Kadang-kadang kita terlupa yang kita hanya menumpang di bumi ini.. Kita terlupa kuasa yang kita ada hanya sementara.. Kita lupa bila kita berlagak Tuan sedangkan kita hanyalah hamba dan macai.. Kita lupa sifat-sifat MAZMUMAH yang ada pada manusia..
DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong
Para Pembaca
HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
DOA KITA SEMUA
Thursday, June 09, 2011
Kerajaan VS Lanun-Lanun KORPORAT dalam GLC, Siapa mengawal siapa?
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Antara sebab kerajaan melaksanakan dasar penSWASTAan, ialah untuk mengurangkan BEBAN kewangan kerajaan di samping itu, meningkatkan tahap profesionalisme di kalangan para pekerja.. Untuk itu, beberapa agensi atau jabatan kerajaan yang sebelum ini mewakili kerajaan memberikan KHIDMAT untuk rakyat telah diSWASTAkan seperti TNB, TM, KTM dan banyak lagi.. Di samping itu, kerajaan jugak mempunyai pegangan SAHAM dalam beberapa syarikat asing yang diambil alih seperti MMC, Sime Darby dan lain-lain.. Melalui penubuhan beberapa badan kerajaan seperti HICOM, PNB, LTAT, Petronas dan Tabung Haji, kerajaan memilikki pegangan pulak di dalam beberapa syarikat lain atau melalui anak-anak syarikat yang diTUBUHkan.. Akhirnya semua entiti ini dikenali oleh RAKYAT sebagai 'Government Linked Company' atau GLC..
Pada AWALnya, memang kita lihat banyak keBAIKkan daripada dasar kerajaan ini.. Memang kita melihat peningkatan KUALITI dalam perKHIDMATan mereka seterusnya berjaya memBERIkan pulangan yang LUMAYAN kepada pendapatan kerajaan.. Seterusnya, RAKYAT jugak mendapat pekerjaan berbentuk keMAHIRan tinggi dan ini semua akhirnya akan meRANCAKkan pertumbuhan ekonomi negara.. Namun, itu semua semasa zaman awal atau lebih tepat lagi, semasa Tun Mahathir masih menjawat jawatan PM.. Tun Mahathir sering memantau PRESTASI dan perkembangan GLC-GLC ini dan diFAHAMkan sesiapa yang mengetuai GLC-GLC ini selalu dikehendakki menyediakan laporan untuk diteliti oleh Tun.. Dengan kata lain, Pengerusi, CEO atau sebagainya tak BOLEH la buat GLC-GLC ini macam 'MAK BAPAK' diorang punya..
Hubungan antara GLC dengan kerajaan ibarat aur dengan tebing.. Kerajaan menyediakan prospek perniagaan, GLC pulak menyediakan perKHIDMATan kepada RAKYAT meWAKILi pihak kerajaan.. Malah semasa krisis ekonomi pun kita saling melihat kerjasama 'WIN-WIN' antara kerajaan dengan GLC.. Namun, apabila Tun bersara, kita meLIHAT makin banyak LANUN-LANUN Korporat masuk dan menguasai GLC-GLC melalui pengaruh tokoh-tokoh POLITIK tertentu khususnya dalam UMNO.. Tak kurang jugak tokoh-tokoh POLITIK dalam UMNO sendiri turut sama 'tumpang SEKAKI' walaupun diorang nih meniaga goreng pisang tepi JALAN pun belum tentu orang nak BELI! Ini telah menJEJASkan KUALITI perKHIDMATan GLC-GLC kepada RAKYAT seterusnya menJADIkan GLC-GLC bersifat 'MONEY Oriented' iaitu menjadi TAMAK, menindas dan mengABAIkan objektif asal penubuhan mereka terhadap NEGARA..
Hari ini meLIHAT satu demi satu keKECOHan dalam UDA dan sebelum ini dalam Sime Darby, Maybank, MAS, Proton dan banyak lagi.. Kita jugak melihat GLC-GLC seakan tidak memBANTU kerajaan sebaliknya menekan RAKYAT dalam keNAIKkan servis CAJ atau bayaran BULANan mereka seperti TNB, Astro, Pos Malaysia dan sudah tentunya bank-bank TEMPATAN yang mana kerajaan ada pegangan SAHAM.. Itu belum lagi kita menyentuh tentang KUALITI yang merudum seperti perKHIDMATan awam di bawah Rapid KL, pemBERSIHan seperti Alam Flora dan lain-lain.. Kenapa ini berlaku? Ini kerana GLC-GLC ini sudah 'KORUP' dari segi pengurusan akibat terlampau banyak POLITIKING.. Jelas sekali bukan semua yang pegang JAWATAN dalam GLC-GLC ini adalah orang yang LAYAK sebaliknya adalah LANUN-LANUN Korporat seperti yang kita SEBUT..
Kalau dari segi jumlah SIJIL atau bab pandai berCAKAP, memang LANUN-LANUN Korporat ini tidak ada tandingan.. Mungkin sebab itulah kepimpinan kerajaan mudah 'terPESONA' dan meLANTIK mereka ke jawatan-jawatan tinggi dalam GLC-GLC.. Namun, itu semua tidak menJAMIN bahawa mereka akan memBERIkan KHIDMAT terbaik, apatah lagi menJADIkan RAKYAT kagum seterusnya memuji kerajaan kerana melantik mereka nih.. Ada LANUN-LANUN Korporat meRASAkan mereka sahaja yang BIJAK pandai kerana mungkin LULUS dari Oxford / Cambridge / Harvard dan mereka je LAYAK menguruskan GLC-GLC ini.. LANUN-LANUN Korporat di kalangan tokoh-tokoh POLITIK pulak menguruskan GLC-GLC ini mengikut kePENTINGan POLITIK mereka sendiri.. Memang TIDAK ada pun yang RASAkan bahawa menguruskan GLC-GLC adalah sebagai satu bentuk AMANAH untuk RAKYAT dan negara!
Adakah kerajaan mampu mengawal LANUN-LANUN Korporat ini? Kita KATAkan tidak.. MeLAINkan jika DS Najib mengubah dirinya menJADI seperti Tun Mahathir, mungkin LANUN-LANUN Korporat ini dapat diKURANGkan kalau pun tidak dapat diBANTERAS sepenuhnya.. Jika DS Najib berTEGAS, LANUN-LANUN Korporat ini akan berTINDAK balas secara 'DOWNGRADED'kan KUALITI perKHIDMATan GLC-GLC ini untuk menimbulkan keBENCIan RAKYAT kepada kerajaan.. Tak MUSTAHIL pun LANUN-LANUN Korporat itu akan berkerjasama dengan pihak pemBANGKANG asalkan keDUDUKkan mereka terjamin.. Inilah masalahnya apabila UMNO sebagai tonggak kerajaan begitu LEMAH akibat 'GATAL' sangat menyelitkan pengamal POLITIK WANG dalam parti.. Yang NYATAnya, RAKYAT menilai PRESTASI GLC-GLC ini sebagai CERMINAN kepada PRESTASI kerajaan ini sendiri!
Nak BERSIHkan GLC-GLC ini dari LANUN-LANUN Korporat memang BOLEH tetapi PAYAH.. Apa pun DS Najib sendiri kena selalu TURUN padang secara mengejut untuk LIHAT sendiri dan memantau PRESTASI GLC-GLC yang diKUASAi oleh LANUN-LANUN Korporat ini.. Inilah AMALAN yang pernah dan selalu diLAKUkan oleh Tun Mahathir sendiri dahulu.. Sebab itulah beliau mampu menangani apa sahaja KRISIS dengan BAIK kerana beliau sendiri memantau apa yang berlaku di SEKELILINGnya.. Sikap beliau ini lah menyebabkan negara kita mampu berDAYA saing dan GLC-GLC kita tidak menjadi penindas kepada RAKYAT sendiri..
Wallahualam..
Labels:
Sekeliling kita
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA
KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?
Melayu dikhianati?
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM
KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
No comments:
Post a Comment