Kadang-kadang kita terlupa yang kita hanya menumpang di bumi ini.. Kita terlupa kuasa yang kita ada hanya sementara.. Kita lupa bila kita berlagak Tuan sedangkan kita hanyalah hamba dan macai.. Kita lupa sifat-sifat MAZMUMAH yang ada pada manusia..
DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong
Para Pembaca
HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
DOA KITA SEMUA
Sunday, June 19, 2011
Show a MIRROR to your BOSS first before CRITICIZING other country's LEADER!
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Antara pemimpin di Afrika yang TIDAK diSENANGi oleh kuasa-kuasa Barat dan mungkin jugak oleh RAKYAT di negaranya sendiri ialah Presiden Robert Mugabe dari Zimbabwe dan Omar Hassan Al Bashir dari Sudan.. Walaupun mereka ini sering menampakkan MUKAnya sebagai suara negara DUNIA ke-3, TETAPI penampilannya diselubungi dengan kisah-kisah yang KONTROVERSI seperti diKATAkan menZALIMI rakyatnya, bersikap DIKTATOR dan AUTOKRATIK.. KeBANYAKkan RAKYAT Malaysia jugak tidak TAHU samada BENAR atau TIDAK kerana maklumat atau BERITA yang diperolehi berKENAan pemimpin sebegini selalunya datang dari media Barat yang sudah TENTUnya akan memBERIkan gambaran sehabis BURUK..
Kita TAK nafikan jugak bahawa mungkin BENAR pemimpin sebegini adalah seperti yang diGAMBARkan oleh media Barat.. Namun, kita jugak harus SEDAR bahawa dalam menJALINkan hubungan DIPLOMATIK, sebenarnya RAKYAT sesebuah NEGARA menJALINkan hubungan dengan RAKYAT sesebuah NEGARA yang LAIN.. Dengan ertikata lain, hubungan DIPLOMATIK seharusnya tidak akan dan tidak patut diJEJASkan walaupun pemimpinnya berUBAH.. Malah, sesebuah NEGARA walaupun mempunyai pemimpin yang ZALIM, hubungan DIPLOMATIK tetap akan terjalin kerana ianya lebih kepada hubungan RAKYAT sesama RAKYAT.. Prinsip ini sebenarnya bukan BARU pun.. Malah telah wujud sejak zaman dahulu lagi..
Oleh itu, ramai RAKYAT kita diperBODOHkan dek ahli-ahli POLITIK yang berKIBLATkan kepada kuasa-kuasa Barat dalam bab hubungan DIPLOMATIK ini.. Sesetengah ahli POLITIK kita begitu BONGOK kerana tidak SEDAR pun bahawa Malaysia sebagai sebuah negara yang MERDEKA bebas menJALINkan hubungan DIPLOMATIK dengan mana-mana negara sekali pun! Sejak MERDEKA, kita menjalinkan hubungan dengan China, Soviet, Korea Utara malah dengan Iraq dan Iran yang diLABELkan sebagai 'AXIS of Evil' oleh kuasa-kuasa Barat? Kenapa kita TIDAK mengikut sahaja kehendak kuasa Barat? Kita patut SEDAR bahawa keMERDEKAan kita sia-sia sahaja jika kita masih TUNDUK kepada kehendak orang LAIN KHUSUSnya untuk hubungan DIPLOMATIK..
Nak diJADIKkan cerita, adalah pulak seorang ahli POLITIK yang mana 'BOSS'nya KEMPUNAN nak bermastautin di Putrajaya pada 16 September 2008 lalu memandai-mandai nak meRACUN pemikiran RAKYAT agar menolak keHADIRan para pemimpin seperti Robert Mugabe dan jugak Omar Hassan.. ->KLIK<-
Kita pun tak tau SAKIT ke apa dia nih.. Jemputan ke atas kedua-dua pemimpin ini adalah atas KAPASITI sebagai Ketua Kerajaan yang menJALINkan hubungan DIPLOMATIK dengan negara ini.. Walau siapa pun yang menjadi Ketua Kerajaan negara tersebut, mereka tetap akan diJEMPUT untuk mengHADIRi Dialog Antarabangsa Langkawi (LID) selagi negara masing-masing ada hubungan DIPLOMATIK dengan Malaysia.. Apakah Majlis Dialog seperti LID adalah terTUTUP hinggakan kita kena 'PILIH BULU' untuk jemput siapa-siapa?
Mugabe dan Omar Hassan mungkin berMASALAH di negara masing-masing TETAPI apakah mereka ada 'CARI PASAL' dengan sesiapa RAKYAT negara ini? Apakah 'STANDARD' Malaysia hanya perlu menJEMPUT Yahudi ZIONIS Neo-Con yang berlumuran DARAH umat ISLAM tetapi RAPAT dengan 'BOSS' kepada ahli POLITIK itu sahaja sebagai TETAMU ke negara ini? Kalau inilah 'MINDSET' yang ada dalam kepala HOTAK ahli-ahli POLITIK kita, jangan terKEJUT kalau kita negara kita akan MUNDUR beberapa RATUS tahun ke belakang.. Apa yang hendak kita capai jika kita asyik nak berMUSUHan dengan orang yang TIDAK pun berMUSUHan dengan kita? Tak ke BODOH lagi BAHLOL namanya?
Seperti kita sebut sebelum ini, mungkin Mugabe dan Omar Hassan diGAMBARkan sebagai pemimpin yang BURUK atau DIKTATOR.. Namun demikian, RASAnya mereka TIDAKlah seTERUK seorang pemimpin sebuah parti POLITIK di Malaysia yang mana sedang mengHADAPi kes MAHKAMAH kerana 'menJUBOR' orang? Malah dia jugak diSYAKki sebagai 'Lelaki Y' yang mana video SEKSnya dengan seorang amoi Cina tersebar secara 'ONLINE' dan boleh diTONTON oleh sesiapa sahaja.. Kebetulanlah pulak pemimpin parti POLITIK nih adalah 'BOSS' kepada ahli POLITIK yang menentang keHADIRan Mugabe dan Omar Hassan ke LID.. Yang PELIKnya, seburuk-buruk kedua-dua pemimpin tersebut, RASAnya tak pernah dengar lagi mereka terlibat dengan KES masalah SEKSUAL seperti 'BOSS' ahli POLITIK tu.. KAH!KAH!KAH!
Cuba BAYANGkan kalau pemimpin NEGARA ini adalah individu yang mana DNAnya diJUMPAi dalam JUBOR lelaki? Tambah pulak individu ini jugak MUKAnya menyerupai 'LELAKI Y' dalam video SEKS yang mana pihak yang menDEDAHkan video tersebut HARAM tak diSAMAN pun oleh individu tersebut bagi memBERSIHkan namanya? Kalau Malaysia nih negara Barat, mungkinlah kita boleh kata ITU adalah hak ASASI inidividu tersebut, MALANGnya Malaysia bukan negara Barat.. Kalau orang macam nih jadik pemimpin Malaysia, maunye warga Afrika yang diKATAkan mundur pun GELAK terguling-guling melihat siapa PEMIMPIN negara nih! Mereka mungkin pilih DIKTATOR sebagai pemimpin TETAPI mustahil individu yang nafsu SEKSnya sebegini diPILIH jadik pemimpin mereka! Mungkin warga Afrika JUGAK jauh lebih CERDIK buat PILIHAN jika mereka berPELUANG memilih kepemimpinan PAS semasa MUKTAMAR baru-baru ini? KAH!KAH!KAH!
Seorang PEMIMPIN yang BAIK, dia kena selalu TILIK muka depan CERMIN.. Sekurangnya-kurangnya sebelum memBANDINGkan orang, mungkin la nampak apa keLEMAHan sendiri.. Ini tengok CERMIN sebelum 'meRATAH' amoi Cina aje, mananya nak NAMPAK.. Bila orang tanya pasal 'Jam Omega' aje, mula melalut tak tentu HALA.. Mugabe atau Omar Hassan pun rasanya tak MALU tunjukkan JAM tangan mereka kalau ditanya oleh para WARTAWAN! KAH!KAH!KAH!
Wallahualam..
Labels:
Cerita Antarabangsa
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA
KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?
Melayu dikhianati?
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM
KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
No comments:
Post a Comment