DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Friday, May 10, 2013

AL-Kisah HIKAYAT UMNO/BN dan Pak KADOK Melayu/ISLAM yang PERASAN ELIT kerana tinggal di kawasan bandar!


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Kita TIDAK tahu samada KAUM Melayu/ISLAM yang KONON-KONONnya ELIT dan menetap di KL, Shah Alam, Klang dan Gombak ini pernah diBACAkan KISAH Pak KADOK atau TIDAK oleh IBU BAPA masing-masing.. Mungkin IBU BAPA Melayu/ISLAM yang PERASAN ELIT ini lebih SUKA mengKHAYALkan ANAK-ANAK mereka dengan CINDERELLA atau PINNOCHIO? Namun demikian, NASIB KAUM Melayu/ISLAM khususnya yang tinggal di bandar-bandar BESAR dan PERASAN ELIT ini TIDAK ubah seperti KISAH Pak KADOK yang menyaksikan AYAM sabungnya MENANG tetapi kampungnya yang terGADAI selepas PRU-13 kali ini!

Inilah sebenarnya berlaku apabila keMEWAHan untuk KAUM Melayu/ISLAM yang KONON-KONONnya ELIT ini hasil perJUANGan UMNO/BN selama berPULUH TAHUN TIDAK diIRINGi dengan nada keSYUKURan.. Selain KAUM 'AH-Beng' yang lebih 90% memilih DAP La'anatullah sebagai WAKIL mereka, terdapat kira-kira 35% - 20% KAUM Melayu/ISLAM yang memilih untuk berSEKONGKOL dengan PAKATAN PR ini.. UNDI KAUM Melayu/ISLAM di kawasan bandar PECAH teruk sementara UNDI KAUM Cina pulak diSATUkan.. UMNO/BN perlu SEDAR bahawa perkara perlu diTANGANi dengan SERIUS sebelum menjadi PARAH..


Lebih 60% kawasan di NEGARA ini ialah kawasan URBAN atau bandar.. TIDAK diNAFIkan keWUJUDan kawasan URBAN adalah BUKTI sesebuah NEGARA ini mengalami keMAJUan EKONOMI yang PESAT.. Namun demikian, keMAJUan sebegini menyaksikan lebih RAMAI KAUM Melayu/ISLAM semakin LUPA asal-usul mereka.. Semakin RAMAI yang meLUPAkan bahawa UMNO/BN yang sanggup menyediakan RUANG untuk KAUM Melayu/ISLAM ini hidup di bandar bersama-sama KAUM lain.. Di mana-mana pejabat kerajaan diBUKA, di situlah WUJUDnya kawasan tempat tinggal KAUM Melayu/ISLAM.. Namun, itu KISAH dahulu..

Hari ini GENERASI ketiga dan keempat KAUM Melayu/ISLAM yang HIDUP di bandar ini langsung TIDAK meRASAkan keSUSAHan HIDUP.. Kalau di kampung-kampung, KAUM Melayu/ISLAM merasa SUSAH kerana SEKTOR perKHIDMATan TIDAK seHEBAT di bandar.. Namun, KAUM Melayu/ISLAM di bandar pulak boleh menDAPATkan segala-galanya hanya di hujung JARI.. Kalau KAUM Melayu/ISLAM di kampung terpaksa toreh GETAH, jual hasil TANI dan bukak perNIAGAan KECIL untuk mencari NAFKAH, di bandar pulak KAUM Melayu/ISLAM duduk dalam pejabat berHAWA DINGIN dan cuma perlu mengGERAKkan JARI sahaja..

Sebab itulah kalau diTANYAkan apakah BEZA keSUSAHan HIDUP di bandar dan kampung, JAWAPANnya pasti berLAWANan.. Kereta MURAH dan RUMAH KOS rendah bukanlah keUTAMAan penduduk di kampung tetapi ianya menjadi keUTAMAan penduduk di bandar.. Oleh kerana PERCAYAkan JANJI-JANJI inilah, RAMAI penduduk bandar sanggup MENYEKSA sanak SAUDARA mereka di kampung dengan memilih PR semasa PRU-13.. Itulah yang berlaku di Kelantan apabila ANAK-ANAK Kelantan yang MEWAH di KL dan Shah Alam PULANG untuk mengUNDI di sana.. Sia-sia sahaja perJUANGan UMNO Kelantan selama ini..

Sebaliknya di KL dan Shah Alam pulak mereka PERCAYA bahawa keHIDUPan mereka akan lebih BAIK walaupun JANJI-JANJI PR semasa PRU-12 dahulu langsung TIDAK diTUNAIkan.. Entah apa DALILnya untuk mereka PERCAYAkan bahawa mereka akan dapat harga kereta MURAH dan penDIDIKan PERCUMA sedangkan kerajaan PR di Pulau Pinang, Kedah, Kelantan dan Selangor sebelum ini pun GAGAL mengotakannya? Kita terTANYA-TANYA pernahkah PR memBINA RUMAH PPRT untuk RAKYAT sendiri di NEGERI-NEGERI tersebut? Sedangkan TANAH untuk tujuan pemBINAan PPRT pun diRAMPAS buta-buta begitu aje? 

KAUM Melayu/ISLAM yang PERASAN ELIT ini MUDAH PERCAYAkan perkara sebegini bukan kerana mereka TIDAK berPELAJARAN sebaliknya kerana ILMU mereka itu hanya di atas KERTAS sahaja.. SAMAlah seperti KISAH Pak KADOK yang kita SEBUT tadi.. Pak KADOK bukannya TIDAK ada ILMU berLAGA AYAM.. Sebaliknya Pak KADOK TIDAK dapat TAHU bila dirinya diTIPU.. 

- Pak KADOK Melayu/ISLAM di bandar pada hari ini bukannya TIDAK mampu memBELI KERETA.. Sebaliknya, Pak KADOK di bandar nak BELI KERETA yang berJENAMA MEWAH walaupun terpaksa berHUTANG BESAR jugak untuk meMILIKkinya dan jaga 'MAINTENANCE'nya..

- Pak KADOK Melayu/ISLAM di IPT bukannya TIDAK mampu memBAYAR pun PTPTN.. Sebaliknya, Pak KADOK di IPT ini TIDAK mahu memBAYAR PTPTN kerana TIDAK mampu nak BELAJAR untuk LULUS dengan CEMERLANG!

- Pak KADOK Melayu/ISLAM di bandar bukannya KEBULUR tak MAKAN pun dengan HARGA minyak pada HARI ini.. Sebaliknya, Pak KADOK di bandar ini mahu lebih BANYAK WANG di tangan untuk diBAZIRkan para perkara lain seperti ROKOK..
        
SALAH UMNO/BNkah yang meMODENkan NEGARA hingga mengHASILkan SPESIS Pak KADOK Melayu/ISLAM sebegini? Entahlah.. Payah nak KATA.. Pada kita, SPESIS Pak KADOK begini kalau diCABAR untuk berSAING di NEGARA-NEGARA MAJU seperti US, Jepun atau di Eropah, memang 'CONFIRM' SEMUAnya akan jadik golongan 'HOMELESS' kalau pun tak jadik BANDUAN.. Seperti Pak KADOK, mereka hanya mampu berLAGAK di kawasan bandar aje.. Kalau mereka ini suatu HARI nanti terpaksa meREMPAT di kampung-kampung kerana perSAINGan SENGIT oleh KAUM 'AH-Beng' yang menyokong DAP La'anatullah, BARU SEDAR!

Jadik? Apakah yang UMNO/BN hendak LAKUkan bagi menyedarkan SPESIS Pak KADOK Melayu/ISLAM yang KONON-KONONnya PERASAN ELIT ini? Nak CERAMAHkan mereka pun pasti mereka akan menyorakkan aje.. Nak jaga mereka lagi ke sedangkan sudah pasti mereka TIDAK akan berTERIMA KASIH? Malah, dalam UMNO/BN sendiri pun tak KURANG RAMAInya SPESIS Pak KADOK sebegini? Lainlah kalau kePIMPINan UMNO/BN di KL dan Shah Alam ini RAMAI AJKnya terdiri daripada mereka yang tinggal di RUMAH PPRT.. Apa pun, yang penting ialah keSEDARan bahawa apa yang mereka dapat hari ini adalah HASIL perJUANGan UMNO/BN.. Mereka akan keHILANGannya jika mereka TIDAK jaga..

Wallahualam..    

5 comments:

Anonymous said...

Sdra,
Amat tepat analysa anda.
Sokong dan setuju.
Mereka product dan byproduct NEP dan anak mereka product liberal,loan, biasiawa dan Bangsar Bunch,Adam Tanjung Malim dan New Politiks Saiffudin(BTW, kalah DAN masih lagi NEW POLITIKS)
Dan hari ini ribuan bilangan Bangsar Bunch wannabee.
Mereka tersisih dari luar bandar yang masih lagi setia.
In the case of Kelantan,di reverse kan , yaani KL punya kelantan balik undi bule.
Najib, kami di luar bandar minta balas kesetiaan kami.
arjuna waspada
changkat lobak

Anonymous said...

pendapat saya ramai orang melayu termakan dengan fitnah dan pembohongan yang memburukkan kerajaan BN. isu paling utama adalah rasuah yang paling popular di mainkan oleh pembangkang. rasuah oleh menteri atau penjawat kerajaan? dua-dua sekali. tergolong dalam isu rasuah termasuk pemberian kontrak, pengambilan asset & kepentingan kerajaan, kepada beberapa kerat orang dan syarikat. perkara2 ini terpampang dalam surat khabar dan pihak kerajaan seolah-olah tak ambil kisah pun untuk menangkis atau menjelas. ini yang membuat rakyat professional & elit marah terhadap kerajaan. isu-isu lain pn banyak yang hangat-hangat, dan bila tidak dibuat sesuatu termasuk menyaman, rakyat akan termakan jugak. bila rakyat dah berpaling kepada blog-blog pembangkang yang mensajikan crita-crita sensasi dan fitnah, maka bertambah percaya dan taksub menentang BN. banyak lagi boleh diperincikan factor-factor yang menyumbang kepada berpaling nya rakyat dari kerajaan. kelemahan dan kelalaian kerajaan dan pihak berkuasa tidak tegas dengan lemparan fitnah dan pembohongan, membiarkan fitnah dan pembohongan berluasan. kilang-kilang fitnah dan pembohongan berkerja keras untuk memburuk kerajaan. era siber lain permainan nya. satu hari apabila Sabah dan Sarawak mempunyai akses internet yang menyeluruh, rata-rata rakyat dan anak muda di negeri-negeri akan terdedah dengan fitnah dan pembohongan. hilang lah pulak kerusi "fixed deposit" BN nanti sekiranya perang siber tidak diawasi dan dikawal oleh BN. survival BN dalam PRU 14 depends pada tindakan yang diakan diambil as "counter-attack". BN atau utama UMNO jangan ambil ringan perkara di atas.

berasiam said...

Nampak gayanya kerajaan memilih untuk terus memelihara dan menjaga Pak Kaduk moden ini bagai menatang minyak yang penuh. Jika sebelum ini golongan setinggan dibinakan rumah kos rendah oleh para pemaju sebagai syarat dalam setiap projek pembangunan, kumpulan Pak Kaduk ini mendapat layanan lebih istimewa. PR1MA diwujudkan untuk membantu kumpulan Pak Kaduk ini berpeluang memiliki rumah sendiri. PR1MA dibina sendiri oleh kerajaan, menggunakan wang rakyat berbanding dengan rumah kos rendah yang dibina oleh pemaju menggunakan duit mereka sendiri.

Beberapa bilion yang diperuntukkan itu mungkin lebih baik digunakan untuk memberikan kemudahan asas untuk kawasan luar bandar yang lebih menghargai usaha kerajaan mengangkat taraf hidup mereka. Secara serius, kerajaam perlu menimbangkan semula cadangan PR1MA untuk membina lebih banyak rumah di kawasan berhampiran stesen LRT sebagaimana yang diumumkan baru-baru ini. Adalah jelas, berbilion ringgit yang diperuntukkan ke arah itu tidak beroleh penghargaan yang sewajarnya oleh sebahagian penerima manfaatnya.

Lagipun, kumpulan ini telahpun beroleh segala manfaat sepanjang hidup mereka dengan diberik peluang persekolahan di asrama yang dibiayai penuh oleh kerajaan, melanjutkan pelajaran ke IPT sama ada tempatan atau luar negara atas pembiayaan kerajaam atau agensinya, serta mungkin bekerja dengan GLC yang dimiliki oleh kerajaan. Adakah kerajaan mahu memberikan keistimewaan kepada mereka hingga ke liang lahad sedangkan masih ramai di kampung dan desa yang memerlukan kerajaan berbuat sesuatu dalam membantu mereka meningkatkan taraf hidup.

Di sebalik semuanya itu, PR1MA juga dijangka bakal menjadi satu projek yang memberik keutamaan kepada kroni yang bakal membebankan kerajaan untuk menjawabnya berdasarkan latar belakang tenaga utama yang terlibat di dalamnya.

Anonymous said...

Aku tak tau nak komen apa, tengok tengok bagi pendapat aku isu yang diorang mainkan selainkan persamaan kaum(yang akhirnya kan memakan melayu kerana puak Cina ni selalu meletakkan kaumnya di atas walau mereka duduk di mana pun) adalah isu korupsi, penyalahgunaan wang negara dan kos hidup.

Tapi ketua Pakatan tu sendiri Anwar, kena reject dari UMNO sebab salahguna kuasa. Orang-orang parti DAP pun songlap tanah(siap PAS bagi lagi), kontrak bagi kat bini, party election sendiri pun tak jelas. Kes moral dalam Pakatan pun banyak denagn bukti video sekali. Diorang ingat orang yang moral buruk cam tu memang bebas korupsi ke? Sara hidup pun banyak kerajaan dah subsidi, tanggung, yang Pakatan janji tak munasabah, janji cuma janji. Pemerintahan Penang bawah DAP pun tak peduli orang berpendapatan rendah, kaya denagn ikatan denagn pemaju tanah, orang kampung kena halau, rumah kos rendah takde.

Pokoknya aku rasa semua tu takde erti sebnranya bagi depa. Depa cuma benci UMNO dan nak ambik alih kuasa. Titik. masalahnya yang mereka sendiri tak nak lihat adalah betapa berbeza dan berlawanan antara parti dalam Pakatan. Kalau diorang menang, akan tikam sama sendiri, Malaysia hancur.

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

TERIMA kasih di atas RESPON

Entahlah.. Kesian jugak kat UMNO nih.. Buat BAIK sebesar PLANET pun orang tetap NAMPAK keBURUKkan sebesar penumbuk..

Wallahualam..

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS