Kadang-kadang kita terlupa yang kita hanya menumpang di bumi ini.. Kita terlupa kuasa yang kita ada hanya sementara.. Kita lupa bila kita berlagak Tuan sedangkan kita hanyalah hamba dan macai.. Kita lupa sifat-sifat MAZMUMAH yang ada pada manusia..
DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong
Para Pembaca
HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
DOA KITA SEMUA
Friday, June 17, 2011
PM should asks this Minister to LEARN on DIPLOMATIC relationship from DS Rosmah..
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Esok Malaysia akan menganjurkan Dialog Antarabangsa Langkawi (LID).. Seperti LID sebelum ini, Malaysia dijangka menerima kunjungan DELEGASI daripada negara-negara memBANGUN atau negara dunia ke-3 terUTAMAnya dari Afrika.. LID ini sebenarnya bertujuan untuk mengERATkan hubungan DIPLOMATIK antara Malaysia dengan negara-negara memBANGUN di samping bertukar-tukar FIKIRan, berDIALOG dan mencari jalan keluar untuk ISU-ISU tertentu yang dihadapi oleh negara-negara memBANGUN.. Malangnya, LID kali ini bukan lagi GAH seperti masa ianya mula-mula diANJURkan.. Ini kerana wujudnya sikap BURUK beberapa pimpinan kerajaan berTARAF Menteri yang BONGOK dan GAGAL memahami kenapa LID ini diadakan..
Kita MAKLUM memang ada di antara negara-negara yang diJEMPUT adalah negara-negara yang tidak diSUKAi oleh US atau negara-negara Barat.. Malah, antara pemimpin yang diJEMPUT ke LID ada jugak yang diLABELkan sebagai DIKTATOR, pemBUNUH dan sebagainya oleh negara-negara Barat.. Namun, sebagai sebuah negara BEBAS dan berhak menentukan sendiri dasar LUARnya, Malaysia seharusnya tidak perlu pun terikut-ikut dengan mereka.. Sebagai pemimpin negara, DS Najib seharusnya sedar keUNIKkan dasar LUAR negara ini yang tidak masuk campur urusan DALAMan negara lain, tidak berMUSUH dengan mana-mana negara dan sentiasa mengelakkan SENGKETA.. DS Najib patut membaca buku 'A Doctor In The House' tulisan Tun Dr. Mahathir tentang bagaimana beliau merangka hubungan DIPLOMATIK negara hingga dikenali di persada antarabangsa.. Tun memilih untuk meRAPATkan hubungan dengan negara-negara membangun dan negara-negara dunia ke-3 kerana ingin Malaysia merintis HUBUNGAN berbentuk DIPLOMATIK dan EKONOMI yang kelak akan mengUNTUNGkan negara..
Apa yang dilakukan oleh Tun dalam KONTEKS hubungan DIPLOMATIK bukanlah perkara baru.. Ianya diRINTIS sendiri oleh bapa DS Najib iaitu allahyarham Tun Razak apabila beliau mengadakan hubungan DIPLOMATIK dengan negara-negara Komunis seperti China dan Soviet.. Apakah SUKAR bagi DS Najib untuk mengekalkan hubungan DIPLOMATIK sebegini dan pada masa yang SAMA mengARAHkan para Menteri Kabinetnya sendiri sentiasa mematuhinya? Terus-terang katalah, kita sangat MALU dengan KENYATAAN yang boleh diSIFATkan BONGOK oleh seorang Menteri Kabinet DS Najib berhubung jemputan untuk pemimpin Sudan, HJ Omar Hassan Al Bashir sempena LID kali ini.. Menurut Menteri tersebut,
"The presence of Sudanese president Omar al-Bashir at the Langkawi International Dialogue (LID) could be an embarrassment for Malaysia,"
Yang lebih meMALUkan negara, kenyataan Menteri tersebut telah dipetik oleh sebuah laman berita online untuk Sudan dan juga oleh sebuah portal BERITA untuk negara-negara Arab sebagai bahan berita.. ->KLIK<- dan ->KLIK<-
Sejak bilakah kerajaan kita terIKAT dengan tuntutan pihak ketiga dalam bab menentukan hubungan DIPLOMATIK? Kenapa perlu kerajaan TUNDUK kepada desakan NGO-NGO Barat seperti Amnesty International sedangkan seluruh umat manusia TAHU para pemimpin Barat jugak tidak kurang keGANASannya terhadap orang lain seperti Presiden Bush anak-beranak, para pemimpin Israel, para pemimpin negara Eropah terhadap hak asasi umat ISLAM di negara mereka, para pemimpin Rusia terhadap rakyat Chechen dan banyak lagi? Di manakah suara NGO-NGO ini terhadap keKEJAMan seperti ini? Apakah perlunya seorang Menteri yang bukannya Menteri Luar berSUARA bagi pihak NGO-NGO Barat ini kepada DS Najib? Kita semua sebagai RAKYAT negara ini masih hidup berPANDUkan kata-kata dari Barat macam zaman PENJAJAH lagi ke? ->KLIK<-
BerSUSAH payah kita memperTAHANkan keMERDEKAan negara, begitu MUDAH pulak seorang Menteri Kabinet berSUARA bagi pihak asing yang langsung tak ada kena mengena pun? Samada Presiden Sudan itu ZALIM seperti yang diperkatakan mereka ini atau apa sekali pun, biarlah NASIBnya ditentukan di negara ASALnya sendiri? Apa hal pulak kita perlu diajar oleh mereka INI tentang bagaimana hendak meLAYAN tetamu yang kita sendiri JEMPUT untuk tujuan BAIK? DS Najib patut SEDAR imejnya sebagai PM negara ini telah 'diCALARkan' oleh Menteri tersebut.. Segala REPUTASI baik oleh negara-negara membangun dan negara-negara DUNIA ke-3 terhadap Malaysia sudah mula menunjukkan keHANCURan akibat kenyataan BONGOK sebegini.. Kalau di negara LAIN, dah LAMA dah Menteri nih 'diKELUARkan' atau diARAH membuat kenyataan MAAF secara terBUKA terhadap negara tersebut..
Atas nama hubungan DIPLOMATIK, DS Najib sebagai pemimpin UTAMA negara tidak harus TAKUT dengan PERSEPSI mana-mana pihak LUAR dalam SOAL dasar hubungan luar negara SENDIRI.. Malah, DS Najib jugak tidak perlu pun meLAYAN suara-suara pihak pembangkang dalam SOAL dasar hubungan luar negara.. Kenapa pulak kita PERLU menDENGAR suara pihak pembangkang yang menyokong seseORANG yang diDEDAHkan masalah SEKSnya oleh WIKILEAKS dan rakaman VIDEO hubungan SEKS dengan seorang AMOI Cina tersebar secara 'ONLINE' ke serata DUNIA? Adakah orang ini lebih 'MULIA' berbanding pemimpin Sudan, Zimbabwe, Korea Utara atau mana-mana negara sekali pun? Takat BINI dia aje dok LABEL macam tuh, kita semua kena PAKAT percaya la walaupun satu DUNIA dok GELAKkan dia bila mereka baca WIKILEAKS dan tengok VIDEO SEKS dia?
Menteri Luar kita ternyata lebih BIJAK mengawal keadaan tanpa perlu terIKUT-IKUT dengan suara-suara NGO asing dan juga para pembangkang dalam NEGARA.. ->KLIK<-
Apa pun, negara ini bukan ASING kepada para pemimpin yang diLABELkan sebagai 'JAHAT' oleh negara-negara Barat.. Baik Muammar Ghadaffi, Ahmadinejad, Bashar Al Assad, Fidel Castro, Robert Mugabe, Hugo Chavez dan RAMAI lagi sudah 'FAMILIAR' dengan Malaysia.. Adakah kita menjalin hubungan DIPLOMATIK dengan negara-negara para pemimpin tersebut kerana kita ingin menjadi 'JAHAT' seperti mereka? Definisi 'JAHAT' itu sendiri sebenarnya terlalu KOMPLEKS kerana para pemimpin Barat jugak tidak kurang 'JAHAT'nya dan patut dihadapkan ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa(ICC) terUTAMAnya berhubung dengan peperangan di Afghanistan, Bosnia, Palestin dan Iraq.. Malangnya kita RASA mungkin ICC tidak ada HUKUMAN sesuai untuk keSALAHan seorang pemimpin sesebuah NEGARA yang 'menJUBOR' orang lain kerana di negara-negara Barat, 'menJUBOR' adalah hak ASASI manusia! HE!HE!HE!
Seperti yang kita sebut di awal tadi, DS Najib patut BACA buku MEMOIR Tun Mahathir dalam bab menJALINkan hubungan DIPLOMATIK.. Beliau menulisnya dalam 'Chapter 32 - Realigning Malaysia In The World'.. Di dalamnya ada diTULIS kenapa Tun sering memilih negara-negara dunia ke-3 dan negara-negara memBANGUN untuk diLAWATi dan menjalinkan hubungan DIPLOMATIK dengan mereka.. Ini penting agar apa yang telah diLAKUkan oleh Menteri tersebut tidak diULANGi di masa hadapan.. Malah, terus-terang KATAlah, DS Rosmah jauh lebih BIJAK dalam bab hubungan DIPLOMATIK berbanding Menteri yang dimaksudkan tuh! Buat MALU betullah Menteri tuh!
Wallahualam..
Labels:
Cerita Antarabangsa
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA
KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?
Melayu dikhianati?
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM
KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
No comments:
Post a Comment