DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Monday, May 27, 2013

Perlukah DS Najib menjadi 'POLITICAL Animal' bagi memuaskan HATI pengKRITIKnya berHUBUNG keputusan PRU-13?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Setiap PEMIMPIN pasti mengHADAPi UJIAN pada ZAMANnya.. Begitu jugaklah dengan setiap PM di NEGARA ini sejak keMERDEKAan.. Antara PM yang telah diUJI dengan HEBAT dan BERJAYA mengATASi UJIAN tersebut ialah: 


1) Almarhum TUNKU Abdul RAHMAN (KeMERDEKAan, KONFRONTASI dan 13 Mei)

2) Allahyarham TUN Abdul RAZAK (RUSUHan PELAJAR, ANCAMan KOMUNIS)

3) Allahyarham TUN Hussein ONN (DARURAT di Kelantan, KRISIS DATUK Harun)

4) TUN Dr. Mahathir (PengHARAMan UMNO, REFORMASI, 2 krisis EKONOMI)

Mereka BERJAYA sebagai PEMIMPIN hanya apabila RAKYAT berPUAS HATI meNILAI PRESTASI mereka menyelesaikan dan mengATASi UJIAN-UJIAN itu..


Kita TIDAK boleh menidakkan UJIAN Tuhan kerana kita ini HAMBA-Nya.. Oleh itu, pada HARI ini DS Najib telah diUJI dengan HEBAT semasa PRU-13 yang menyaksikan POLITIK NEGARA ini begitu berGOLAK dan mampu meMUSNAHkan apa yang telah diBINA.. Kita PERCAYA jika DS Najib mampu meLIHAT segala HIKMAH di sebalik SEMUA UJIAN ini, TIDAK mustahil DS Najib sendiri akan menjadi PEMIMPIN yang HEBAT seTANDING dengan para PEMIMPIN terDAHULU! Kita BUKANlah hendak mengipas DS Najib atau meLIHAT DS Najib seperti kisah dalam MANGA/ANIME NARUTO.. Namun, itulah HAKIKAT yang diHADAPInya..

Dalam KONTEKS yang diNYATAkan, ada BAIKnya DS Najib berTEMU dengan mana-mana ULAMA ZUHUD yang TIDAK reti 'BerLAKON ZUHUD' seperti Pok Nik 'ALAIHISSALAM' untuk meneliti UJIAN yang diHADAPinya ketika ini.. DS Najib telah diUJI dengan KRISIS Lahad Datu, siri RUSUHAN BERSIH dan MERUDUMnya SOKONGan KAUM 'AH-Beng' pada PRU-13 lalu.. Sebagai penganut ISLAM, DS Najib patut menteliti kenapa UJIAN begini berlaku dan apakah HIKMAH yang DS Najib perlu NAMPAK.. Semasa PRU-10 dahulu, DS Najib pernah diUJI apabila nyaris KALAH di PARLIMEN Pekan.. DS Najib bukankah telah BANGKIT semula? 

Kita tak NAFIkan bahawa RAMAI yang MULA memperSOALkan kePIMPINan DS Najib dan TIDAK kurang jugak yang mengKRITIKnya.. Apa pun, kita SETUJU dengan KRITIKkan memBINA TUN Daim Zainuddin seperti berikut.. ->KLIK<-


Ada BAIKnya DS Najib mula meLIHAT apa yang diKRITIKkan oleh TUN Daim dan memperBAIKI apa yang patut.. Walaupun secara JUJURnya kita jugak yakin jika TUN Daim berTANDING pada PRU-13 sekalipun dia mungkin menerima NASIB yang SAMA, seKURANG-KURANGnya ada 'POINT' dalam KRITIKkan dia kali ini..

Pada MASA yang SAMA, mereka yang mengKRITIK DS Najib kerana PERASAN diri mereka seHEBAT TUN Daim tuh patut jugak menCERMINkan diri.. Apakah mereka lebih BAIK daripada DS Najib dalam SITUASI sebegini? Apakah mereka mengHARAPkan DS Najib diGANTIkan dengan seseorang yang berOTAK LIBERAL seperti 'BOSS' Pemuda UMNO KONONnya kerana dia keLIHATan 'MENARIK' pada generasi MUDA? Atau, apakah mereka MAHU DS Najib menjadi 'POLITICAL Animal' seperti dalam kePIMPINan PKR, PAS dan DAP La'anatullah? 'POLITICAL Animal' yang meROSAKkan NEGARA ASALkan CITA-CITA peribadi diTUNAIkan?


BENAR DS Najib TIDAK mampu memuaskan HATI SEMUA pihak.. Namun begitu, DS Najib mampu menJAGA atau menunaikan tanggungjawabnya kepada pihak yang memBERIkannya KUASA sebagai PM kali ini.. Bukankah itu PRINSIP asas DEMOKRASI iaitu 'LISTEN to the MAJORITY first'? DS Najib sebenarnya sudah CEMERLANG sebagai PEMIMPIN UMNO tetapi masih kurang CEMERLANG sebagai PEMIMPIN BN atau sebagai PM untuk sebuah NEGARA yang berBILANG KAUM.. Itu pun bukan kerana DS Najib TIDAK menDEKATi mereka sebaliknya mereka itulah yang terlalu ANGKUH dan TIDAK mahu berPIJAK di BUMI yang nyata..

Apakah yang perlu DS Najib LAKUkan? DS Najib patut mula mengANJAKkan perUBAHan EKONOMI dan TIDAK lagi memBENARkan EKONOMI di NEGARA ini diMONOPOLI oleh sekian-sekian KAUM.. DS Najib patut HENTIkan segala macam LIBERALISASI dalam SEMUA perkara sebaliknya TUMPUAN wajar diBERIkan kepada mereka yang BENAR-BENAR memerlukannya.. DS Najib patut lebih memBERIkan RUANG kepada KAUM yang terBUKTI menyokong USAHAnya selama ini dalam EKONOMI.. Secara JUJURnya, KR1M dan segala macam BANTUAN kerajaan patut diperLUASkan kepada penduduk di luar BANDAR..

DS Najib kali ini kenalah BELAJAR untuk menyimpan BUKU kecil seperti yang selalu diAMALkan oleh TUN Dr. Mahathir.. BUKU kecil itulah untuk menCATAT apa yang diLIHAT depan MATA terUTAMAnya keLEMAHan penTADBIRan yang mungkin diSEMBUNYIkan daripada pengetahuan DS Najib.. DS Najib TIDAK perlu terIKAT untuk memBALAS BUDI kepada sesiapa pun selagi mereka TIDAK menunaikan AMANAH kepada RAKYAT.. KUNCI keMENANGan kepada UMNO pada PRU-14 nanti hanya keJUJURan, AMANAH dan berBAKTI kepada mereka yang memerlukan.. DS Najib TIDAK perlu pun jadi 'POLITICAL Animal' untuk ini!

Wallahualam..

4 comments:

Anonymous said...

Najib kena resign. Along with all his advisors.

Kalau kita nak performance culture dalam UMNO, dia kena resign.

Bottomline dia still clueless what base dia nak. Statement2 menghina kehendak base dia masih dikeluarkan - apologetik, liberal etc etc.

RESIGN je lah. Bagi orang lain pulak. Tak payah lah nak perasan jadi negarawan ulung. Jaga isteri kamu dulu lah.

Aku rasa 90% melayu tak suka Rosmah. Still dapat out and about, dapat coverage dengan rambut palsu samy vellu dia tuh.

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

ANON 4:02, kamu ingat JAWATAN PM tu JAWATAN boleh di'APPLY' oleh sesiapa dalam JOBSTREET?

Wallahualam..

Anonymous said...

Betul kata2 Tuan. Inilah kunci kejayaan UMNO pada pru 14 nanti Kejujuran, Amanah dan Berbakti kepada mereka yang memerlukan terutama sekali khusus kepada penyokong dan semua unsung heroes Melayu yang memenangkan UMNO termasuk Bumiputra di Sabah dan Sarawak. Dalam 3 juta lebih ahli UMNO itu, tapislah dan cariklah mereka2 yang ada Kejujuran, Amanah dan suka berbakti. Jadikanlah mereka pemimpin pelapis supaya pada pru 14 nanti telah siap sedia barisan calon wakil rakyat UMNO! Contoh terbaik pemimpin muka baru UMNO yg bagus dan berkarisma ialah MP TItiwangsa YB Datuk Jo! Cariklah orang yang sebegini lebih ramai lagi! UMNO mesti bertanding sekurang2nya 150 kerusi pada pru 14 nanti!! Ini tidak mustahil!

Sekian.

Anonymous said...

Dato Najib selaku Presiden UMNO sebenarnya sangat berjaya. Dapat meningkatkan kerusi Parlimen bagi UMNO disamping berjaya rampas Perak & Kedah.

Namun kita lihat pola pengundian kaum Cina memang sudah semakin nekad. Kalau tahun 2008 dalam PRU12 kita lihat kaum Cina punya undi hanya sekitar 65% mengundi PR. Tetapi pada tahun 2013 pada PRU13 ini setinggi 90% undi PR. Sebenarnya BN hanya perlukan sekitar 25%-30% undi kaum Cina tetapi nampaknya usaha BN gagal.

Sebab apa gagal? Perlu lihat pada 2 sudut. Pertama dari sudut kaum yang menyokong. Kedua, dari sudut kaum yang tidak sokong.

BN sepatutnya tahu bahawa melalui PRK yang dilalui sebelum PRU13, kaum Melayu Bumiputra yang memberikan sokongan yang diterjemah dalam bentuk undi.

Tapi para strategis Dato' Najib dangkal dengan tidak memberikan penekanan kepada kawasan-kawasan ini. Sepatutnya kawasan yang mempunyai asas sokongan perlulah diberikan perhatian penuh.

Begitu juga kawasan Melayu, Bumiputra, Bercampur yang ada asas sokongan (BN kalah pada PRU12 dengan margin kecil).

Ada kalangan penyokong tegar UMNO sendiri berborak dengan saya dengan mengatakan apa untung sokong BN, kalau tempat yang sokong BN pun teruk dengan segala kemudahan asas terabai? Malahan kawasan yang tegar pembangkang yang ditabur dengan segala kemudahan. Cuba lihat jalanraya di kawasan yang tegar pembangkang. Disitulah BN tabor duit dengan jalanraya yang cukup baik. Sebaliknya di kawasan yang tegar sokong BN maca berada di bawah negeri pembangkang pula.

Para strategis Dato' Najib patut dipecat. Tidak tahu asas sistem "reward & punishment" yang betul.

Kalau dilihat dari sudut kaum Cina pula tak perlulah diberikan perhatian. Kerana pola sokongan ereka sudah sangat jelas. Tidak akan sokong BN. Biarkan mereka.

Dato' Najib perlu memberikan perhatian yang lebih terperinci kepada kaum Melayu, Bumiputra, dan India.

Pastikan asas sokongan yang kukuh ini dikekalkan malahan dipertingkatkan (dengan cara segala keperluan dan kemudahan diberikan perhatian khusus). Dengan itu, kaum Cina yang sudah ada segala-galanya dari sudut ekonomi, pendidikan, social akan turut serta apabila melihat sokongan kaum majority iaitu Melayu dan Bumiputra kembali kepada BN.

Dr S.A.

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS