah mudah. dengarlah sama suara akar umbi dan orng melayu.

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Kita berSETUJU bahawa terdapat keLEMAHan dalam penDEKATan terhadap kaum Melayu/BUMIPUTERA.. Soalnya, adakah itu keLEMAHan DS Najib, kerajaan atau UMNO itu sendiri? DS Najib mungkin patut meLIHAT 'SIGNAL' sebenar daripada akar umbi UMNO dan RAKYAT bukannya berDASARkan laporan puak-puak berOTAK LIBERAL yang terBUKTI berjaya meMUSNAHkan UMNO sebelum ini..

Apa pun, kita TEGASkan di sini bahawa untuk setakat ini TIDAK ada PEMIMPIN lain yang LAYAK selain DS Najib.. Kalau RAKYAT menolak UMNO tapi MAHUkan DS Najib atau RAKYAT menolak DS Najib tetapi MAHUkan UMNO, keSUDAHannya adalah SAMA.. Di sinilah ahli-ahli UMNO patut meWUJUDkan PASUKAN yang berDISIPLIN dan JUJUR terhadap PARTInya..

Wallahualam..

Ahmad said...

Sepatutnya UMNO meletakkan dirinya sebagai pilihan untuk undi melayu. Dalam PAS yg tampak karut, UMNO patut ambil kesempatan untuk menjadi pilihan org melayu atau melayu tiada pilihan selain UMNO. Tetapi Najib membawa UMNO kepada keadaan yg menyebabkan melayu sukar mebuat pilihan. Takut pilih pilihan terakhir iaitu tidak keluar mengundi atau rosakkan undi.

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Dalam KONTEKS yang diNYATAkan, kenapa agaknya UMNO sendiri kena TUNGGU DS Najib dahulu baru nak TUNJUK diri sebagai PILIHan kepada orang Melayu? UMNO sendiri adalah PARTI Melayu, sepatutnya ahli-ahli UMNO TIDAK perlu merasa SEGAN untuk membela kePENTINGan Melayu dan AGAMAnya?

Dalam KONTEKS DS Najib, dia sebenarnya menjadi PM kepada sebuah negara MAJMUK yang MAJORITInya Melayu/BUMIPUTERA.. SENARIO sekarang sebagai PM dia semacam TIDAK boleh berPIHAK kepada mana-mana PIHAK pun tatkala SOKONGan orang Melayu masih TIDAK menentu.. UMNOlah sebagai PARTI patut meWAKILinya untuk berCAKAP kepada Melayu, meWAKILi orang Melayu dan memBELA Melayu..

Inilah perMAINan POLITIK yang RUMIT ketika ini.. Pada kita, yang MUSTAHAK adalah ahli-ahli UMNO sendiri perlu menunjukkan PARTI mereka memBELA Melayu dan menarik SOKONGan Melayu tanpa perlu menunggu ARAHAN DS Najib.. (Takkan DS Najib MARAH kot jika ahli UMNO bercakap tentang kePENTINGan Melayu?)..

Wallahualam..

Ahmad said...

Memang Najib xmarah Partinya bercakap tentang Melayu. Namun tindakan-tindakan kerajaan yg melukakan melayu. Banyak contoh boleh disebut. Sakit ati nak menulis disini contoh tindakan2 yg mengecewakan org melayu

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS