DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Tuesday, August 16, 2011

Demi perPADUan umat ISLAM, MUFTI & ULAMA wajar berMUZAKARAH dalam Majlis Fatwa Kebangsaan sebelum memutuskan sesuatu HUKUM..


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Selepas beberapa HARI terCETUSnya perBALAHan sesama umat ISLAM melalui isu pengGUNAan pemBESAR suara untuk BACAan ayat-ayat suci Al QURAN sebelum azan Subuh, hari ini Mufti Pulau Pinang TAMPIL memBERIkan penJELASan.. Walaupun kita mengHARGAi penjelasan berTULIS Tuan Mufti, namun ianya masih diLIHAT tidak menyelesaikan keKUSUTan terhadap larangan yang terkandung dalam Pekeliling JHEAIPP sebelum ini.. Dengan KATA lain, apakah HUKUM yang diPUTUSkan untuk pengGUNAan pemBESAR suara untuk BACAan ayat-ayat suci Al QURAN sebelum azan Subuh? 'Menyalahi hukum SYARAK', diBOLEHkan atau apa?

Dengan meRUJUK kepada kenyataan berTULIS Tuan Mufti sendiri di dalam PERKARA 3 dan 4 di bawah TAJUK: ASAS PERBINCANGAN DAN KUASA JABATAN MUFTI NEGERI PULAU PINANG,

3. Jika merujuk kehendak Seksyen 48 (1), (2), (3), (4), (5), (6) dan (7)
Enakmen Agama Islam (Negeri Pulau Pinang) 2004, berkaitan Tatacara
pembuatan fatwa, keputusan ini bukanlah satu fatwa.

4. Keputusan mesyuarat tersebut TIDAK DIWARTAKAN dan keputusan ini
adalah sebagai satu NASIHAT HUKUM yang sering diputuskan sama ada
melalui jawapan terus daripada Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang dari
semasa ke semasa atau dipohon pandangan terlebih dahulu daripada Ahli
Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang melalui Mesyuarat Jawatankuasa
Fatwa. Ia merupakan suatu keputusan HUKUM sebagai panduan serta
menjelaskan pandangan Islam tentang amalan tersebut kepada seluruh umat
Islam di negeri Pulau Pinang untuk diikuti dan dipatuhi.
->KLIK<-

Oleh itu, sebagai umat ISLAM, bolehkah kita mengatakan bahawa NASIHAT HUKUM itu adalah satu bentuk NASIHAT yang mana kita boleh PATUHi atau kita boleh melakukan SEBALIKnya berGANTUNG kepada suasana? Berbeza dengan FATWA yang mana ianya WAJIB diPATUHi oleh semua umat ISLAM, apakah status NASIHAT HUKUM ini? WAJIB diPATUHi? DiPATUHi sekiranya perlu atau ikut keadaan atau APA? Dengan KATA lain, berDOSAkah jika ada pihak ENGGAN mematuhi NASIHAT HUKUM ini? Seperti mana yang umat ISLAM seluruh dunia MAKLUM bahawa jika sesuatu perkara itu 'meLANGGAR Hukum SYARAK', jawapannya cuma SATU iaitu berDOSA.. Jadik bagaimana dalam SOAL ini?

Selanjutnya dengan meRUJUK kepada ULASAN SOHIBUS SAMAHAH DATO’ SERI MUFTI BERHUBUNG ISU BERKENAAN,

4. Walaupun bacaan Al-Quran dan zikir amatlah baik, namun kita tidak boleh
memaksa orang lain mendengar bacaan kita. Mungkin orang lain ingin
membacanya sendiri atau ingin membacanya pada waktu lain atau mereka
sedang sakit atau ada anak kecil yang sedang tidur atau mereka tidak
difardukan solat seperti wanita yang haid atau bukan Islam dan lain-lain.

5. Rasulullah S.A.W melarang mengangkat suara bacaan di masjid sehingga
mengganggu mereka yang lain yang sedang beribadah atau menyakitkan
orang lain. Jika mereka yang sedang berada di dalam masjid yang memang
bersedia untuk beribadah pun tidak dibenarkan untuk diangkat suara bacaan
sehingga mengganggu konsentrasi atau tumpuan terhadap solat mereka,
mana mungkin untuk menguatkan suara bacaan melalui pembesar sehingga
mengganggu mereka yang sedang berada di luar masjid.

6. Larangan ini adalah keputusan yang berlaku pada zaman yang belum ada
pembesar suara yang gangguannya tidaklah setakat mana hanyalah bagi
mereka yang berada di dalam masjid sahaja, bagaimana jika Rasulullah dan
para sahabat serta para ulamak dahulu melihat keadaan pembesar suara
pada zaman kita ini, dengan itu memang wajar arahan meminta dielakkan
bacaan-bacaan yang dibuat melalui pembesar suara yang boleh mengganggu orang luar dan dalam masjid. Mematuhi hal ini bukan kerana isu politik
semata, tetapi itu arahan Nabi Muhammad SAW dan juga menjaga Islam
yang harmoni.


BerHUBUNG dengan perkara 4 di atas, kita meLAHIRkan rasa keSYUKURan dan terima KASIH Tuan Mufti mengakui bacaan Al QURAN dan ZIKIR adalah BAIK.. Kita berSETUJU bahawa tidak perlu ada PAKSAan kepada seSIAPA pun untuk menDENGARnya.. Namun demikian, bagaimana pulak dengan pihak yang MAHU menDENGARnya pulak? Apakah perlu diNAFIkan hak mereka yang mahu menDENGAR bacaan Al QURAN dan ZIKIR? Tidakkah perlu diWUJUDkan garis PANDUAN yang dapat menyeIMBANGkan keperluan antara kedua PIHAK yang diMAKSUDkan? Adakah Pekeliling JHEAIPP sebelum ini menyatakan sebarang garis PANDUAN atau sekadar menyatakan 'Menyalahi hukum SYARAK'?

Berhubung dengan perkara 5 pulak, RASAnya semua sedia maklum HADIS yang diRIWAYATkan oleh Abu Said Al Khudri tersebut.. Namun demikian, SENARIO di dalam HADIS tersebut jelas menyatakan LARANGAN sedemikian apabila ada pihak ingin berSOLAT atau melakukan apa bentuk IBADAT berDEKATan dengan pihak yang sedang memBACA Al QURAN.. Secara SPESIFIKnya, tidak disebutkan dalam HADIS ianya berlaku pada waktu Subuh dan sebagainya.. Jika mengambil kira waktu Subuh, adakah pihak yang ingin SOLAT Fardhu Isya atau apa-apa SOLAT Sunat sebegitu LEWAT? Jangka masa antara Isya dan Subuh begitu PANJANG, kenapakah perlu SOLAT pada waktu sedemikian? Jika QIAMULLAIL sekali pun keBIASAannya WAKTU beberapa MINIT sebelum azan Subuh diisikan dengan bacaan ayat-ayat suci Al QURAN atau zikir? Jadik, apakah yang tidak KENA jika memBACA ayat-ayat suci Al Quran pada waktu sedemikian?

Kita SETUJU zaman Rasullullah SAW memang tidak ada pembesar SUARA seperti yang diNYATAkan dalam perkara 6.. Namun, HARI ini pembesar SUARA diGUNAkan hampir dalam semua aktiviti keAGAMAan seperti Khutbah Jumaat atau Hari Raya, Azan, bacaan dalam SOLAT, zikir MUNAJAT, selawat, TILAWAH dan banyak lagi.. Dengan KATA lain, kita tidak boleh meLIHAT keGUNAan pembesar SUARA ini dalam aktiviti agama ISLAM secara 'ANDAIAN' semata-mata.. Secara SPESIFIKnya apakah semua aktiviti yang diNYATAkan mengGUNAkan pembesar SUARA tersebut adalah diSIFATkan 'mengGANGGU orang luar dan dalam MASJID'? Apakah itu ARAHAN Nabi Muhammad SAW seperti yang diNYATAkan dalam perkara 6?

Sebagai umat yang mengIKUT sahaja apa kata ULAMA, kita ingin menyarankan agar pihak Tuan Mufti berBINCANG berhubung apa yang terCATAT dalam ULASAN tersebut bersama-sama para Mufti dan alim ULAMA lain di dalam Majlis Fatwa Kebangsaan demi keSEPAKATan umat.. Memang BENAR perSELISIHan pendapat adalah RAHMAT tetapi dalam KONTEKS di mana semua elemen keAGAMAan diperGUNAkan demi kePENTINGan POLITIK oleh Lebai PAS, Wahhabi dan Khawarij, hampir semua perkara yang terDAPAT perSELISIHan diGUNAkan untuk memecah-belahkan umat ISLAM sendiri.. Sebagai umat, kita hanya mengIKUT yang terBAIK tetapi untuk menCAPAI yang terBAIK itu memerlukan perBINCANGan, MUZAKARAH dan keSEPAKATan bukannya hanya diPUTUSkan melalui Surat Pekeliling sahaja!

Wallahualam..

3 comments:

Anonymous said...

Salam Bro,

Yang gua hairan tu kenapa boleh aje wakil rakyat kafir dari DAP masuk masjid berceramah politik guna pembesar suara? Ada siap masuk ruang solat betul2 kat tempat imam beri tazkirah. Ada gambar2 wakil rakyat DAP berdiri dalam masjid siap pegang mikrofon beri sepatah dua kata. Guna mikrofon (pembesar suara) apa? OK je puak2 PAS dan PKR. Tapi pelik bin ajaib di Penang, kena tekan sikit dgn DAP terus depa suruh jgn guna pembesar suara utk orang Muslim nak baca Quran. Haru dah Bro!

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Entahla..

Jelas dan terang dalam Al Quran kita disuruh membaca dan meperDENGARkan bacaannya..

Kalau nak salahkan SPEAKER, control aje lah Volume tu? Tak perlula sampai nak kata 'menyalahi hukum SYARAK' etc..

Buat GELAK dek orang KAFIR?

Wallahualam..

Anonymous said...

bacaan Ai Quran adakah termasuk tarhim yang dibacakan setiap sebelum subuh..kalau mulanya dikatakn menyalahi hukum syarak mcm mana sekarang jadi nasihat pula..malu pulak dengan bukan Islam bila berbalah benda mcm ni..majlis Fatwa Kebangsaan perlu keluarkan garis panduan sama berkaitan hal ini..

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS