DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Tuesday, April 16, 2013

ASALnya mampu MENANG 2/3 seluruh NEGARA, NAMPAK gayanya takat MENANG cukup MAKAN aje la..


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Sebelum apa-apa, kita ingin TEGASkan di sini bahawa sejak dahulu lagi BLOG kita ini TIDAK ada KAITAN dengan mana-mana PARTI POLITIK baik UMNO/BN dan tentu sekali bukannya PR.. Oleh itu, apa yang diPAPARkan dalam BLOG ini adalah pandangan kita sendiri berASASkan pemerhatian dan ILMU yang sedia ada.. Mungkin keterlaluan tetapi kita ingin KATAkan bahawa apa yang kita ada mungkin lebih BAIK daripada apa yang PARTI-PARTI POLITIK ini ada kerana bukan SEMUA ahli-ahli POLITIK baik dalam UMNO/BN mahu pun dalam PR ini TAHU mengGUNAkan OTAK! Oleh itu terPULANGlah kepada peNILAIan sendiri..

Kita meneliti NAMA-NAMA CALON UMNO/BN di setiap NEGERI yang diUMUMkan tadi.. Walaupun kita mengKAGUMi keSUNGGUHan UMNO/BN mengUMUMkan calon-calon BARU di Kedah dan Selangor, kita merasa agak RALAT apabila UMNO/BN Kelantan masih mengGUNAkan TAKTIK yang SAMA pada TAHUN 2004.. Ini terlalu berRISIKO dan apakah UMNO/BN Kelantan mahu terus menyeksa RAKYAT dengan RELA KALAH untuk entah ke berapa KALI pada PRU-13 ini? Selain itu, apakah BN Kelantan terlalu BODOH hingga menyangka Lebai-Lebai DUNGU PAS itu akan JATUH ke dalam PERANGKAP yang SAMA berKALI-KALI? 


Selain PRESIDEN PERKASA DATUK Ibrahim ALI, antara NAMA-NAMA lain yang sepatutnya 'MESRA' UMNO/BN tetapi TIDAK diCALONkan seperti DATUK Zul NORDIN ialah DATUK Hassan ALI dan DS Ong Tee KIAT di Selangor.. IRONInya, agak menJELIKkan apabila UMNO/BN di Kelantan pulak lebih rela SEDEKAHkan KERUSI DUN Guchil kepada sebuah PARTI KOMPONEN yang langsung TIDAK ada susur galur SEJARAH di Kelantan? PARTI KOMPONEN yang lebih LAYAK berTANDING di Perak, Selangor atau Negeri Sembilan telah diBERIkan keISTIMEWAan di Kelantan atas sebab yang TIDAK dikeTAHUi? Tak HAIRANlah mereka akan KALAH kerana mengABAIkan FAKTOR penyatuan yang telah kita nyatakan ini.. ->KLIK<-


Kita TIDAKlah terlalu OPTIMIS bahawa mereka yang mungkin TIDAK 'MESRA' BN ini adalah CALON yang akan memBERIkan keMENANGan kepada UMNO/BN.. Namun, PELUANG mereka ini sebenarnya jauh lebih CERAH berBANDING kawan-kawan 'LEVEL 4 Boys' Pemuda UMNO yang diBERIkan MUKA di DUN Ladang Terengganu dan PARLIMEN Kepala Batas.. SeKURANG-KURANGnya, mereka ini mampu atau mungkin menyekat keMENANGan cukup MAKAN seperti di Perak dan Selangor pada PRU-12.. Yang paling PENTING ialah JUMLAH para penyokong mereka jugak agak SIGNIFIKAN dan mungkin menjadi penentu kepada PRU-13.. 

Sebagai CONTOH di Pasir Mas, Kelantan.. Apabila DATUK Ibrahim ALI berTANDING BEBAS pada PRU-11, UMNO/BN GAGAL memBENTUK Kerajaan NEGERI kerana berlakunya perPECAHan UNDI di 3 DUN dalam kawasan PARLIMEN itu.. Kita PERCAYA ianya akan berlaku lagi pada PRU-13 kali ini.. DATUK Ibrahim ALI telah pun meNAMPAKkan keKECEWAannya.. ->KLIK<-

Pada 'CAI-CAI' UMNO, mereka melihat DATUK Ibrahim ALI sebagai pengKHIANAT tetapi bagi para penyokongnya di Pasir Mas pulak mereka meLIHAT UMNO pulak yang mengKHIANATi dia.. Ini yang mengecewakan pengUNDI.. Apakah peluang PARTI KOMPONEN BN tadi lebih CERAH berbanding dirinya pada PRU-13?


Itu dalam KES DATUK Ibrahim ALI.. Bagaimana pulak jika SENARIO yang SAMA berlaku pada DATUK Hassan ALI dan DS Ong Tee KIAT? Mereka mempunyai JUMLAH penyokong yang RAMAI dan jika berlaku perTANDINGan 3 PENJURU lagi, jangan HARAPlah UMNO/BN untuk MENANG.. Tak ke NAMPAK BODOHnya? Apakah UMNO/BN TAKUT para PEMIMPIN ini akan BELOT selepas mereka MENANG mengGUNAkan PLATFORM UMNO/BN? Hek elleh.. Habis tuh PEMIMPIN PARTI KOMPONEN dari Sabah yang keluar seperti Yong TECK Lee, Lajim Ukin dan Wilfred tuh apa CERITAnya? Itu bukan ke dari dalam 'KAIN' UMNO/BN ke?


UMNO/BN memang LUPA bahawa selepas PRU-12 lalu, bukan MAIN HEBAT lagi mereka diBENCI oleh RAKYAT.. MENANG TIPIS pun mereka hanya menunggu MASA untuk diTOLAK oleh RAKYAT.. Kalau bukan kerana NGO-NGO Melayu/ISLAM seperti PERKASA dan JATI yang kembali mengINGATkan UMNO tentang peranannya dalam BN, memang PRU-13 nih UMNO dah tinggal BENDERA aje! UMNO jangan terlalu ANGKUH bahawa ketika ini mereka sudah KUAT.. Jangan ingat 'CAI-CAI' UPAHan 'BOSS' Pemuda UMNO di INTERNET tuh mampu memperBODOHkan RAKYAT.. Ingat RAKYAT kat LUAR tak SEKOLAH ke?

Selain penyokong mereka, kita KHUATIR bahawa apa yang menyebabkan BN nyaris terSUNGKUR pada PRU-12 berULANG lagi pada PRU-13.. 'CAI-CAI' UPAHan 'BOSS' Pemuda UMNO sengaja MENIPU mengatakan bahawa UMNO/BN nyaris terSUNGKUR dahulu sebab SABOTAJ.. Sedangkan, HAKIKAT sebenarnya ialah keBONGOKkan mereka cuba memperBODOHkan RAKYAT itu menyebabkan RAKYAT mengajar CUKUP-CUKUP UMNO/BN pada PRU-12.. DiTAMBAH lagi dengan KRITIKkan terHEBAT TUN Dr. Mahathir yang MARAH melihat 'CAI-CAI' ini meLANCAUkan orang! Apakah UMNO/BN mahu mengULANGi lagi sejarah ini?

Patutlah TUN Dr. Mahathir SENGAJA diHANTAR sebagai WAKIL NEGARA ke pengKEBUMIan MENDIANG Margaret THATCHER.. Kalau beliau TAHU ini rupanya CALON UMNO/BN pada PRU-13, agaknya sudah pasti TERUK UMNO/BN diBELASAHnya!

Wallahualam..

3 comments:

Anonymous said...

ini ko blum mbil kira pencalonan si KJ pengkhianat bangsa tu... pencalonan KJ betul2 seperti menghina intelektual orng yng selama ini setia menyokong BN

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Tak KISAH kalau MALAUN tuh nak berTANDING tapi BIARkan dia seorang diri, jangan BAWAK sekali kawan-kawan PENYAKIT dia!

Ye la.. Kang dia arahkan Pemuda UMNO SABOTAJ nanti kang lagi kesian DS Najib tu..

Wallahualam..

Anonymous said...

aku ingat dah tersingkir dah mamat tu...katanya dalam tweet ke ape yang dia cakap kat najib dia nak berundur tapi dalam merajuk tu dia ada kata yang dia bertaraf seperti naib presiden UMNO yang tidak mempunyai jawatan kerajaan...dia lupa dia tu pengerusi punb...punb tu bukan kerajaan punya ke menantu flip flop...adus2...

orang macam gini pun najib nak lagi..sedih2..lepas pru stat serang muhyidin dulu...buat kerja tak abik pandangan orang..terutamanya orang pendidikan terutamanya guru...

nama kementerian pun pelik dah..kementerian pelajaran...tapi kalau apa2 pengumuman...sektor pendidikan,wawasan pendidikan...pendidikan itu dan ini..tapi kemeneterian nama pelajaran...muhyidin dah sama outdated ke macam nama kementerian dia..selamat berjaya tan sri

budakteranung

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS